Nominowany do Oscara 2023 EO jest dowodem na to, że potrzebujemy więcej zwierzęcych perspektyw w filmach


Żaden z sześciu osłów występujących w kandydacie do Oscara Jerzego Skolimowskiego EO otrzyma statuetkę o godz ceremonia rozdania Oscarów 2023nawet jeśli film wywoła nieoczekiwane zamieszanie w kategorii najlepszego międzynarodowego filmu fabularnego w porównaniu z najtwardszą konkurencją, film Edwarda Bergera Na zachodzie bez zmian. Zwierzęta nie kwalifikują się do Nagród Akademii, chociaż w wielu filmach przyjętych przez Akademię występują aktorzy zajmujący się zwierzętami, tacy jak Terry (Toto w Czarnoksiężnik z krainy Oz) i Popcorn Deelites (Seabiscuit in biszkopty morskie).

Ale centrowanie EO na osiołku jako podmiot, a nie przedmiot, gwiazda, a nie drugoplanowa postać sprawia, że ​​film Skolimowskiego jest wyjątkowym przeżyciem, zarówno w kontekście Oscarów, jak i poza nim. Cokolwiek robi wygrać Najlepszy międzynarodowy film fabularny będzie wręcz konwencjonalny w porównaniu do EOfilm, który stanowi najlepszy jak dotąd argument na to, że filmy potrzebują więcej zwierzęcych perspektyw.

Skolimowski, eklektyczny weteran polskiego filmowca, malarza i aktora, który stoi za takimi filmami jak Istotność zabijania I 11 minut (i trochę graczco dziwne, w filmie MCU z 2012 roku Mściciele), filtry EO widziany oczami głównego bohatera, sympatycznego, samotnego, zagubionego osiołka błąkającego się po polskiej i włoskiej wsi. Tyle, co aparat Móc pokazać widzom świat według bestii, próbuje operator Michał Dymek. Oczy EO są stałym elementem Dymka, kotwicą, do której wielokrotnie powraca, by sfotografować reakcję pomiędzy przedstawieniami najgorszej i najlepszej strony ludzkości. Osły grające w EO nie mogą działać ani reagować tak, jak zrobiłby to ludzki wykonawca: wydaje się niewzruszony, spokojny i opanowany. Ale jego brak wyrazu jest zaproszeniem do zastanowienia się, jak on widzi to, co my widzimy.

Reklama

Zdjęcie: Janus Films

Wkład Skolimowskiego w kinową niszę „smutnego osła” łączy filmy takie jak 1966 Au Hasard Balthazarobok przykładów nominowanych do Oscara w 2022 roku Trójkąt Smutku I Banshee z Inisherin. Jest to również spokrewnione z filmami o stworzeniach innych niż osły, na przykład Kelly’ego Reichardta Pierwsza krowa I Michała Sarnoskiego Świnia: produkcje, które szanują swoich zwierzęcych towarzyszy jako bohaterów, ale nadal przekazują stery narracji ludziom.

EO jest trwałą tragedią. Złamane serce jest wpisane w historię filmu: EO, osioł radośnie występujący przed uwielbieniem cyrkowych tłumów ze swoją przewodniczką Kasandrą (Sandra Drzymalska), zostaje wyrwany z aresztu przez państwo. Po serii transferów od jednego właściciela do drugiego, ucieka i rzuca się na całe stworzenie, rzekomo próbując wrócić do Kasandry. Jego nieszczęścia na drodze wahają się od ciepłych, przez dziwne, po przerażające.

EO, główny bohater osła pretendenta do Oscara 2023 EO, przechodzi przez łukowaty most przed ogromną zaporą, wylewając spienioną białą wodę z serii przelewów

Zdjęcie: Janus Films

Na czele „państwa” w tym filmie stoi nadęty urzędnik państwowy, który po uwolnieniu cyrkowej menażerii od performerów klepie się po plecach przemówieniem o „naprawianiu nieprawidłowości”. Skolimowski formułuje tutaj swoją tezę: Najmniej kompetentni do zarządzania dobrostanem zwierząt są ludzie na stanowiskach władzy, a nie ludzie tacy jak Kasandra, której miłość do EO jest czuła i bezwarunkowa. Trzeba przyznać, że jeden z cyrkowych kolegów Kasandry robi nadużywa EO, ale nie traktuje ludzi inaczej. W całym filmie jest niezliczona ilość ambasadorów relacji człowiek-zwierzę, którzy mają większe referencje niż on.

