Wywiad: IoT umożliwia holendersko-francuskiej firmie wypożyczanie rowerów i hulajnogów


holendersko-francuski wynajem pojazdów startup Dott korzysta z Internetu rzeczy (IoT) do zarządzania flotą elektrycznych hulajnóg i rowerów w największych miastach w całej Europie.

Według Kristina Gibson, dyrektor ds. produktu w Dottodpowiedzialnego w firmie za zespoły inżynierii produktów i projektowania użytkowników, najłatwiej jest myśleć o jej usługach jako o „połączonym systemie z siedzibą w Amsterdamie”.

„Mamy aplikację mobilną, którą można pobrać w Google Play i Apple App Store, i za jej pomocą wynająć jeden z naszych pojazdów, aby łatwo poruszać się po mieście” – mówi. „Każdy pojazd jest wyposażony w technologię, która komunikuje się z systemami znajdującymi się w tylnej części pojazdu, aby zapewnić bezpieczną jazdę”.

Dott ma 50 000 wspólnych hulajnóg elektrycznych i rowerów, za które pobierana jest opłata za minutę plus niewielka opłata za odblokowanie. W większości miast oferuje hulajnogi lub rowery, ale nie jedno i drugie. W kilku miastach – takich jak Bruksela, Mediolan i Rzym – dostępne są obie opcje.

„Naszym celem w zakresie mikromobilności jest wysoka częstotliwość użytkowania i to się dzieje” – mówi Gibson. „Ci, którzy korzystają z usług Dott, jeżdżą często przez cały miesiąc. Aby móc to zrobić niedrogo, wybierają karnet miesięczny.”

Zarządzanie flotą poprzez IoT

Każdy pojazd ma system Internetu rzeczy, który obejmuje komponenty odczytujące stany pojazdu i przekazujące te informacje platformie wewnętrznej. Jeśli poziom naładowania akumulatora jest niski, informacja ta jest przesyłana z powrotem do zespołu operacyjnego, który podczas codziennej jazdy udaje się do pojazdu i wymienia akumulator.

Każda hulajnoga lub rower jest wyposażona w technologię, która komunikuje się z systemami znajdującymi się z tyłu, aby zapewnić bezpieczną jazdę

Kristina Gibson, Dott

Reklama

GPS w pojeździe pozwala użytkownikom aplikacji zlokalizować najbliższy rower elektryczny lub hulajnogę elektryczną, kiedy i gdzie ich potrzebują. Gdy już jadą, GPS pokazuje użytkownikom, gdzie się znajdują, i informuje Dott, gdzie znajduje się każdy pojazd i z jaką prędkością się porusza.

„W częściach miasta, takich jak ulice handlowe, gdzie jest dużo pieszych, musimy obniżyć dopuszczalną prędkość, aby stworzyć bezpieczne środowisko zarówno dla pieszych, jak i rowerzystów” – mówi Gibson. „Kiedy wiemy, że pojazd wjechał na obszar geoogrodzony, informujemy użytkownika w aplikacji mobilnej, że jest to strefa niskiej prędkości, zarówno na mapie, jak i za pośrednictwem wiadomości. Zapobiegamy również przekroczeniu przez pojazd dopuszczalnego limitu.”

Podczas gdy obecni użytkownicy mogą znaleźć przejazd za pośrednictwem aplikacji, inni mogą zauważyć na ulicy rower elektryczny lub hulajnogę elektryczną i zdecydować się ją wypróbować. Każdy pojazd ma kod QR, który można zeskanować telefonem i który przekieruje go do sklepu z aplikacjami, skąd może pobrać aplikację i zarejestrować się na miejscu. Dott przeprowadza nowych użytkowników przez ten proces, wyjaśniając, jak bezpiecznie jeździć pojazdem i informując ich o lokalnych zasadach i przepisach. „A potem są już w drodze” – mówi Gibson.

Za pośrednictwem aplikacji użytkownicy mogą także wysyłać informacje do Dott. Mogą na przykład zgłosić, że siodełko w rowerze elektrycznym nie jest prawidłowo ustawione. Zespół operacyjny może zlokalizować pojazdy wymagające naprawy i sprowadzić je z powrotem do magazynu w celu naprawy.

