The Ghost and the Darkness był filmem Bestia z lat 90.


Nowy film Idris Elba Bestia to szczupła, napędzająca istotę cecha, rodzaj efektywnej opowieści grozy o człowieku kontra naturze, która nabija się na strach, a następnie owija, zanim zarozumiałość się zestarzeje lub nadmiernie rozciągnie. W filmie Elba gra wdowca i ojca dwojga dzieci, który musi chronić swoje dzieci przed lwem ludożernym w Afryce Południowej. To jest stosunkowo mały, kameralny film w zakresie i charakterze, bardziej jak Czołgać się lub Ofiara niż jak filmy z Parku Jurajskiego, do których otwarcie się odwołuje.

Dla tych, którzy wolą zobaczyć, jak ich legendarne historie (i hołdy Stevena Spielberga) rozgrywają się na bardziej majestatyczną, ambitną skalę, Bestia to doskonałe przypomnienie, aby ponownie odwiedzić thriller przygodowy z 1996 roku Duch i ciemność, kolejna historia, w której intelektualna siła ludzkiej ofiary z trudem dorównuje fizycznej mocy wielkiego veldtowego drapieżnika. Jako opowieść grozy, Duch i ciemność jest zaskakująco napięta i krwawa. Ale jako badanie postaci, które faktycznie inwestuje w postacie jako ludzi, zamiast pozostawiać je jako znaczniki na liście kontrolnej „śmierci według liczb”, jest szczególnie dobrze wykonane, w sposób znany z zupełnie innego przeboju Spielberga.

Duch i ciemność jest nominalnie historycznym eposem opartym na prawdziwych wydarzeniach z 1898 roku w Kenii, gdzie dwa lwy terroryzowały brytyjski obóz kolejowy nad rzeką Tsavo przez prawie rok, zabijając dziesiątki robotników. Brytyjski podpułkownik John Henry Patterson — grany w filmowej wersji przez Vala Kilmera — ostatecznie napisał książkę o tych wydarzeniach, Ludożercy z Tsavo, w którym twierdził, że lwy wymordowały ponad 130 osób, choć ta liczba była później mocno kwestionowana. Nie ulega wątpliwości, że lwy były nietypowo odważne, pracowały razem na polowaniu i napadały na obóz w ciągu dnia – to niezwykłe zachowanie dla samców lwów, które zwykle pozostawiają polowanie samicom swojej stada.

Reklama

Zdjęcie: Paramount Pictures

Scenarzysta William Goldman (Księżniczka narzeczona) w sposób dramatyczny wykorzystuje anomalie w zachowaniu lwów, a mnóstwo licencji historycznej z historią, wszystko w interesie większej i bardziej kolorowej akcji. Patterson zostaje wysłany do Kenii przez Roberta Beaumonta, bezwzględnego arystokratę i kolonialistę (w tej roli Tom Wilkinson ze złością kręci wąsy), zdecydowany pokonać inne kraje w budowaniu kolejowych szlaków handlowych przez wschodnią Afrykę. Oznacza to pokonanie mostu Tsavo, zadanie, które Patterson wierzy, że może sobie poradzić, ponieważ ma podobne doświadczenie w nadzorowaniu budowy mostów w Indiach. Pewnie żegna się ze swoją ciężarną żoną Heleną (Emily Mortimer, która w małej roli oddaje całą swoją energię), pewien, że wróci do domu na czas, by zobaczyć narodziny swojego dziecka.

Od samego początku Patterson jest bohaterem gry i zwycięskim bohaterem, chętnym do słuchania i uczenia się od swojego nadzorcy obozu w Kenii, Samuela (John Kani, który grał ojca Czarnej Pantery, T’Chakę w Marvel Cinematic Universe) i chłopięco podekscytowany Afrykańska przyroda. Kiedy dociera do obozu, natychmiast nękają go problemy: napięcia między hinduskimi i muzułmańskimi robotnikami przywiezionymi z Indii, napięcia między jego bystrym młodym ewangelickim adiutantem obozu Angusem (Brian McCardie) i cynicznym miejscowym lekarzem Hawthorne (Bernard Hill). A potem następuje pierwszy atak lwa i wszyscy afrykańscy i indyjscy robotnicy ponuro patrzą na niego, jako na białego człowieka, aby rozwiązać ten problem.

Duch i ciemność nie jest filmem o rasie, ale jest o wiele bardziej szczery niż większość filmów przygodowych o kosztach brytyjskiego kolonializmu i całkowicie rozsądnej urazie klasowej i kulturowej leżącej u podstaw projektu kolejowego. I nie jest to film o męskości i męskości, ale scenariusz Goldmana odnajduje znajome wątki w tych postaciach – potrzeba udowodnienia siebie i wyrobienia sobie nazwisk, walka o dominację, która przeradza się w niewypowiedziane zaufanie lub nieufność, sposób, w jaki wspólne niebezpieczeństwo staje się doświadczenie wiązania. W związku z tym Duch i ciemność jest jedną z najlepszych postaci tego typu od czasów Spielberga Szczęki.

Goldman otwarcie bierze Szczęki jako model strukturalny, z wieloma podstawowymi bitami opowieści naśladującymi arcydzieło Spielberga: serię eskalacji zgonów popełnionych przez ledwo widziane stworzenie, zabicie niespokrewnionej bestii, co jest traktowane jako znak, że zagrożenie minęło, nocne picie – sesja integracyjna naznaczona ponurym monologiem i podszyta równie ponurym humorem. Gdzie Szczęki przedstawia Quinta (Robert Shaw) jako eksperta od rekinów wynajętego do przejęcia sytuacji, gdy sprawy stają się poważne, Duch i ciemność sprowadza legendarnego myśliwego Charlesa Remingtona (Michael Douglas) w podobnej roli iz podobnie dramatycznym, zapadającym w pamięć wstępem.

