Powered by Apocalypse to najlepszy sposób na rozpoczęcie przygody z TTRPG


Z Kluczowa rola‘s serial animowany na horyzoncie, Wymiar 20 szykuje się do swojego trzynastego sezonu, a rzemieślnicze filmy rzucające kości przejmują kontrolę TIK Tok, jest oczywiste, że Lochy i smoki wysysa dużo tlenu z pomieszczenia. Nie jest to jednak jedyna gra RPG na rynku, a ja uważam, że nie jest to nawet najlepsza na początek.

Początkujący gracze poszukujący kreatywnego, elastycznego systemu mogą radzić sobie lepiej — zwłaszcza jeśli to ich pierwsza przygoda. Świat apokalipsy zasługuje na więcej uwagi. Jest to system, który jest tak samo łatwy w obsłudze dla mistrzów gry, jak dla graczy.

Kreacja projektantów Meguey Baker i Vincent Baker, Świat apokalipsy to gra o walce o przetrwanie w świecie, który tego nie chce. Ponadto zainspirował tworzenie wielu innych gier, które noszą nazwę Powered by the Apocalypse (PbtA). Gry z etykietą PbtA pobierają elementy z Świat apokalipsy i zastosuj je do całej gamy ustawień i gatunków — ale o tym później.

Więc co takiego jest w tej grze, że jest tak płodnym źródłem inspiracji? Mówiąc prościej, jest to jeden z najbardziej elastycznych TTRPG. Oto zestawienie pięciu najlepszych części Świat apokalipsyi dlaczego gwarantują, że odbieranie PbtA instrukcja jest właściwym posunięciem dla każdego, kto jest nowicjuszem w TTRPG.

Gracze przesuwają historię do przodu

Świat apokalipsy ustala wcześnie, że mistrz gry (GM) – lub mistrz ceremonii (MC), jak nazywa się ich w instrukcji – nie jest tak naprawdę odpowiedzialny za fabułę.

„Twoim planem nie jest sprawienie, by gracze przegrali” Świat apokalipsyautorzy mówią „lub odmówić im tego, czego chcą”.

Reklama

Zamiast tego celem MCing jest: reagować do działań gracza. Zachęcamy do przygotowań i budowania świata, ale MC nie wejdzie na sesję, wiedząc, jak ma się ona zakończyć.

Za każdym razem, gdy MC wchodzi w interakcję z graczami — ujawniając nowe zagrożenie, rozdzielając drużynę lub wyrządzając krzywdę — instrukcja mówi, aby zadać graczom kluczowe pytanie: „Co robisz?” Odpowiedzi graczy na to pytanie muszą kierować narracją. Czy impreza biegnie w kierunku lub od smużki dymu? Czy zagoją się przez minutę, czy też ładują się z powrotem do walki? Cokolwiek wybiorą, dyktuje, co dzieje się dalej w historii.

Rolowanie jest łatwe

Lubię rzucać kośćmi tak samo jak następna osoba, ale wiele gier TTRPG — w tym D&D — zbytnio komplikuje sprawy. Będziesz rzucał 20-ścienną kostką, aby wymachiwać mieczem, dodając bonusy i rodzaje obrażeń oraz sprawdzając kartę postaci cztery razy, aby sprawdzić, czy poprawnie wykonujesz matematykę.

Dla uproszczenia jest coś do powiedzenia, zwłaszcza gdy starasz się, aby Twoi gracze byli skupieni na fabule. w Świat apokalipsy, każdy ruch działa w ten sam sposób. Skradanie się na kemping? Bicie złego faceta? Manipulujesz sojusznikiem? Bez względu na ruch, gracze rzucają dwiema sześciościennymi kośćmi i dodają jedną z kilku modyfikatorów. Następnie sprawdzają wynik: 1-6 to pudło, 7-9 to mieszany sukces, a 10+ to całkowity sukces. To jest świetne dla nowych GMów. Nie ma potrzeby ustawiania ocen trudności, przechodzenia do sekcji o obliczaniu obrażeń od upadku ani decydowania w danym momencie, jaki powinien być wynik rzutu. Za każdym razem, gdy kostka uderza w stół, jest to sukces lub porażka.

