W trzecim kwartale 2021 r. przedsiębiorstwa wydały rekordowe 21,8 mld USD na usługi biznesowe IT i IT, ponieważ gospodarki ponownie otwierają się, a firmy przyspieszają transformacje cyfrowe. Usługi oparte na chmurze napędzają wzrost, bez oznak spowolnienia popytu.
Zgodnie z najnowszymi globalnymi danymi ISG, kontrakty typu cloud jako usługa były warte łącznie 13,4 mld USD w ciągu kwartału – o 55% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.
Tymczasem ISG odnotował 40% wzrost łącznej wartości bardziej tradycyjnego outsourcingu IT, znanego jako usługi zarządzane, do 8,4 mld USD.
ISG mierzy kontrakty o wartości co najmniej 5 mln USD.
Steve Hall, prezes ISG, powiedział, że globalny popyt na usługi outsourcingu IT jest tak duży, jak ISG kiedykolwiek widziało, odkąd zaczęła raportować rynek w 2014 roku.
„To nie tylko stłumione zapotrzebowanie wynikające z pandemii, ale prawdziwa zmiana strukturalna rynku, ponieważ klienci korporacyjni przyspieszają swoje strategie transformacji cyfrowej, modernizują swoje starsze środowiska i przechodzą do chmury” – powiedział. „Widzimy, że ten trend będzie kontynuowany w dającej się przewidzieć przyszłości, nawet pomimo pewnych trudności gospodarczych. Nie widać żadnego odprężenia.”
Jak wynika z badań IDC, w tym roku na usługi IT wydano prawie 60 miliardów dolarów, o 26% więcej niż w tym samym dziewięciomiesięcznym okresie ubiegłego roku.
W Europie, na Bliskim Wschodzie iw Afryce (EMEA) wydano łącznie 6,5 mld USD, co stanowi wzrost o 36% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
Kontrakty jako usługa w chmurze spowodowały wzrost wydatków o 59%, osiągając 3,3 mld USD. Umowy dotyczące infrastruktury jako usługi (IaaS) były warte 2,4 mld USD, a umowy dotyczące oprogramowania jako usługi (SaaS) wyniosły 930 mln USD.
ISG spodziewa się, że kontrakty IaaS i SaaS oparte na chmurze będą warte o 25% więcej w 2021 r. w porównaniu z 2020 r. i oczekuje, że w tym samym okresie wartości kontraktów na usługi zarządzane przez firmę wzrosną o nieco ponad 10%.
Hall dodał: „Nasze perspektywy dla rynku technologii i usług biznesowych pozostają optymistyczne, a liczba umów dotyczących usług zarządzanych w przygotowaniu wskazuje na silne zamiary zakupowe wśród przedsiębiorstw poszukujących partnerów do transformacji cyfrowej. Rynek nie jest już zależny od większych transakcji, a wierzymy, że mniejsze transakcje ostatecznie przerodzą się w większe zaangażowania, ponieważ wysiłki związane z transformacją będą nabierać tempa”.
Powiedział, że usługi oparte na chmurze są nadal stosunkowo młode i istnieje ryzyko, że wzrost cen może zahamować wzrost.
„Uważamy, że rynek as-a-service jest we wczesnej fazie cyklu dojrzałości”, powiedział Hall. „Jednym z krótkoterminowych przeciwności jest presja inflacyjna. Jeśli dostawcy potrafią skutecznie radzić sobie z potencjalnymi podwyżkami cen ze swoją bazą klientów lub zmienić model cenowy na inną konstrukcję, taką jak ustalanie cen w oparciu o wyniki, wieloletnie, świeckie czynniki wzrostu powinny pozostać całkiem zdrowe”.