Nie ma wątpliwości, że każda firma jest dziś biznesem cyfrowym. Technologia to nowa norma i następna norma dla firm różnej wielkości, oferująca im szansę na poprawę odporności, wydajności i jakości obsługi klienta.
Jednak dziś jasne jest, że transformacja cyfrowa nie może odbywać się kosztem środowiska.
Według raport przez służby ds. nauki i wiedzy Komisji Europejskiej (JRC) „skuteczne zarządzanie bliźniaczą transformacją ekologiczną i cyfrową jest podstawą zapewnienia zrównoważonej, sprawiedliwej i konkurencyjnej przyszłości”.
W rezultacie, wraz z rosnącą kontrolą regulacyjną i rosnącym zapotrzebowaniem konsumentów na zajęcie się środowiskowym i społecznym wpływem technologii, organizacje odczuwają presję, aby uporządkować swoje łańcuchy dostaw i zająć się palącymi kwestiami, takimi jak długość cyklu życia sprzętu i odpady elektroniczne.
W ramach swoich rocznych prognoz Gartner nazwał zrównoważony rozwój środowiskowy „obowiązkiem pozyskiwania IT” na rok 2023przewidując, że (pomimo trudnych perspektyw gospodarczych) do 2026 r. 70% liderów w dziedzinie technologii i zamówień będzie miało cele wydajnościowe dostosowane do zrównoważonego rozwoju.
Zagadką dla dzisiejszych liderów technologicznych jest to, że chociaż produkcja i konsumpcja technologii może mieć negatywny wpływ na zdrowie planety, jest to również kluczowa część rozwiązania problemu zmian klimatycznych, a zielona technologia jest powszechnie uznawana za klucz do kształtowania zrównoważonej i opłacalnej ekonomicznie przyszłości.
W tym kontekście trudno się dziwić, że organizacje szybko przerzuciły się na modę na zrównoważone IT.
Jednak wyznaczanie celów to jedno, a wprowadzanie ich w życie to zupełnie co innego. Rezultatem jest rosnąca przepaść między zobowiązaniami podjętymi przez organizacje w celu osiągnięcia zrównoważonego rozwoju IT a ich zdolnością do ich realizacji.
Ostatnie badania ujawnia, że chociaż „61% organizacji uważa, że poczyniły znaczne postępy na swoich zaawansowanych ścieżkach zrównoważonego rozwoju, mniej niż jedna na dziesięć zrealizowała główne imperatywy zrównoważonego rozwoju”. Badanie to pokazuje również, że chociaż organizacje uznają inwestycje w technologie za fundamentalny krok w kierunku osiągnięcia inicjatyw transformacji zrównoważonego rozwoju, zarządzanie istniejącą i starszą technologią pozostaje główną przeszkodą na drodze do postępu.
Jest zatem oczywiste, że przedsiębiorstwa potrzebują nowych sposobów rozwiązywania starych problemów, aby zaradzić luce w zrównoważonym rozwoju.
Oto trzy sposoby, na jakie mogą zacząć:
1. Uświadom sobie, że posiadanie technologii należy już do przeszłości
Popyt na sprzęt, taki jak smartfony, laptopy, serwery i tablety, będzie się utrzymywał pomimo wyzwań ekonomicznych Przewiduje się, że wydatki przedsiębiorstw na IT będą w tym roku nadal rosły.
To, co musi się zmienić, to pomysł, że firmy muszą posiadać te urządzenia, aby czerpać korzyści z oferowanej przez nie wartości w zakresie łączności, produktywności i odporności.
Zamiast tego organizacje powinny przejść na model użytkowania, taki jak urządzenie jako usługa, który umożliwia zespołom IT elastyczne dostosowywanie stosu IT do potrzeb i przeprowadzanie audytów oraz regularne odnawianie starszej technologii przy jednoczesnym zapewnieniu, że zrównoważone i wycofane z eksploatacji zarządzanie jest wbudowane w proces zakupowy.
