Odcinek 9 Shoguna zmienił trajektorię serialu. Showrunnerzy wyjaśniają


Przedostatni odcinek Shogun swoją drogą, jest duży tylko świetny telewizor można zbudować. Łączy w całość wszystko, co zbudowało ostatnie osiem godzin serialu, a następnie przebija wątki niczym łańcuchy. Rezultat jest wybuchowy, jeszcze zanim ostatnie chwile rozwalą wszystko, co wiemy na temat kierunku, w jakim może zmierzać ta historia. Odcinek 9, „Crimson Sky”, doprowadza cały konflikt do ognistego punktu — nic więc dziwnego, że w widocznym miejscu przedstawia fabułę twórcy spektaklu– jak sami przyznali – mieli najwięcej problemów.

[Ed. note: This post will now get into explicit spoiler territory for “Crimson Sky.”]

Reklama

Zdjęcie: Katie Yu/FX

Kiedy próbujesz ustalić wszystkie szczegóły Shogunze świata epoki, showrunnerzy Rachel Kondo i Justin Marks zatrudnili producenta Mako Kamitsunę jako konsultanta ds. kultury. Szukając notatek – jak każdy, kto przechodzi redakcję – mieli nadzieję, że strzelili w Księżyc.

„Pomyśleliśmy: OK, ona będzie jak: Jak wy to zrobiliście? Uchwyciłeś esencję Japonii”- Kondo powiedział Polygon. „A ona bardzo grzecznie powiedziała: «Przykro mi, ale nie mogę ci nic na ten temat przekazać, bo Japończykowi nawet by to nie przyszło do głowy»”.

Według Marksa i Kondo był to klasyczny przypadek niewiedzy tego, czego nie wiedzieli. „[It] naprawdę rzuciło nam wyzwanie, abyśmy rozbili to od początku i zaczęli od nowa. Na początku jesteś zszokowany, potem wyzwanie, a potem inspiracja – i myślę, że to właśnie wydarzyło się na prawie każdym poziomie” – mówi Kondo.

Jedna szczególna uwaga przykuła ich uwagę: „Znaczenie seppuku i prawdziwe zrozumienie, dlaczego zostało użyte” – mówi Marks. „Nawet po spotkaniu scenarzystów z naszymi japońskimi producentami i aktorami odbyło się wiele rozmów na temat tego, jak próbowaliśmy sięgnąć po: Co oznacza seppuku?”

Odpowiedź na to pytanie pojawia się w całym „Karmazynowym niebie”, szczególnie gdy różni ludzie próbują porozmawiać lub wyprowadzić Mariko (Anna Sawai) z jej postanowienia popełnienia seppuku. Chociaż, jak widzieliśmy w odcinku z zeszłego tygodnia, jest to jakiś podstęp na rzecz jej pan, Toranaga (Hiroyuki Sanada), nikt nie jest do końca pewien, co i dlaczego.

Być może nigdzie nie jest to jaśniejsze niż w jej konflikcie z Blackthorne. Część ich związku opierała się na jego podobnych myślach o śmierci; podczas gdy jej mąż (Shinnosuke Abe) pozostaje sztywny i zdystansowany, gdy stara się zrozumieć pragnienie Mariko popełnienia seppuku, Blackthorne nawiązuje do poglądu, że śmierć jest częścią codziennego życia. I ta łatwość zrozumienia stanowiła podstawę wielu ich wzajemnych uczuć w miarę upływu sezonu. Ale Shogun to mądry serial i wie, że ich zrozumienie opiera się na zupełnie innych okolicznościach, kontekstach kulturowych i koncepcjach śmierci. Marks i Kondo twierdzą, że mogą się z tym utożsamić.

Blackthorne (Cosmo Jarvis) rozmawia z Mariko (Anna Sawai) i wygląda na zaniepokojonego

Zdjęcie: Katie Yu/FX

„Myślę, że my, ludzie Zachodu, przez długi czas tłumaczyliśmy [seppuku] niemal jak patos, jak fiksacja na punkcie śmierci” – mówi Marks. „[But] seppuku jako akt – jak sądzę, jak to przedstawił nam Mako Kamitsuna – jest raczej wyrazem życia. I to była naprawdę poruszająca rozmowa, która otworzyła nam oczy na nasze nieporozumienia, gdy pierwotnie omawialiśmy ten tekst. Wywarcie takiego działania na chaotyczną sytuację jest szansą na przejęcie kontroli nad chaosem; wziąć życie w swoje ręce i powiedzieć, że mam nad nim pewną władzę.

