Kierownictwo Square Enix w swoim pierwszym kwartalnym zestawieniu wyników od sprzedaż serii Tomb Raider i Deus Ex i wytwórnie, które je tworzą, wyjaśniły tę decyzję inwestorom w piątek.
Rozumowanie wydawcy, według analityka Davida Gibsonajest to, że zachodnie studia i ich produkty mogły kanibalizować sprzedaż reszty grupy, więc ich sprzedaż „może poprawić efektywność kapitałową” – w zasadzie, zarabiając więcej pieniędzy w stosunku do tego, co firma wydaje, aby zarobić więcej pieniędzy.
Na początku maja firma Square Enix przeniosła Eidos, Crystal Dynamics i IP, które posiadali, do Embracer Group. Te dwa studia są najnowszym przejęciem wielkiego koncernu szwedzkiego konglomeratu wydawniczego, który jest już właścicielem Gearbox Software, Sabre Interactive, Plaion (dawniej Koch Media) i Deep Silver, a także wydawca komiksów Dark Horse i producent gier planszowych Asmodee.
Wyprzedaż nastąpiła po długim okresie, w którym zachodnie operacje Square Enix opublikują grę AAA, a centrala będzie słabo mówić o wynikach sprzedaży w następnej rozmowie z inwestorami. PodziwiaćStrażnicy Galaktykikrytyczny sukces opracowany przez Eidos, „nie spełnił naszych początkowych oczekiwań”, Yosuke Matsuda z Square Enix powiedział w lutym.
Wcześniej Eidos Avengers Marvela był “niezadowalający”, podała firma w swoim raporcie rocznym za 2021 r.; w kwartalnej rozmowie w 2019 r. Matsuda powiedział Shadow of the Tomb Raider „wyszedł na słaby początek” po sprzedaży 4,12 mln sztuk w ciągu ostatnich czterech miesięcy. Matsuda również obwiniał Shadow of the Tomb Raider oraz Sprawiedliwa sprawa 4 (opracowany przez studio Avalanche spoza Square Enix) na „rozczarowujący kwartał”.
Najwyraźniej na początku 2017 r. Deus Ex: Rozłam Ludzkości‘s sprzedaż nie wystarczyło, aby uratować tę franczyzę z przerwy, pomimo pochlebnych recenzji i pozytywnej reakcji społeczności. I chociaż nie jest właścicielem studia, które po raz drugi rzuciło się na grę na żywo, 2021 Outridersjednak Square Enix powiedział People Can Fly rok temu nie oczekiwać żadnych opłat licencyjnycha studio potwierdzone to nie było opłacalne w 2021 pomimo sprzedaży od 2 do 3 milionów sztuk.
Square Enix powiedział inwestorom, że po sprzedaży Crystal Dynamics i Eidos za 300 milionów dolarów, firma będzie: mieć 1,4 miliarda dolarów w gotówce i żadnych długów. Gibson, analityk, powiedział, że sprzedaż studia jest „pierwszą fazą” planu powrotu na właściwe tory; „faza druga” będzie „finansować rozszerzone inwestycje w gry” bez konieczności sprzedaży studiów lub udziałów w nich konkurentom.
Square Enix najnowszy raport kwartalnyopublikowany w piątek, powiedział, że sprzedaż i dochody operacyjne spadły o 16 i 17 procent w porównaniu z tym samym kwartałem ubiegłego roku, i chociaż sprzedaż w kategorii gier HD nadal spadała, liczba jednostek MMO wzrosła dzięki zwiększonej „liczbie płacących abonentów” Final Fantasy 14, rok za rokiem.