Tesla w epoce klapy


Kiedy Tesla opublikuje dziś po południu swoje zyski za pierwszy kwartał, dyrektor generalny firmy Elon Musk zada typowe pytania dotyczące nowych produktów, nowych fabryk i postępów w realizacji futurystycznej wizji samochodów autonomicznych i robotników. Ale Musk będzie musiał także stawić czoła coraz pilniejszym pytaniom dotyczącym obecnego stanu rzeczy i tego, dlaczego wszystko wydaje się zmierzać w złym kierunku.

Na początku tego miesiąca firma zgłosiła pierwszy od czterech lat spadek sprzedaży rok do roku, co jest oznaką gorszych warunków. Akcje Tesli spadły od początku roku o ponad 40 proc., w tym o 13 proc. spadek w ostatnim tygodniu. Firma w zeszłym tygodniu zwolniło ponad 14 000 pracowników10 procent światowej siły roboczej – co może ostatecznie wzrosnąć do 20 procent, gdy wszystko zostanie powiedziane i zrobione, według Bloomberga. Oczekuje się, że dzisiejszy raport o wynikach będzie zawierał m.in Najniższe marże zysku Tesli od sześciu latco oznacza, że ​​szaleńcze obniżki cen w dalszym ciągu zbierają żniwo.

Wiele nadziei pokładano w nadchodzącym niedrogim samochodzie elektrycznym firmy, tak zwanym „Modelu 2” za 25 000 dolarów. Ale wtedy Reutersa poinformował, że Musk tak anulował projekt, woląc skoncentrować zasoby firmy na w pełni autonomicznym robotxi. (Piżmo tzw Reutersa raport „kłamie”, ale nie potwierdził jeszcze żadnego poparcia dla modelu niskokosztowego.)

„Nie do końca stawiam na firmę, ale rzucenie się pod ścianę w imię autonomii jest oślepiająco oczywistym posunięciem” – napisał Musk na X, w odpowiedzi na konto fana, udając, że nie wierzy, że „postawił” firmę na robotaxis. „Wszystko inne przypomina wariacje na temat jazdy powozem konnym”.

Zwolnienia, malejąca sprzedaż, pochmurna przyszłość, rozproszony szef – wszystkie te czynniki wydają się sygnalizować, że firma jest w poważnych tarapatach. Nawet Cybertruck, wielka nadzieja Tesli ze stali nierdzewnej, jest przywołany z powodu wadliwego pedału przyspieszenia. Podobnie jak polaryzacyjna elektryczna ciężarówka, Tesla wydaje się utknąć, jadąc prosto przed siebie, pedałując do dechy, nie zauważając, że droga przed nią jest w budowie.

„Chociaż widzieliśmy znacznie mniej niepewne okresy w historii Tesli, począwszy od 2015, 2018, 2020… tym razem jest wyraźnie nieco inaczej, ponieważ po raz pierwszy wielu wyznawców Tesli od dawna rezygnuje z tej historii i rzuca biały ręcznik” – pisze Dan Ives, analityk Wedbusha i długoletni byk Tesli.

Reklama

Tesla pozostaje najcenniejszym producentem samochodów na świecie, którego kapitalizacja rynkowa wynosi około 468 miliardów dolarów. To wciąż największa marka pojazdów elektrycznych z 51-procentowym udziałem w rynku w USA, według Cox Automotive. Liczba ta spadła jednak z 65 procent w 2022 r., w miarę jak coraz więcej producentów samochodów poszerza swoją ofertę pojazdów elektrycznych o realne alternatywy, a konkurencja Tesli staje się coraz większa.

Ale więcej modeli nie przełożyło się na większy popyt. Według Kelley Blue Book w USA w pierwszych trzech miesiącach 2023 r. sprzedano prawie 269 000 pojazdów elektrycznych, co oznacza wzrost o 2,6% rok do roku, ale spadek o 7,3% w porównaniu z poprzednim kwartałem. Główną przeszkodą pozostaje cena, podobnie jak pobieranie opłat i oczywiście polityka.

Musk ostrzegł przed spowolnieniem, ale gwałtowny spadek nadal zaskoczył wiele osób. (Ives nazwał to „katastrofą”). Sprzedaż Tesli spadła o 13 procent w pierwszym kwartale w porównaniu z pierwszym kwartałem 2023 r. Tymczasem jej najwięksi konkurenci, tacy jak BMW, Mercedes, Hyundai i Kia, odnotowali dwukrotny lub nawet trzycyfrowe. Na przykład Ford odnotował, że w pierwszym kwartale sprzedaż pojazdów akumulatorowo-elektrycznych wzrosła o 86 procent w porównaniu z ubiegłym rokiem, do łącznej liczby 20 223 pojazdów elektrycznych, choć liczba ta spadła o 22 procent w porównaniu z czwartym kwartałem 2023 roku.

„Wielcy Tesli rezygnują z tej historii i rzucają biały ręcznik”

W Chinach, gdzie Tesla pomogła stworzyć rynek pojazdów elektrycznych, firma przegrywa obecnie z wieloma krajowymi producentami. Niedawno Teslę ogłosiła agresywne obniżki cen w Chinach, który jest największym rynkiem pojazdów elektrycznych na świecie. Firma została na krótko zdetronizowana jako światowy lider pojazdów elektrycznych przez BYD, która sprzedaje wszelkiego rodzaju modele elektryczne, z których wiele jest tańszych niż modele Tesli.