Jest tak, jak widzieliśmy w zeszłym tygodniu, przyjaciel i sojusznik Toranagi, Toda Hiromatsu (Tokuma Nishioka), również popełnia seppuku. Ta scena jest podobnie naładowana warstwami zrozumienia – przede wszystkim między Toranagą i Hiromatsu, ale także tłumem wokół nich, który może zinterpretować ich wykonanie rytuału – a waga tego aktu jest w pełni widoczna. Chociaż seppuku Mariko nie następuje dokładnie (więcej o tym później), zarówno ona, jak i Hiromatsu demonstrują swoją chęć zaangażowania się w sprawę Toranagi, aby zarejestrować swój bardzo prawdziwy cel w akcie. I Shogun traktuje oba te momenty jako ofiary, które należy szanować, ale opłakuje: Nishioka i Sanada podczas całej sceny są na skraju łez, oboje desperacko pragnąc pomóc sobie nawzajem, ale nie mogąc zrobić więcej, niż mogą w tym miejscu zebrać. Nawet oświadczenie Mariko spotyka się z pochyloną głową żony Toranagi i pozostałych pań na dworze.

Przez tę pryzmat Kondo i Marks przebyli podobną podróż do Blackthorne’a: początkowo postrzegał on wybory Mariko wyłącznie jako manipulację Toranagi, obserwując jej nieco performatywną próbę wyjścia i ogólnie obawiając się o swoje życie. Próbuje nawet wykorzystać swoją więź z nią, błagając: „Czy rozważyłbyś życie dla mnie?” Bierze go za rękę i patrzy na niego z litością i smutkiem, łamiąc go, gdy odchodzi. Ostatecznie jej słucha i akceptuje fakt, że może nie rozumieć jej wyborów, ale może ją wspierać w jedyny znany sobie sposób: podążając za jej przykładem (i wspierając ją, aby ocalić jej śmiertelną duszę przed chrześcijańskim piekłem). Nie wiedząc o tym, zrobił coś, czego jej mąż nigdy nie byłby w stanie zrobić: dał jej wolność życia wykraczającą poza zrozumienie, logikę i kontrolę kogokolwiek innego.

W odcinku poświęconym pionkom i ludziom, którzy nimi poruszają, niezłomność Mariko jest niezwykła i nawet ci, którzy nie rozumieją, nie mają innego wyboru, jak tylko się gapić. To jej podróż definiuje „Karmazynowe niebo”, nawet w sposobie, w jaki kamera spotyka jej wzrok. Po oświadczeniu bezpośrednio przed kamerą, że jest „gotowa” na swój udział w planie Toranagi, „Crimson Sky” trzyma Mariko w centrum kadru i historii, zaciekle potwierdzając swoją pozycję, gdy znów w nią patrzy. Nawet kiedy prześlizguje się obok niego po nieudanej walce z ludźmi Ishido, ma się wrażenie, że widzi dalej w przyszłości niż my. Składając ostatnią ofiarę, na swój sposób sprawuje kontrolę nad historią najlepiej, jak potrafi. Być może jest to główny plan Toranagi i próba porwania Ishido, ale to Mariko zadaje ostateczny cios.

ShogunFinał serialu odbędzie się w przyszły wtorek.



Source link

Advertisment

Więcej

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Beats Solo 4 w praktyce: najbardziej kultowe słuchawki Beats właśnie stały się lepsze

Firma Apple oficjalnie zakończyła dziś prace nad swoimi nowymi słuchawkami Beats Solo 4, co stanowi pierwszą aktualizację jednego z najlepiej sprzedających się produktów...

Nowy start-up AI Proemial uruchamia platformę badań naukowych

Mads Rydahl, pierwszy dyrektor ds. produktów i projektów Siri, wykorzystał swoją rozległą wiedzę na temat sztucznej inteligencji i modeli wielkojęzycznych (LLM) w nowej...

Nowe przepisy wymagają automatycznego hamowania awaryjnego przy prędkościach do 90 mil na godzinę

Departament Transportu Stanów Zjednoczonych sfinalizował nową federalną normę bezpieczeństwa pojazdów silnikowych wymagającą od wszystkich producentów pojazdów włączenia automatycznego hamowania awaryjnego do swoich lekkich...
Advertisment