Kilka miesięcy po tym, jak Ticketmaster spartaczył sprzedaż ostatniej trasy koncertowej Taylor Swift, jeden z dyrektorów firmy macierzystej, Live Nation, stanął w obliczu kontroli nad swoją dominacją rynkową na Wzgórzu Kapitolińskim zarówno ze strony senatorów, jak i Swifties.
Członkowie Senackiej Komisji Sądownictwa przesłuchiwali prezesa Live Nation i dyrektora finansowego Joe Berchtolda podczas wtorkowego przesłuchania, argumentując, że kontrola firmy nad branżą koncertową i eventową zaszkodziła konsumentom. W swoim wystąpieniu wstępnym przewodnicząca komisji antymonopolowej senator Amy Klobuchar (D-MN) nazwała model biznesowy Live Nation „definicją monopolu”.
„Jak przekonały się miliony fanów Taylor Swift zeszłej jesieni, niewykonanie usługi wiąże się z niewielkimi konsekwencjami” – powiedział we wtorek Klobuchar. „Ale niezależnie od tego, czy jest to Bruce Springsteen, BTS, Bad Bunny, czy w przeszłości Pearl Jam czy Pixies, fani, artyści i kluby napotykają prawdziwe problemy z Live Nation”.
„Jak przekonały się miliony fanów Taylor Swift zeszłej jesieni, istnieje niewiele konsekwencji za niedostarczenie usługi”
Live Nation i Ticketmaster od dawna są przedmiotem krytyki Kongresu, regularnie otrzymując groźby dochodzenia i regulacji od prawodawców, gdy ich usługi nie spełniają oczekiwań fanów. Ale ta kontrola osiągnęła szczyt w listopadzie zeszłego roku, kiedy Live Nation zostało zmuszone do anulowania sprzedaży biletów na nadchodzącą trasę Taylor Swift The Eras Tour.
Wtedy, firma poinformowała o anulowaniu było „spowodowane niezwykle wysokimi wymaganiami dotyczącymi systemów biletowych i niewystarczającymi pozostałymi zapasami biletów, aby sprostać temu zapotrzebowaniu”. Jednak Berchtold powiedział we wtorek, że sprzedaż została wstrzymana z powodu nieprzewidzianego ataku bota.
„To właśnie doprowadziło do okropnych doświadczeń konsumenckich, których głęboko żałujemy” – powiedział Berchtold podczas wtorkowego przesłuchania.
Wyjaśnienie bota Live Nation nie powstrzymało senatorów przed atakiem na jego dominację na rynku, zwłaszcza fuzję z Ticketmaster w 2010 roku. W pozwie antymonopolowym ze stycznia 2022 r, pokrzywdzeni klienci argumentowali, że firma posiada ponad 70-procentowy udział w rynku wśród głównych usług sprzedaży biletów. Dzięki tej dominacji senatorowie argumentowali, że Live Nation może podnieść koszty biletów i opłaty dla konsumentów i miejsc poprzez antykonkurencyjne umowy.
Wstręt fanów do praktyk Live Nation był w pełni widoczny we wtorek, gdy Swifties, przezwisko fanów Swift, protestowali przeciwko firmie poza Kapitolem, według NPRu.
Nie jest jasne, czy Senat planuje wprowadzić nowe przepisy w celu rozwiązania problemu wzrostu Live Nation, ale podobno Departament Sprawiedliwości wszczął własne dochodzenie w sprawie firmy. Dochodzenie podobno koncentruje się na tym, czy Live Nation nadużyło swojej pozycji rynkowej w branży muzycznej, według The New York Times ostatni listopad. Jeśli Departament Sprawiedliwości uzna, że tak, urzędnicy mogą posunąć się nawet do pozwania, aby zakończyć fuzję firmy z Ticketmaster.
“Niezależnie od tego, czy chodzi o fanów, promotorów czy operatorów obiektów, musimy mieć pewność, że mamy konkurencję, aby obniżyć ceny i wprowadzić innowacje oraz powstrzymać fiaska” – powiedział we wtorek Klobuchar.