Najnowsze dane Europejskiego Banku Centralnego (EBC) pokazują, że oszustwa związane z kartami są na najniższym poziomie w strefie euro, odkąd zaczął on raportować dane, po 12-procentowym spadku liczby kradzieży bez posiadania karty.
W swoich ustaleniach za cały rok 2021 EBC zgłosił oszustwa związane z kartami o łącznej wartości 1,53 mld euro, co jest najniższym poziomem od 2016 r., kiedy po raz pierwszy zgłosił te dane. W tym okresie wydano w sumie 5,4 bln euro na karty w Jednolity obszar płatności w euro.
Od początku raportowania poziom oszustw związanych z kartami był najwyższy w 2019 r., kiedy to 1,87 mld EUR z łącznej wartości 5,16 bln EUR.
Zdecydowana większość (84%) oszustw związanych z kartami w 2021 r. była wynikiem oszustw związanych z brakiem karty, ale według danych EBC liczba ta spadła o 12% w porównaniu z całym rokiem 2012.
Oszustwo związane z brakiem karty, w którym przestępca wykorzystuje dane karty bez fizycznej karty, stale rośnie wraz z rozwojem handlu elektronicznego. Przestępcy wykorzystują wyrafinowane metody pozyskiwania danych kart płatniczych, w tym złośliwe oprogramowanie i oszustwa typu phishing.
EBC powiedział, że spadek oszustw związanych z brakiem karty zmniejszył się po wprowadzeniu silne uwierzytelnienie klienta (SCA) w ramach unijnej dyrektywy o usługach płatniczych (PSD2).
Zgodnie z zasadami SCA, niektóre płatności online wymagają od osoby dokonującej płatności dwóch metod uwierzytelnienia, takich jak hasło, uwierzytelnienie biometryczne lub posiadanie telefonu, który może ją zidentyfikować.
EBC stwierdził, że 63% wszystkich skradzionych pieniędzy pochodziło z transakcji transgranicznych: „Podobnie jak w poprzednich raportach, większość oszustw związanych z kartami zarówno w 2020, jak i 2021 r. dotyczyła transakcji transgranicznych. Chociaż transakcje transgraniczne stanowiły zaledwie 11% całkowitej wartości transakcji płatniczych kartami, w 2021 r. stanowiły 63% całkowitej wartości oszustw kartowych”.
EBC powiedział, że obecnie gromadzone są dane dotyczące oszustw za 2022 r.
W Wielkiej Brytanii oszustwo związane z autoryzowanymi płatnościami push to: oszustwo związane z brakiem karty, powodujące ogromne straty. Dzieje się tak, gdy przestępcy używają fałszywych stron internetowych i wiadomości e-mail, aby nakłonić konsumentów do autoryzacji płatności na ich rzecz, co oznacza, że transakcje omijają systemy bezpieczeństwa stosowane przez banki w celu zapobiegania oszustwom, ponieważ płatność jest już autoryzowana.
Ten rodzaj oszustwa spowodował straty w wysokości 789,4 mln USD dla obywateli Wielkiej Brytanii w 2021 r., które według raportu dostawcy oprogramowania płatniczego mogą wzrosnąć do 1,56 mld USD do 2026 r. ACI na całym świecie i firma analityczna Globalne dane.