Jest to fundamentalny krok w kierunku osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju, ale wkrótce stanie się również niepodlegającym negocjacjom wymaganiem zgodności dla organizacji. Modele as-a-service zostały określone w Zielonym Ładzie UE, w ramach tzw Plan działania dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętymjako kluczowego elementu polityki umożliwiającego przejście na gospodarkę niskoemisyjną, a organizacje muszą stawić czoła rosnącej presji, aby naprawa, renowacja i ponowne wykorzystanie były częścią ich działalności.
2. Umiejętności poprzez partnerstwo
Luka w zakresie zrównoważonego rozwoju jest również pogłębiana przez dobrze udokumentowaną lukę w umiejętnościach, która jest kolejnym strategicznym wyzwaniem, przed którym stoją dziś przedsiębiorstwa. Ponad połowa organizacji odnotowali spowolnienie postępów we wdrażaniu nowych technologii z powodu braku umiejętności i wiedzy wśród siły roboczej.
Wymogi dotyczące zrównoważonego rozwoju również zmieniają się szybko i wymagają zaawansowanego zrozumienia krajobrazu, ponieważ organy regulacyjne działają szybko, aby ustanowić przepisy dotyczące ulepszonych standardów sprawozdawczości i środków przeciwdziałających praniu ekologicznemu. Jednak pomimo nowych dyrektyw UE, które mają wejść w życie w przyszłym roku, tylko 22% organizacji jest gotowych do ilościowego raportowania z wdrażania gospodarki o obiegu zamkniętym.
Ponieważ wymagania dotyczące przejrzystości w całym łańcuchu dostaw stają się coraz bardziej rygorystyczne, wiele organizacji stara się uprościć i zmniejszyć narażenie związane z kontaktami z wieloma dostawcami w całym cyklu życia urządzenia.
Znalezienie podobnie myślących partnerów, którzy mogą wdrożyć całościowe rozwiązania, może uzupełnić umiejętności i możliwości dostępne w zespołach wewnętrznych. Może też pomóc w zapewnieniu strategicznego i dobrze zaplanowanego podejścia obejmującego zaopatrzenie, zarządzanie oraz zrównoważoną utylizację i ponowne wykorzystanie zasobów technologicznych.
3. Myśl globalnie, działaj lokalnie
Zakupy technologii nigdy nie będą podejściem uniwersalnym, nawet jeśli ambicja odpowiedzialnej konsumpcji jest uniwersalna.
Chociaż ustawodawstwo w międzynarodowych jurysdykcjach zmierza głównie w tym samym kierunku, nadal istnieje wiele lokalnych wymagań, które organizacje muszą wziąć pod uwagę i przestrzegać.
Znalezienie dostawców, którzy mogą wdrożyć zrównoważone rozwiązania w wielu regionach, jest podstawowym motorem wydajności i może zapewnić wspólne podejście do osiągania zrównoważonych wyników. Rozwiązania te muszą jednak charakteryzować się elastycznością, aby można je było z powodzeniem wdrażać lokalnie, zapewniając każdemu zespołowi możliwość dostosowania zamówień IT do swoich potrzeb i wybrania odpowiednich urządzeń zgodnie z lokalnymi preferencjami.
Luka w zrównoważonym rozwoju to luka między aspiracjami a rzeczywistością. Rzeczywistość, z którą liderzy IT próbują sobie poradzić, okazując intencję i zaangażowanie w robienie właściwych rzeczy i przejście na czystszą, bardziej progresywną konsumpcję technologii.
Jednak cała dobra wola na świecie nie zlikwiduje luki w zrównoważonym rozwoju, jeśli nie będzie praktycznych rozwiązań, które będą działać dla zespołów w terenie, aby napędzać lepszą wydajność i wzrost.
Dobrą wiadomością jest to, że istnieje fantastyczna szansa dla firm, które chcą zmienić tradycyjne sposoby myślenia i wdrożyć systemy i procesy technologiczne, które naprawdę nadadzą się na przyszłość. Ci, którzy zrobią to dobrze, nie tylko wywiążą się ze swoich zobowiązań, ale pokażą, w jaki sposób ich organizacja może jednocześnie oferować prawdziwą wartość swoim ludziom, klientom i społeczeństwu.