Lokalne zespoły operacyjne znają miasta bardzo dobrze i mają pojęcie, gdzie będzie więcej zamówień na przejazdy i w jakich porach roku jest najwięcej ruchu. Dott uzupełnia te informacje danymi, które zbiera podczas przejazdów lub w inny sposób. Zespół zajmujący się analizą danych zbiera wszystkie te informacje i tworzy algorytmy w celu ustalenia właściwej równowagi podaży i popytu dla każdej lokalizacji w każdym mieście.

„Naszym celem jest upewnienie się, że jeśli pasażerowie chcą jeździć, będzie dla nich dostępny pojazd” – mówi Gibson.

Zachęcanie do dobrego zachowania jeźdźca

Dott musi dopilnować, aby pojazdy nie naruszały lokalnych przepisów, co oznacza przestrzeganie lokalnych ograniczeń prędkości i szanowanie obszarów uznawanych przez miasta za niedostępne. Na przykład miasto może nie chcieć, aby pojazdy przejeżdżały przez określone parki.

Kolejnym zachowaniem, którego miasta chcą unikać, jest poruszanie się rowerzystów po chodnikach, co przeszkadza pieszym. Aby temu zaradzić, Dott przeprowadził badanie z Luna Systems, firmy zajmującej się wizją komputerową, która zainstalowała kamery zasilane sztuczną inteligencją (AI) na hulajnogach elektrycznych Dott, aby śledzić wycieczki po Brukseli, Grenoble i Tel Awiwie. Ustalono, że w 71% przypadków, gdy rowerzyści wjechali na chodnik, było to spowodowane warunkami na drodze. Aby zminimalizować problem w pozostałych 29% przypadków, Dott wysyła teraz za pośrednictwem aplikacji sygnały do ​​użytkowników, gdy jeżdżą po chodniku, i nadal edukuje rowerzystów w zakresie prawidłowego zachowania.

System IoT zamontowany na rowerze może również określić, kiedy pojazd był zbyt długo poza domem. „Wiemy, jak długo trwa przejazd i czy jest w normalnym stanie” – mówi Gibson. „Możemy wykryć, czy pojazd się nie porusza i jak długo. Opierając się na logice biznesowej, możemy podjąć decyzję o przerwaniu przejazdu, ale robimy to tylko wtedy, gdy mamy sygnały, że się nie porusza, ponieważ możesz sobie wyobrazić, że gdybyś jechał na rowerze i nagle się zatrzymał, stworzyłoby to niebezpieczną sytuację.

Dott zaczął eksperymentować ze sztuczną inteligencją (AI), aby poprawić obsługę klienta. Z pomocą partnerów zewnętrznych opracowano projekt pilotażowy mający na celu zapewnienie szybkich odpowiedzi na pytania użytkowników. Na przykład skanowanie zdjęć oparte na sztucznej inteligencji pomaga użytkownikom znaleźć właściwe miejsce parkingowe. Klienci, którzy mają wątpliwości, gdzie zostawić pojazd, mogą przesłać zdjęcie, a komputerowy algorytm wizyjny reaguje.

Dzięki IoT i aplikacjom mobilnym Dott może świadczyć przyjazną dla środowiska i wygodną usługę mikromobilności – a przy tym osiągać niezłe zyski.



Source link

Advertisment

Więcej

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Po zakończeniu okresu próbnego wyszukiwarki Google Departament Sprawiedliwości domaga się sankcji za brakujące wiadomości

Jak wynika z piątkowych mów końcowych, los branży wyszukiwania Google jest w rękach sędziego Amita Mehty.Departament Sprawiedliwości i państwa skarżące przedstawiły swoje ostatnie...

Gwiezdne Wojny: Mroczne widmo ulepsza się z każdym spin-offem, który inspiruje

Gwiezdne Wojny: Widmowe zagrożenie ma 25 lat i ponownie w kinach z okazji Dnia Gwiezdnych Wojen („Niech 4-ty będzie z...

Microsoft potrzebuje trochę czasu, aby „dopracować” aktualizacje Copilot AI w systemie Windows

Microsoftu najnowsze wpisy na blogu programu Windows Insider powiedzieć, że jeśli chodzi o testowanie nowych funkcji Copilot w systemie Windows 11: „Zdecydowaliśmy się...
Advertisment