Prawnicy twierdzą, że Warner Bros. usuwanie gier ze Steama nie ma sensu


Gry wideo są często usuwane z listy, głównie z błahych powodów, takich jak wygaśnięcie umowy licencyjnej na muzykę lub wygaśnięcie umowy wydawniczej. Ale niedawne usunięcie z listy gier pływackich dla dorosłych ogólnie rzecz biorąc, wydaje się to trochę inne.

Nie jest to kwestia licencji ani sytuacji, w której gra będąca usługą na żywo nie zarabia już wystarczająco dużo pieniędzy, aby pokryć koszty jej uruchomienia. Według Brandona Huffmana, prawnika w Odin Law and Media i wolontariusza-radcy prawnego Międzynarodowego Stowarzyszenia Twórców Gier, tak naprawdę nie jest jasne, dlaczego Warner Bros. Discovery, spółka-matka Adult Swim, w ogóle podjęłaby próbę usunięcia gier z listy.

„Takie sytuacje się zdarzają, ale czy wydawca będzie z czasem usuwał z listy cały swój katalog – czy też – co wydaje się w końcu nastąpi – z czasem usuwał cały katalog? To wcale nie jest kwestia praw” – powiedział w rozmowie telefonicznej z firmą Polygon.

Od początku marca wielu niezależnych twórców gier informowało o otrzymaniu korespondencji od Warner Bros. Discovery informującej, że ich gry zostaną usunięte z cyfrowych witryn sklepowych. Pierwsza wzmianka o tym w Internecie pochodzi od programisty Owena Deery’ego, który opublikowane na X (dawniej Twitter) że firma „wycofuje” jego grę Małe radia, duże telewizory. Następnie stworzył wersję na komputery PC z systemem Windows do ściągnięcia za darmo za pośrednictwem witryny internetowej hostowanej na własnym serwerze. Inni zgłosili się i twierdzą, że otrzymali podobne zawiadomienie od firmy.

Łatwiej jednak powiedzieć, niż zrobić, po prostu hostując starszą grę na własnym serwerze. Po pierwsze, nie wszyscy programiści współpracujący z Adult Swim Games mieli identyczne umowy. Na przykład, Ray nie żyje deweloper Ragtag Studio otrzymał znaczne fundusze od Adult Swim Games aby doprowadzić swój projekt do mety, ale nie wiązało się to z żadnymi innymi zobowiązaniami, więc Ragtag opublikował samą grę. Huffman, który współpracował z osobami dotkniętymi tą sytuacją, powiedział, że widział kilka umów wydawniczych, ale każda miała inne warunki. Możliwe więc, że nie każdy twórca będzie mógł ponownie opublikować swoje gry.

Reklama

Zdjęcie: Studio Bean/gry pływackie dla dorosłych

Co ważniejsze, zapewnienie twórcom swobody w zakresie samodzielnego publikowania gry na platformie takiej jak Steam, choć jest proste pod względem logistycznym, może wymazać lata danych. Dyskusje, recenzje, listy życzeń i inne informacje nie zostaną przeniesione na nową stronę. Według Phila Salvadora, dyrektora biblioteki w Video Game History Foundation, wszystko to jest kluczem do zachowania historii gier.

„Zachowywanie historii gier to także coś więcej niż tylko zachowywanie samej gry. Usunięcie wpisów na Steamie powoduje również usunięcie społeczności, które istnieją dla tych gier, w niektórych przypadkach od ponad dziesięciu lat” – powiedział firmie Polygon w e-mailu.

Jest jeszcze jedno zastrzeżenie: deweloperzy muszą usunąć z samej gry wszelkie wzmianki o Adult Swim. I, jak zauważył Salvador, co się stanie, „jeśli programiści nie będą już mieli swojego kodu źródłowego”? Wiele z tych gier ma ponad dziesięć lat i od lat nie otrzymywało aktualizacji.

Michael Molinari, który wydał album z 2013 roku Soundodger+ poprzez Gry Pływackie dla Dorosłych, powiedział Polygon na początku marca że kazano mu „usunąć wszelkie wzmianki o Adult Swim Games” – w tym nazwiska osób, które były w drużynie Adult Swim i zostały wymienione w napisach końcowych, co stanowi kolejny ogromny problem w zakresie zachowania gry. „Jestem wielkim zwolennikiem utrwalania gier i jest to bezpośredni cios w należne uznanie osobom, które pracowały nad grą” – powiedział.

