Phil Schiller powiedział sądowi w antymonopolowe przypadku, gdy nie jest pewien, czy Sklep z aplikacjami jest opłacalne i przy jego uruchomieniu nigdy nie uwzględniono zwrotu z inwestycji.
Wyjaśnił także, że istnieje bardzo niewiele pisemnych zapisów decyzji podjętych w związku z uruchomieniem sklepu Jabłko współzałożyciel Steve’a Jobsa uważał, że notatki ze spotkań są niepotrzebne – a firma nadal nie rejestruje protokołów ze spotkań kadry kierowniczej wyższego szczebla…
Schiller nie wie, czy App Store jest opłacalny
Bitwa sądowa pomiędzy Apple i Epickie gry zakończył się w USA, kiedy Sąd Najwyższy odmówił rozpoznania sprawy – choć prawdopodobnie ten sam problem zostanie ponownie poruszony w sprawę antymonopolową Departamentu Sprawiedliwości przeciwko Apple.
Ale identyczna sprawa toczy się w Australii, a Apple ponownie zostaje oskarżony o wykorzystywanie swojej monopolistycznej kontroli nad sprzedażą aplikacji na iPhone’a w celu maksymalizacji własnych zysków kosztem programistów.
Zeznania w tej sprawie składa pracownik Apple Fellow i były szef marketingu Phil Schiller. Mówi, że firmie nie jest nastawiony na zysk i nie wie, ile zarabia App Store – twierdzi, że nawet nie wie, czy przynosi zyski, choć „wierzy”, że tak.
Ocena finansowa donosi o raczej surrealistycznym przesłuchaniu dyrektora wyższego szczebla w jednej z największych firm na świecie.
„Czy mówi pan Jego Sądzie, że nie ma pojęcia, czy… App Store był opłacalny?” – zapytał z niedowierzaniem Neil Young, KC, prowadzący przesłuchanie w imieniu Epic Games.
“I uważać to jest [profitable]– odpowiedział pan Schiller, który od początku zarządza App Store.
„Mówię po prostu „zysk”, ponieważ konkretny wskaźnik finansowy nie jest raportem, który otrzymuję i nad którym spędzam czas. Nie tak mierzymy nasze wyniki jako zespołu” – powiedział.
(„Rachunki, konta, subskrypcje. To są wskaźniki, które zespół uważnie obserwuje i którymi zarządza” – zeznał później).
Podobnie prognozy przepływów pieniężnych, zwrot z inwestycji, wartość bieżąca netto „i tym podobne” nie były konkretnymi wskaźnikami, na które Apple poświęcił zbyt wiele uwagi, podejmując decyzję o pobieraniu 30-procentowej prowizji od przychodów wielu twórców aplikacji sprzedających swoje aplikacje i usługi za pośrednictwem aplikacji Sklep, zgodził się pan Schiller.
„Czy ustaliłeś, jaki będzie zwrot z inwestycji?” – zapytał pan Young.
– Nie, żebym sobie przypominał.
„Czy brałeś pod uwagę jakiekolwiek mierniki finansowe, takie jak prognozowana rentowność pobierania prowizji w wysokości 30 procent?”
– Nie, żebym sobie przypominał.
„Czy mówi pan Jego Sądzie, że podjął pan tę decyzję bez zbadania, jaki strumień dochodów wygeneruje nałożenie 30% prowizji?” – zapytał pan Young.
“Prawidłowy.”
Apple nie rejestruje protokołów spotkań
Schillera pytano także o fakt, że istnieje bardzo niewiele pisemnych zapisów decyzji podjętych przez wyższą kadrę kierowniczą, co sugerowałoby, że firma coś ukrywa.
Nie tak, powiedział. Nierobienie notatek podczas spotkań ma swoje korzenie w komentarzu Steve’a Jobsa, kiedy wrócił do firmy w 1997 r., a Apple do dziś nie rejestruje protokołów spotkań kadry kierowniczej wyższego szczebla.
„Kiedy pan Jobs wrócił w 1997 r., na jednym z pierwszych spotkań ktoś robił notatki i zapisywał, co [Mr Jobs] mówił o tym, co robimy.
„Zatrzymał się i powiedział: «Dlaczego to zapisujesz? Powinieneś być na tyle mądry, aby o tym pamiętać. Jeśli nie jesteś wystarczająco mądry, aby o tym pamiętać, nie powinieneś uczestniczyć w tym spotkaniu”.
„Wszyscy przestaliśmy robić notatki i nauczyliśmy się po prostu słuchać, brać udział w rozmowie i pamiętać, co mieliśmy robić. I tak właśnie pracowaliśmy” – zeznał Schiller […]
Praktyka ta jest kontynuowana na najwyższych szczeblach Apple, powiedział.
„Zazwyczaj będziemy mieć plan działania i będziemy prowadzić dyskusje, po czym zakończymy tę dyskusję z planem tego, co wszyscy musimy zrobić i nad czym pracować, ale nie znam żadnych „protokołów” ani zapisów po spotkaniu.”
Przez Odważna kula ognia. zdjęcie zrobione przez Beniamin Dziecko NA Usuń rozpryski.
FTC: Korzystamy z automatycznych linków partnerskich generujących dochód. Więcej.