Rolnicy, którzy witają EO w swojej stajni; dzieci specjalnej troski, które odwiedzają farmę i okazują mu uczucia i pieszczoty; fani piłki nożnej, którzy przyjęli go jako swoją maskotkę po wygraniu meczu z rywalami; bogaty Vito (Lorenzo Zurzolo), który zabiera EO z miejsca zbrodni do rodzinnej willi i rozmawia z nim jak ze starym przyjacielem, a nie z przypadkowym osłem — te postacie przedstawiają ludzkość w najlepszym możliwym świetle jako stróże dobrostanu zwierząt .

Z drugiej strony jest kuśnierz, który zabija lisy w klatkach; the przegrywający agresywni chuligańscy kibice drużyny piłkarskiej, którzy wyładowują swoje frustracje na EO; i myśliwych skradających się nocą przez złowrogie lasy, oświetlających sobie drogę zielonymi celownikami laserowymi. Razem tworzą stronę „ludzi do bani”. EOpodróż.

Ale sprowadzenie filmu do tego mizantropijnego przesłania źle służy pracy Skolimowskiego. EO nic nie okrywa cukrem: najciemniejsze tendencje ludzkości są pokazane w niezachwianych szczegółach, aż do morderstwa. (Relacje Vito z pełną pasji macochą – graną przez Isabelle Huppert z jej zwykłą intensywnością – również nie sugerują wielkiej wiary w relacje międzyludzkie.) Ale w tej ciemności jest światło, źródło dobrej woli wobec człowieka, wszystko odzwierciedlenie w bezdennej głębi spojrzenia EO. Jest świadomy okazanej mu życzliwości i okrucieństwa, jakie mu wyrządzono, nawet jeśli nie jest w centrum kadru lub w ogóle nie jest w kadrze. I jest świadomy, że tęskni za swoją opiekunką i ma nadzieję, że do niej wróci, do momentu, w którym opuszcza idylliczne bezpieczeństwo, aby ją znaleźć, ponieważ przebłyski z perspektywy osła wyjaśniają, o czym myśli.

EO, główny bohater osła pretendenta do Oscarów 2023 EO, spędza czas w przyczepie dla koni z ciemnowłosym mężczyzną, który patrzy mu głęboko w oczy

Zdjęcie: Janus Films

Rzadko zdarza się, aby Oscary wyróżniały taki film EO, gdzie zwierzę znajduje się w centrum uwagi, a ludzie grają drugorzędną obsadę. Gdyby Akademia zignorowała Daniela Kwana i Daniela Scheinerta Wszystko Wszędzie Wszystko naraz, EO byłby bezdyskusyjnie najbardziej wyjątkowym kandydatem roku. Dla wszystkich Wszystko wszędzieJednak pomimo swoich dziwactw, Danielowie są zaangażowani w kondycję ludzką, badaną z ludzkiego punktu widzenia.

EO inwestuje w zwierzęcy punkt widzenia. Nawet nie biszkopty morskie może złożyć taki wniosek. Istotna jest kwestia zaobserwowanego doświadczenia; podczas gdy każdy film jest szansą zobaczenia świata oczami innej osoby, filmy rzadko dają taką samą szansę zwierzętom. I z filmów, które Do, prawie żaden z nich nie osiąga takiej sceny, na jaką pozwalają Oscary. Akademia mogłaby zrobić więcej filmów takich jak EO — ale przede wszystkim kinomani też mogli.

EO Jest transmisja na kanale The Criterioni można go wypożyczyć lub kupić w dniu Amazonka, Wudui inne platformy cyfrowe.



Source link

Advertisment

Więcej

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Nowy interfejs i funkcje CarPlay wprowadzone na rynek w tym roku

Od czasu pierwszego wprowadzenia Apple's CarPlay platforma stała się wszechobecna. Jest on dostępny w zdecydowanej większości nowych samochodów dostępnych obecnie na rynku...

Wspaniałe grafiki Space Vacation celebrują ulubione filmy fanów

Każdego miesiąca, Krawędźprojektanci, fotografowie i ilustratorzy zbierają się, aby dzielić się pracami artystów, którzy nas inspirują. Teraz zamieniamy nasz Art Club w...

Drake usunął swój utwór diss z udziałem AI Tupaca

Prawnicy Tupaca Shakura...
Advertisment