Michael Douglas robi swoje najlepsze wrażenie „Jestem szalonym człowiekiem, który cię skrzywdzi” w The Ghost and the Darkness

Zdjęcie: Paramount Pictures

Wiele filmów ma naśladować Szczęki przez latazwykle kopiując ataki zwierząt i pomijając niezapomnianą dynamikę postaci. Duch i ciemność to jeden z nielicznych filmów, w których alchemia jest prawidłowa. Remington to tragiczny obsesja, który nie lubi zabijać, ale znajduje zapotrzebowanie na jego usługi, ponieważ jest w tym tak dobry. Patterson jest idealistą, który naprawdę wierzy w swoją pracę – „Czy jest lepsza praca na całym świecie niż budowanie mostu?” – mówi w pewnym momencie, obserwując trwającą pracę. Samuel jest pragmatykiem rozdartym między ambicją białych outsiderów a obozem, którym zarządza. Nawet Angus, Hawthorne i inne pomniejsze postacie, takie jak dumny indyjski nadzorca Abdullah (Om Puri) i jego afrykański odpowiednik Mahina (Henry Cele), mają do odegrania ważne role.

Ale cała ta praca nad postaciami wydawałaby się sucha i literacka bez tej miazgi, dreszczowej energii filmu, która kładzie instynktowny, naglący nastrój na szczycie Most na rzece Kwaiambicje literackie w stylu. Reżyser Stephen Hopkins używa prawdziwych lwów, gdy tylko jest to możliwe, a poza kilkoma sztucznymi ujęciami z wykorzystaniem manekinów, ich fizyczne interakcje z delikatnymi ludzkimi ciałami wyglądają realistycznie i graficznie. Są naprawdę onieśmielające, nawet jeśli Hopkins i Goldman wpadają w znajomą pułapkę z filmu „człowiek kontra natura” (także, szczerze mówiąc, Szczęki) dając zwierzętom przebiegłość i złośliwość na poziomie ludzkim, do tego stopnia, że ​​wiara pracowników kolei, że lwy są w rzeczywistości demonami, zaczyna mieć jakiś sens.

John Kani poci się i patrzy w noc, gdy inni członkowie obsady badają zmasakrowane ciało lwa w filmie Duch i ciemność

Zdjęcie: Paramount Pictures

Za wszystkie historyczne epickie cechy w Duch i ciemnośćs — majestatyczne ujęcia nieba i pól w wykonaniu Vilmosa Zsigmonda, skupienie się na obozowisku wypełnionym ludzkim wysiłkiem, pulsująca partytura Jerry’ego Goldsmitha — film zawiera również czysto banalne wątki z horrorów, od absurdalnej sekwencji sfałszowanych snów po pierwszy film. Osobiste ujęcia POV pokazujące, jak to jest zostać zabitym przez lwa.

I w większości są to wydajne i skuteczne kręcenie filmów. Od samego początku konieczna jest pewna kwota wpisowego dla przesadnych aspektów filmu: historycy uważają, że Patterson był trochę bajkopisarzem, który wyolbrzymił groźbę lwów, aby wypolerować własną spuściznę, a ten film idzie jeszcze dalej w sferę fantazji, aby opowiedzieć swoją historię. Odgrywa przesądy tubylców na temat lwów jako złowrogiej siły, ale jak wszystko inne, jest to film o XIX-wiecznych przesądach białego człowieka na temat Afryki i wyobraźni widzów XX wieku na temat tego, jak to jest być ofiarą .

Jest to jednak także sprytny i skuteczny thriller, który wykorzystuje ogromną obsadę, praktyczne efekty i urok harcerski Val Kilmera z lat 90., aby ugruntować to, co może być kolejnym tandetnym filmem o ataku zwierząt w świecie Noc rekinów lub łagodne jezioro. Duch i ciemność przez lata był pomijany i niedoceniany, ale w epoce, która docenia kino miazgi za jego własne, radośnie tandetne wartości, ten film reprezentuje dość wyjątkowe połączenie między cechą nisko brwiowego stworzenia a historyczną epopeją o wysokim poziomie. Ma o wiele więcej tekstury niż wiele nowoczesnych thrillerów o dzikiej bestii – a także o wiele więcej zębów.

Duch i ciemność jest dostępny do wypożyczenia cyfrowego na Amazonka, Vuduoraz inne usługi cyfrowe. Jest dostępny w niektórych usługach na żądanie.



Source link

Advertisment

Więcej

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Ile Google zapłacił Apple za bycie wyszukiwarką Safari w 2022 roku

Nie jest tajemnicą, że Google płaci Apple’owi ogromne pieniądze za bycie domyślną wyszukiwarką dla przeglądarki Safari na iOS i macOS. W 2021...

Asus nie chce powiedzieć, czy czytnik kart SD w ROG Ally zostanie kiedykolwiek naprawdę naprawiony

1) Czy Asus rzeczywiście znalazł naprawę sprzętową wadliwych czytników kart SD? Jeśli ktoś w ten sposób zwróci swojego sojusznika Asusowi i otrzyma...

Czego można się spodziewać po Apple Watch Ultra 3 w tym roku

Słyszeliśmy wiele plotek na temat „Apple Watch X”, który byłby całkowicie przeprojektowanym zegarkiem Apple Watch z okazji 10. rocznicy powstania produktu. Jednak...
Advertisment