Częścią problemu może być skład Tesli. Analiza 26 światowych producentów samochodów odkryło, że firma ma najstarszą ofertę, biorąc pod uwagę datę premiery jej modeli. Ponadto firma sprzedaje wyłącznie pojazdy zasilane akumulatorowo, podczas gdy jej konkurenci z branży motoryzacyjnej sprzedają mieszankę pojazdów elektrycznych, hybrydowych i gazowych. Hybrydy okazały się ważnym pomostem dla wielu konsumentów, którzy chcą przejść na napęd elektryczny, ale mają obawy przed dokonaniem zmiany.

Choć obecna sprzedaż mogła osłabnąć, większość ekspertów twierdzi, że przyszłość niewątpliwie będzie elektryczna. Pojazdy napędzane gazem w głównej mierze przyczyniają się do emisji gazów cieplarnianych powodujących ocieplenie planety, a ograniczenie ich sprzedaży byłoby ogromnym dobrodziejstwem w walce ze zmianami klimatycznymi. Oraz zmiany polityki, w tym niedawne przyjęcie przez USA bardziej rygorystyczne normy emisjizachęci producentów samochodów do przejścia na pojazdy całkowicie elektryczne w nadchodzących latach.

Tesla była pierwszą firmą, która udowodniła, że ​​istnieje rynek pojazdów elektrycznych. Jednak ostatnio wprowadzanie innowacji jest powolne. Przywództwo Muska zostało zakwestionowane – zwłaszcza, że ​​przejął nowe firmy i podjął się nowych projektów, przy okazji niezwykle chudnąc.

Sprzedaż Tesli spadła o 13 procent w pierwszym kwartale w porównaniu do pierwszego kwartału 2023 roku

A teraz największe założenia firmy wydają się fiaskiem. Premiera Cybertrucka dobiegła końca nękany problemami, którego kulminacją było pośpieszne wspomnienie z zeszłego tygodnia. Musk podobno odwołał tani Model 2 na rzecz nadchodzącego robotaxi – mimo że wielokrotnie nie dotrzymał obietnicy dotyczącej pojazdu w pełni autonomicznego.

Tesla była zmuszony do przypomnienia jego dwa główne systemy wspomagające kierowcęAutopilot i pełna samodzielność, w obliczu wzmożonej kontroli rządu w związku z roszczeniami przedsiębiorstwa o autonomię. Rodziny kierowców Tesli, którzy zginęli w wypadkach z udziałem autopilota pozwał firmę za bezprawną śmierć. A kadencja Muska na stanowisku szefa X, dawniej Twittera, tak zniechęciło wielu postępowych klientów Tesliktórzy patrzyli z przerażeniem, jak on promuje na platformie prawicowe teorie spiskowe.

Musk wyraźnie chce podbić świat. Na ostatnim zgromadzeniu akcjonariuszy firmy przedstawił ideę „w pełni zrównoważonej Ziemi” i umieścił Teslę – i siebie – jako osoby najbardziej wykwalifikowane, aby nas tam poprowadzić.

Nie wprowadził nowego modelu, co było ogromnym rozczarowaniem dla wielu zwolenników spółki na Wall Street. To było wyraźne przypomnienie, że pomimo całej tej przechwałki i twierdzeń Muska, że ​​Tesla naprawdę jest firmą zajmującą się sztuczną inteligencją, nadal jest to tylko firma samochodowa.

Podczas gdy inne firmy wdrażają ważne innowacje, takie jak lżejsze i mocniejsze akumulatory I techniki recyklingu które mogą zmniejszyć ślad węglowy przemysłu samochodowego, Tesla stawia wszystko na jedną kartę, aby stworzyć „ciężarówkę odporną na apokalipsę” i pełny zestaw roboty vaporware. O I wypłatę 56 miliardów dolarów To sędzia odrzucił i nawet najważniejsi inwestorzy spółki myślę, że to śmieciowy pomysł.

Pozycja Tesli na rynku pojazdów elektrycznych słabnie. Jeśli Musk nie będzie w stanie przedstawić jasnej i pozytywnej wizji Tesli, sytuacja może się jeszcze pogorszyć.



Source link

Advertisment

Więcej

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Microsoft potrzebuje trochę czasu, aby „dopracować” aktualizacje Copilot AI w systemie Windows

Microsoftu najnowsze wpisy na blogu programu Windows Insider powiedzieć, że jeśli chodzi o testowanie nowych funkcji Copilot w systemie Windows 11: „Zdecydowaliśmy się...

Google zakazuje reklamodawcom promowania fałszywych usług pornograficznych

Google od dawna zakazuje reklam o charakterze jednoznacznie seksualnym, ale jak dotąd firma nie zabraniała reklamodawcom promowania usługi których ludzie mogą używać do...

Niezwykły telewizor w teczce firmy LG jest prawie porównywalny ze swoją najlepszą dotychczas ceną

Jak zauważył mój kolega Chris Welch w swoim recenzja LG StanbyME Go, jest coś odświeżającego w telewizorze, który rzuca wyzwanie mniej znanej koncepcji,...
Advertisment