TSB ujawniło, że oszuści wykorzystują kryzys kosztów utrzymania podszywając się pod członków rodziny i nakłaniając krewnych do wysyłania im pieniędzy na opłacenie rachunków.
Oszustwa związane z przyjaciółmi i rodziną, jak wiadomo, wzrosły w ostatnich miesiącach o 58%, według danych TSB.
Oszustwa internetowe zazwyczaj polegają na tym, że przestępcy wykorzystują profile internetowe, aby udawać dzieci swoich celów, zanim zażądają środków na opłacenie rachunków. Według TSB, 89% zgłoszonych przypadków wykorzystywało WhatsApp do oszukiwania ofiar.
TSB ujawniło szczegóły sprawy, w której 71-letni klient wysłał oszustowi 1700 funtów po prośbie twierdzącej, że pochodzi od córki, która pilnie potrzebuje pieniędzy na opłacenie rachunków. Tymczasem oszust ukradł 50 funtów 29-letniemu klientowi, podszywając się pod bliskiego przyjaciela, który potrzebuje pomocy w płaceniu rachunków za energię. Obie sprawy zostały zwrócone w całości przez Gwarancja zwrotu pieniędzy za oszustwa TSB.
W ostatnim miesiącu firma TSB wykryła próby oszustw o wartości średnio 1500 GBP, przy najniższych 50 GBP i najwyższych 9500 GBP.
TSB twierdzi, że ofiary zazwyczaj otrzymują wiadomość z nowego numeru z wyjaśnieniem, dlaczego kontakt ma nowy numer. Następnie angażują się w rozmowę i nakłaniają ofiary do wysłania im pieniędzy.
Dane ujawniły również 53% wzrost tego, co jest znane jako oszustwo z zaliczką. Ten rodzaj oszustwa przekonuje osoby wrażliwe do płacenia z góry, aby uzyskać dostęp do nieistniejących finansów, usług lub nagród. Średnia strata w tych oszustwach wyniosła 550 funtów, powiedział TSB.
32-letni klient otrzymał od TSB zwrot 1800 funtów po dokonaniu płatności na rzecz firmy o nazwie IVA Relief, która twierdziła, że pomaga ludziom zarządzać ich długami. Po wpłacie zaliczki skontaktował się z fałszywą firmą, ale linia nie działała.
Badania TSB wykazały również wpływ oszustw na ludzi w trudnych ekonomicznie czasach. Przy stratach w wysokości 500 funtów, które prawie podwoiły się w ciągu roku, TSB ujawniło, że 58% gospodarstw domowych miałoby trudności z zakupami żywności przez ponad tydzień, gdyby stracili na oszustwie do 500 funtów. W 2021 roku było to 32%.
Okazało się również, że połowa gospodarstw domowych nie byłaby w stanie zapłacić czynszu lub kredytu hipotecznego, gdyby straciła 500 funtów w wyniku oszustwa, w porównaniu z jednym na pięć (22%) w tym czasie w zeszłym roku.
Paul Davis, dyrektor ds. zapobiegania oszustwom w TSB, powiedział: „Utrata oszustwa będzie szczególnie bolesna dla gospodarstw domowych w tych trudnych warunkach ekonomicznych, dlatego wzywamy opinię publiczną do zachowania szczególnej czujności w przypadku niezamówionych kontaktów lub ofert internetowych, które mogą być oszustwem .
„Ponieważ ponad połowa strat związanych z oszustwami nie jest zwracana ofiarom przez inne banki, nie spiesz się i nie spiesz się, bez względu na to, jak bardzo emocjonująca i pilna jest prośba”.