Niewielu reżyserów zdominowało lata 90 James cameron. Po przebojowej dekadzie w latach 80. współpraca z Arnoldem Schwarzeneggerem na Terminator 2 oraz Prawdziwe kłamstwa ugruntował swój status jako dyrektora działań bankowych w latach 90-tych. Następnie bezprecedensowy sukces Tytaniczny wysłał go przez stratosferę. Ale była jedna właściwość, która pozostała poza jego zasięgiem: Człowiek Pająk.
W okrągłym stole Zoom z ScreenCrush i inni promujący jego nową książkę, Tech Noir: Sztuka Jamesa Camerona, Cameron omówił, co nazywa w Czarny techniczny „najwspanialszy film, jakiego nigdy nie zrobiłem”.
Ślady Camerona Człowiek Pająk istnieją wszędzie. A Artykuł o odmianie z 1993 roku mówi, że Cameron oddał scenariusz, a anonimowy agent krzyczy, że „będzie tak duży jak ten Ordynans film”, nawiązując do franczyzy Tima Burtona. W 2015 roku Leonardo DiCaprio powiedział Imperium że „odbył kilka rozmów” z Cameronem na temat walki z webslingerem i czuł, że Cameron był co najmniej „półpoważny” w kwestii tego pomysłu.
Podczas gdy DiCaprio nie wydawał się opłakiwać straconej okazji zagrania Petera Parkera, mówiąc, że nie jest pewien, czy „cokolwiek by się zmieniło” w jego karierze, gdyby film doszedł do skutku, Cameron chętnie zaznaczył, że jego wersja postaci byłby zupełnie inny niż współczesne iteracje.
„Chciałem stworzyć coś, co miałoby coś w rodzaju surowej rzeczywistości” – powiedział Cameron w Zoomie. „Ogólnie rzecz biorąc, superbohaterowie zawsze wydawali mi się dziwni i chciałem zrobić coś, co byłoby bardziej w stylu Terminator oraz Kosmici, że od razu wpisujesz się w rzeczywistość. Więc jesteś w prawdziwym świecie, a nie w jakimś mitycznym Gotham City. Albo Superman i Daily Planet i tym podobne, gdzie zawsze wydawało się to bardzo metaforyczne i baśniowe.
„Chciałem, żeby tak było: to Nowy Jork. Śnieży. Facet zostaje ugryziony przez pająka. Zmienia się w tego dzieciaka z tymi mocami i ma fantazję bycia Spider-Manem, robi ten garnitur i to jest okropne, a potem musi go ulepszyć, a jego wielkim problemem jest ten cholerny garnitur. Rzeczy jak te. Chciałem ugruntować to w rzeczywistości i ugruntować w uniwersalnym ludzkim doświadczeniu”.
Ale pod wieloma względami Cameron widział te same rzeczy, które później przemówiły do Sama Raimiego. Obejmuje to zarówno uczynienie zdjęć internetowych Parkera funkcją biologiczną, jak i postać reprezentującą „ten niewykorzystany rezerwuar potencjału, który ludzie mają, a którego sami w sobie nie rozpoznają”.
W 2000, Oferowany IGN przegląd scenariusza Camerona. Wiele części jest podobnych: Peter Parker, niezręczny licealista, który mieszka z ciocią May i wujkiem Benem, zakochuje się w Mary Jane Watson. Wujek Ben zostaje zabity przez złodzieja, ale tam historia zaczyna się rozchodzić. Policja zabiera Spider-Mana do aresztu za morderstwo wujka Bena, który następnie ucieka. Lokalny reporter telewizyjny, J. Jonah Jameson (nie ma Daily Bugle), zaczyna deklarować, że Spider-Man jest zagrożeniem.
Z nawiązaniami do klasycznej noweli Franza Kafki Metamorfoza, historia Camerona opowiada o tym, jak Electro i Sandman próbują zwerbować Parkera do organizacji przestępczej dla złoczyńców o supermocy. Parker stawia opór, sypia z MJ, przeklina burzę i ostatecznie pokonuje tych dwóch na szczycie World Trade Center. Lata 90.!
Na początku lat 90. Marvel był walczącą z trudnościami wytwórnią komiksową, której ostatni film był… Kaczor Howard. Zdesperowany za gotówką i zimnym ramieniem przemysłu filmowego, który od czasu katastrof finansowych w 1983 roku trzymał się z daleka od superbohaterów Superman III, jedyną osobą, która kupiłaby prawa do Spider-Mana w 1985 roku był izraelski producent Menachem Golan, który uważał Spider-Mana za Wolfmana.
Ostatecznie Golan sprzedał prawa do kina firmie Carolco Pictures, firmie producenckiej, która stworzyła takie hity jak Rambo, Total Recall, i Camerona Terminator 2. Ale kiedy Cameron odwrócił się w swoim scenariuszu z 1993 roku, Golan odskoczył od projektu. Cytując 2002 Podsumowanie BusinessWeek sytuacji, „wcześniej wszyscy pozywali wszystkich innych”.
W ciągu roku Carolco, firma Golan The Cannon Group i Marvel ogłosiły bankructwo. W 1998 roku, kiedy Marvel wyszedł z katastrofy finansowej, sądy ustaliły, że prawa Golana do postaci wygasły, prawa zostały sprzedane Sony, a scena została przygotowana dla Tobeya Maguire’a.
Więc póki Cameron Człowiek Pająk nigdy nie powstał, wizjonerski projekt na papierze i tak wpłynął na Hollywood.