Recenzja: Przysięga Leder Games to jedna z najlepszych gier planszowych roku


Tablice Ouija są zabawne, ponieważ zachęcają do wspólnego złudzenia. Jeśli ja nie poruszam planszetą, a ty też nią nie poruszasz, to musi to być duch, który próbuje do nas przemówić. Podobny rodzaj złudzeń dzieje się w Przysięga: Kroniki Imperium i Wygnania, najnowszy z Leder Games. Wszyscy siedzący przy stole są przekonani, że grają w tradycyjną grę strategiczną, wymyślną wersję Ryzyko lub Oś i sojusznicy. Ale tak jak ta hojna stara tablica spirytusowa, Przysięga jest jedynie ułatwieniem dla czegoś znacznie wspanialszego.

Przysięga tak naprawdę nie jest grą strategiczną. To złożony, niemal zawiły silnik do generowania historii. Grany regularnie z tą samą grupą ludzi, staje się czymś więcej niż tylko konkursem testamentów. To rozbudowana gra fabularna ubrana w strój złożonego tytułu strategicznego. A to tylko część tego, co sprawia, że ​​jest to jedno z najlepszych doświadczeń na stole w tym roku.

Pod koniec każdej gry Przysięgazwycięzca składa jedno z czterech różnych zobowiązań. Następnie, na początku kolejnej gry, stają się rządzącym kanclerzem i najprawdopodobniej także przysięgą. Ta przysięga całkowicie zmienia warunki wygranej w następnej grze.

Na przykład przysięga supremacji wygrywa siłą broni i siłą wpływów. Gry rozgrywane przeciwko tej przysięgi mogą czasami przypominać tradycyjną grę z kontrolą obszaru. Jednak przysięga ochrony wygrywa, zbierając i trzymając najwięcej łupów. Gry rozgrywane przeciwko tej przysięgi mogą przypominać bardziej grę przygodową, w której bohaterowie przemierzają krainę o krok przed potężnym despotą.

Reklama

Grafika przedstawiająca postacie graczy, udostępniona w dniu Świergot.
Zdjęcie: Kyle Ferrin / Gry skórzane

Przysięga Oddania handluje informacjami i musi posiadać Najmroczniejszy Sekret. To abstrakcyjna koncepcja, która reprezentuje najpotężniejszą część wiedzy w twoim świecie. Rozgrywany w ten sposób, Przysięga staje się grą dworskiej intrygi i oszustwa. Wreszcie, Przysięga Ludu musi zawsze być pasterzem postaci niezależnych (NPC) w grze. Zdejmowanie z fotela kanclerza, który złożył tę przysięgę, przypomina prowadzenie rewolucji.

W tym samym czasie, gdy te przysięgi są składane i testowane, inni gracze mają zupełnie inny sposób na wygraną. Karty wizji reprezentują potencjalne stany gry — trudne sposoby na zestrzelenie księżyca — w taki sposób, że nawet najsłabsi gracze mogą uchwycić zwycięstwo. Nie są trudniejsze do zrealizowania niż szeroko zakrojone, wielorundowe kampanie wymagane do dotrzymania lub złamania przysiąg opisanych powyżej, ale wymagają ukrycia, wyczucia czasu, a czasem prawie nadnaturalnego zrozumienia ukrytych informacji rozsianych po całym stole.

Kobieta z motyką czyta migowy język podany przez ukradkowego mężczyznę.

Sztuka dla niektórych mieszkańców z Przysięga, udostępniono dnia Świergot.
Zdjęcie: Kyle Ferrin / Gry skórzane

Prawdziwa magia Przysięga, jednak — a tym, co odróżnia ją od innych gier strategicznych o wysokim poziomie koncepcji — są jej NPC. Te karty Mieszkańców zamieszkują Talię Świata, w której znajdują się również Wizje gry. Każdy z tych NPC jest wyjątkowy, zarówno pod względem sztuki, jak i mocy. Niektóre można zagrać na swoim sideboardzie, gdzie służą jako doradcy. Niektóre należy zagrać na mapie, gdzie osiedlają się w określonym regionie. Ale wszyscy mają własne osobowości i każdy z nich jest posortowany w tematyczny garnitur.

Karty w kolorze Hearth reprezentują siły miłości, społeczności i życzliwości, podczas gdy kolor Bestii jest wypełniony potężnymi stworzeniami zwierzęcymi. Order zawiera jednostki wojskowe i odrobinę totalitaryzmu, podczas gdy Discord jest pełen dziwnych nowych dziwactw i ograniczeń. Kombinezon Nomada jest podobnie destrukcyjny i zawiera nowe postacie spoza gry — złego bliźniaka, magicznego konia, rywalizujących watażków i nie tylko. Wreszcie, kostium Arcane reprezentuje magię i cud w twoim świecie.

To dzięki interakcji wszystkich tych NPC i unikalnych celów każdego gracza, historia zaczyna się rozwijać. Gdy same zasady zostaną zinternalizowane przez graczy, rozbudowane fabuły zaczynają pojawiać się organicznie, unosząc się ze stołu jak mgła.

Zamaskowany humanoid trzymający berło, ubrany w masywne szaty, które inaczej ukrywały jego prawdziwą formę.

Kanclerz, via Świergot.
Zdjęcie: Kyle Ferrin / Gry skórzane

Nigdy nie zapomnę, kiedy w naszej drugiej wspólnej grze przyjaciel z pomocą potężnego wilkołaka i jego uroczych, zwierzęcych towarzyszy zabaw stworzył potężną armię. W tej samej grze szkoła czarodziejów wyparła grupę tropicieli, przekształcając potężny region ofensywny używany do mobilizacji żołnierzy w sekretną enklawę, która handlowała tajemnicami. To tak, jakby sami NPC mieli swój udział w określaniu kierunku fabuły. Mechanika gry faktycznie wzmacnia to poprzez sprytny system wpływów, który przenosi moc do iz samej planszy. Jasna i sugestywna sztuka autorstwa Kyle Ferrin, która również pomogła stworzyć świat Korzeń: gra o mocy i słuszności w lesie, podnosi całe doświadczenie.