Możliwe jest przeniesienie własności strony Steam, ale wymaga to udziału wszystkich stron, w tym oprogramowania Valve, w rozmowie. Teoretycznie jest to łatwe — wystarczy kilka kliknięć za pomocą Strona transferu Steam — ale potrzebujesz albo Warner Bros. Discovery, aby to przenieść, albo, zdaniem Huffmana, musisz udowodnić Valve, że jesteś właścicielem i poprosić kogoś, żeby przeniósł stronę („co nie ma obowiązku”, dodał Huffman).

Menu startowe Fist Puncher.  Cztery postacie są gotowe do walki przed panoramą miasta.

Obraz: Gry pływackie Team2Bit/dla dorosłych

Niestety, ciężko było to ustalić Kto nawet skontaktować się z Warner Bros. Discovery. Adult Swim jako całość znajduje się w niepewnej sytuacji w porównaniu ze swoją świetnością od połowy 2000 roku, a dział gier przeszedł zwolnienia i restrukturyzację szczególnie wtedy, gdy cała marka WarnerMedia była własnością AT&T. W 2020 roku Big Pixel Studios, twórca Kieszonkowy Morty i pierwsze przejęcie Adult Swim Games, w ramach tych wysiłków została zamknięta. A ponieważ według kilku źródeł Adult Swim Games zatrudnia szkieletową załogę (oficjalnej stronie internetowej nadal wymienia lata 2020 Samurai Jack: Bitwa w czasie jako „wkrótce”), trudno jest znaleźć kogoś, z kim można porozmawiać.

„Rozmawiałem z kilkoma programistami, którzy nie wiedzą, kto będzie ich osobą kontaktową w sprawie odzyskania praw, ponieważ to tak duża firma” – powiedział Huffman. „I tak nawigując w tym momencie, Jeśli chcę się z tego wydostać, jak się z tego wydostać? Do kogo mam zadzwonić? To samo w sobie nie jest dla nich jasne.”

Jednak wciąż powracające pytanie brzmi: dlaczego? Po co w ogóle zawracać sobie głowę usuwaniem gier? Wystawienie gry na platformie takiej jak Steam nie wiąże się z żadnymi opłatami administracyjnymi, za wyjątkiem konieczności płacenia Valve procentu od sprzedaży. Jeśli te gry istnieją już tak długo, że nie zarabiają już dużo pieniędzy, utrzymanie ich na rynku nie kosztowałoby Warner Bros. Discovery zbyt wiele.

„Prawdopodobieństwo, że wydawca usunie grę z listy, jest bardzo niskie, ponieważ gdy tylko usuniesz grę, przestajesz na niej zarabiać” – powiedział Huffman. „Tak więc, jeśli gra jest usuwana z listy, teoretycznie musi zarabiać tak mało, że ciężar wypisywania czeku na rzecz dewelopera będzie zbyt dużym kosztem administracyjnym lub dzieje się coś większego”.

Nie wszyscy deweloperzy, których to dotyczy, ogłosili już, że ich gra zostanie wycofana z listy, ale oczekuje się, że takie powiadomienia się pojawią. Warner Bros. Discovery nie ogłosiło jeszcze w pełni swojej przyszłej strategii gier poza stwierdzeniami dotyczącymi rozprzestrzeniania się popularnych marek IP, takich jak Harry Potter, ale przyszłość niezależnych twórców w studiu – i dla Adult Swim Games jako całości – stanie się jaśniejsza w nadchodzących miesiącach.

„To nie pierwszy raz, kiedy deweloperzy zostali oszukani przez wydawców i nie będzie to ostatni raz” – powiedział Huffman.





Source link

Advertisment

Więcej

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

They turned cattle ranches into tropical forest — then climate change hit

Ecologist Daniel Janzen wades into the field, clutching a walking stick in one hand and a fist full of towering green blades of...

Najlepsze filmy, które opuszczą Netflix, Hulu i nie tylko w kwietniu 2024 r

Maj zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim nowa porcja ekscytujących filmów i programów telewizyjnych do obejrzenia. Spędzając ostatnie...

Apple @ Work: Dashlane dodaje integrację ze Splunk w celu analizowania danych o aktywności użytkownika

Usługa Apple @ Work jest dostarczana wyłącznie przez firmę Mosyle, jedyna zunifikowana platforma Apple. Mosyle to jedyne rozwiązanie, które integruje w jednej...
Advertisment