Była dyrektor naczelna urzędu pocztowego Paula Vennells poprosiła męża o radę, jak odnosić się do błędów programu Horizon, próbując bagatelizować przewidywane wyniki niezależnej recenzji oprogramowania.
Vennells, dyrektor naczelna urzędu pocztowego w latach 2012–2019, wysłała e-maile do kolegów, w których za radą męża zaproponowała zmianę w raportach dotyczących systemu Horizon słowa „błędy” na „wyjątki” lub „anomalie”.
Poczta zaprzeczała wówczas istnieniu błędów oprogramowania mogących powodować niewyjaśnione rozbieżności księgowe, za które Obwiniano podoficerów.
Z dokumentów ujawnionych podczas ostatniego publicznego dochodzenia w sprawie skandalu na poczcie wynika, że dzień po radzie męża Vennells zmieniono język używany w raportach na temat systemu Horizon.
Podczas przesłuchania adwokat Julian Blake zapytał byłą radcę prawną Urzędu Pocztowego Susan Crichton: „Czy mamy tutaj rozumieć, że użyte słowa zasugerowane przez męża Pauli Vennells weszły teraz do terminologii używanej w branży ?” Crichton odpowiedział: „Na pewno na to wygląda”.
Stwierdziła, że nie pamięta zmian w brzmieniu, jakie miały miejsce, ale ainny dokument odnosił się do Crichtona i byłej dyrektor ds. informatyki Lesleya Sewella „przygotowujących” dokumenty informacyjne.
Blake powiedział: „To absolutnie orwellowskie użycie «wyjątku» zamiast «błędu», zmiana języka w firmie, przygotowanie odprawy”.
Zmiana opisów
Porada redakcyjna pojawiła się podczas ostatniego publicznego dochodzenia w sprawie skandalu na poczcie, podczas którego zapytano byłą radę generalną Poczty o strategię Poczty mającą na celu zmianę sposobu opisywania błędów programu Horizon.
W 2012 roku wybrani zostali księgowi z branży kryminalistycznej Second Sight do przeprowadzenia badania niezależne badanie systemu księgowego i sprzedaży detalicznej Horizon Poczty, pośród kontroli ze strony parlamentarzystów. Wybrano firmę Second Sight zamiast Deloitte.
Jak opublikowany przez Computer Weekly w 2009 rzastępcy pocztowcy obwiniali system Horizon za niewyjaśnione braki księgowe, za które ich obwiniano. Wielu kierowników poczty było ściganych i skazanych na podstawie dowodów pochodzących z systemu, a niektórzy zostali osadzeni w więzieniu.
W okresie poprzedzającym sporządzenie przez Second Sight raportu tymczasowego w Urzędzie Pocztowym pojawiły się obawy, że Second Sight ujawni błędy, które mogą spowodować braki księgowe. Na podstawie danych z systemu Poczta postawiła już zarzuty setkom osób.
W dochodzeniu pokazano wymianę e-maili pomiędzy dyrektorem Second Sight Ronem Warmingtonem a Crichtonem, w której ostrzega on przed „falą uderzeniową” w związku z wydarzeniem raportu tymczasowego.
The raport wzbudził obawy na zawodnym sprzęcie, wyjątkowo skomplikowanych systemach i braku odpowiedniego przeszkolenia, a także ujawnił znane błędy w systemie, które wpływały na kierowników poczty.
Wysiłki mające na celu zminimalizowanie negatywnych wyników
W toku dochodzenia wykazano również, że w Urzędzie Pocztowym toczyły się dyskusje na temat ograniczenia zakresu dochodzenia Second Sight w celu zminimalizowania negatywnych ustaleń. Na rozprawie usłyszano także, że bliżej publikacji raportu okresowego toczyły się także w Urzędzie Pocztowym dyskusje na temat możliwości wydania nakazu uniemożliwiającego jego publikację.
Second Sight kontynuował sporządzić pełny raport w 2015 r, co na podstawie danych z programu Horizon podniosło ryzyko niesłusznego skazania kierowników poczty. Stwierdzono, że Urząd Pocztowy nie dowiedział się, dlaczego wystąpiły duże niedobory gotówki przed wszczęciem postępowania sądowego przeciwko kierownikom poczty.
W 2009 roku Computer Weekly poinformował historie siedmiu byłych kierowników pocztyujawniając problemy, jakie napotkali w związku z niewyjaśnionymi brakami księgowymi (zobacz poniżej kalendarium artykułów Computer Weekly na temat skandalu).
Przeczytaj także: Co musisz wiedzieć o aferze Horizon
Obejrzyj także: Dokument ITV – Pan Bates kontra poczta: prawdziwa historia