Jednocześnie grunt, na którym stoją gracze — materiały samego świata gry — nieustannie się zmienia i przesuwa. Na przykład istnieją trzy regiony w Przysięga o nazwie Cradle, Prowincje i Hinterland. Używając dużych, przypominających afisz kart, które znajdują się w pudełku, gracze będą tasować i przetasowywać zawartość tych regionów z gry na grę. Rezultatem jest świat, który wydaje się amorficzny, prawie jak ze snu.

Co ciekawe, koszt poruszania się po tych trzech regionach będzie zawsze taki sam. Bez względu na rodzaj ziemi, przemieszczanie się między obszarami w Cradle zawsze będzie tanie, a przemieszczanie się w Hinterland będzie drogie. Więc też porusza się tam iz powrotem pomiędzy tych regionach. W ten sposób geograficzne centrum władzy przesuwa się z gry na grę, nawet jeśli zmienia się również władza polityczna.

Wybór pionków z Przysięgi, w tym drewnianego Kanclerza.  Grafika na kartach i macie do gry jest jasna i wesoła, z mieszanymi stworzeniami fantasy i leśnymi.

Zdjęcie: Charlie Hall/Polygon

W miarę jak ta sieć regionów, NPC i sprzecznych celów graczy zmienia się i mutuje na stole, zmienia się także obsada postaci. Zwycięzca może dosłownie usunąć z gry wybranych przez siebie Mieszkańców, permanentnie popychając świat w kierunku Porządku, Niezgody i innych kolorów kart. Jednocześnie sami gracze rozwijają bogatą wspólną historię. Jedna zdrada rodzi drugą, powodując głęboko zakorzenioną rywalizację i nieufność. Tymczasem bezczynne traktaty pokojowe i przypadkowe sojusze mogą rosnąć i twardnieć w więzi, które mogą trwać przez pokolenia w grze. Jak powiedział projektant Cole Wehrle Polygon w: wywiad wcześniej w tym roku, który wygrywa każda gra nie jest tak ważna jak Jak oni wygrali.

Byłbym niedbały, gdybym o tym nie mówił Przysięgawartości produkcyjne. Wspomniałem już o sztuce Ferrina, ale materiały użyte do wykonania tej gry są na najwyższym poziomie. Zaczyna się od samej planszy, która w rzeczywistości jest znacznie grubsza i lepiej wykonana niż niektóre luksusowe podkładki pod mysz, które posiadałem przez lata. Paczka jest również idealna, zapewniając zarówno miejsce do przechowywania żetonów używanych podczas gry, jak i sposób na bezpieczne zapisanie świata gry po zakończeniu gry. To wszystko przyczynia się do jak najszybszego przejścia do gry i ze stołu.

Moim zdaniem jedynym ograniczeniem dla tej gry jest instrukcja obsługi. Jest boleśnie suchy i bardziej przypomina listę kontrolną przed lotem dla egzotycznego odrzutowca niż tradycyjną grę konsumencką. Fani chrupiących gier strategicznych, takich jak GMT i Phalanx, nie powinni być w najmniejszym stopniu onieśmieleni, ale prawie wszyscy inni będą musieli poświęcić trochę czasu na naukę przed, w trakcie i długo po swojej pierwszej grze. ten w zestawie Poradnik dotyczący przysięgi zawiera pełny, opatrzony adnotacjami opis przejścia pierwszej rundy gry, ale nawet to wydaje się niekompletne dla nowych graczy. Najlepszym rozwiązaniem, na dobre lub na złe, jest morze samouczków stworzonych przez fanów, które można znaleźć na YouTube.

Mimo tych ograniczeń nadal jestem w nim zakochana Przysięga: Kroniki Imperium i Wygnania. Jego złożoność i siła narracji tworzą zdumiewający cykl, dzięki czemu gra staje się coraz bardziej interesująca za każdym razem, gdy ją odwiedzasz. Myślę, że reprezentuje szczyt nowoczesnego projektowania gier planszowych, zapewniając mu miejsce w kolekcji Polygon na nadchodzące lata.

Przysięga: Kroniki Imperium i Wygnania został sprawdzony z fizyczną kopią dostarczoną przez Leder Games. Vox Media posiada spółki afiliacyjne. Nie mają one wpływu na treść redakcyjną, chociaż Vox Media może otrzymywać prowizje za produkty zakupione za pośrednictwem linków partnerskich. Możesz znaleźć dodatkowe informacje na temat polityki etycznej firmy Polygon tutaj.






Source link

Advertisment

Więcej

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

9 wskazówek Manor Lords, które warto znać, zanim zaczniesz

Panowie dworscy jest złożona, niespokojna i więcej niż trochę nieprzenikniona. Jest wiele rzeczy, które będą o tym znane, jeśli...

Manor Lords już dostępne na Steamie, GOG-u i Epic Games Store

Hooded Horse i Slavic Magic z przyjemnością ogłaszają, że historyczna gra strategiczna i budowanie miast Manor Lords jest dostępna we wczesnym dostępie na...

STALKER 2: Heart of Chornobyl otrzymuje nowy zwiastun i więcej zrzutów ekranu

Ten klip, którego premiera miała miejsce podczas prezentacji na platformie streamingowej Bilibili, zawiera zarówno przerywniki filmowe, jak i przegląd lokalizacji, dający wgląd w...
Advertisment