Świetnie nadaje się również dla graczy. Jest tylko pięć modyfikatorów, które trzeba śledzić — fajne, twarde, gorące, ostre i dziwne — a wszyscy przy stole wiedzą, co wynik rzutu oznacza dla historii.

Wszyscy chcemy tego samego

Obraz: Gry Sroki

Nikt nie lubi krawężnika przy stole. Dla (na szczęście) niewtajemniczonych, prawdopodobnie najgorszym rodzajem środowiska TTRPG jest takie, w którym gracze nalegający na „realizm” mówią, że nie mają żadnego światowego powodu do współpracy z partią; Edgelord to ktoś, kto nie jest zainteresowany graniem miłym, współpracą w dążeniu do wspólnego celu lub dbaniem o najlepszy interes partii.

Świat apokalipsyproces tworzenia postaci jest również impreza proces tworzenia, który pomaga związać ze sobą stół i przejść przez przerażającą fazę rzeczy „Zamierzam wyruszyć na własną rękę, ponieważ nie znam was”. w Świat apokalipsy, nazywa się to Hx, skrót od Historii. Na początku pierwszej sesji gracze chodzą dookoła przedstawiając swoje postacie, a następnie zadają sobie nawzajem przy stole pytanie Hx, które ustala połączenia i, jak zgadliście, historię między postaciami. Pomaga to w stłumieniu tendencji edgelordów na samym początku: nie ma logicznego powodu, aby postać sprzeciwiała się celom partii, jeśli ktoś z partii uratował mu życie — a może tak jest, ale postać, o której mowa, jest zmuszona znaleźć narracyjnie satysfakcjonujące uzasadnienie ich działań, co sprawia, że ​​historia jest ciekawsza. Arkusz pierwszej sesji z Świat apokalipsy mówi to dość wyraźnie: „Twoi bohaterowie nie muszą być przyjaciółmi, ale zdecydowanie powinni być sojusznikami”.

Przygotowanie jest minimalne

ten Świat apokalipsy Regulamin dla MC wyraźnie określa tę zasadę: „NIE planuj z góry fabuły, a ja się nie pieprzę”. To wiąże się z powrotem do Świat apokalipsy naprawdę skoncentrowanie się na graczu, ponieważ zadaniem MC jest reagowanie na działania gracza i postaci, zamiast prowadzenia ich przez z góry ustaloną fabułę.

Zadawaj graczom pytania o to, jak wygląda ich codzienne życie: gdzie biorą prysznic? Jaki przysmak jest trudny do zdobycia? Zidentyfikuj to, nad czym gracze nie mają kontroli, i zamień to w zagrożenia, słabe punkty i martwe punkty. Większość z nich odbywa się poprzez rozmowę z graczami, która trafia w kolejny kluczowy punkt: to, jak rozwija się sesja, zależy od tego, jak gracze reagują na różne przynęty.

Gracze, którzy nieoczekiwanie od razu pokonają zagrożenie, mogą natknąć się na dowody wskazujące na to, że nie złapali prawdziwy zły facet, albo że ktoś działał pod przymusem. Impreza, która nie jest pewna, co robić po natrafieniu na zaplanowane miejsce, może usłyszeć w oddali krzyk, który pobudzi ich do działania. Jest to maść na moje zmęczone, wiecznie GM serce, podobnie jak instrukcja, aby „zostawić sobie sprawy do zastanowienia się później”; nie musisz mieć wszystkich odpowiedzi! Przypraw swój świat dziurami i wypełniaj je później, gdy stawki rosną i tworzą się więzi.

Jeden rozmiar naprawdę pasuje do wszystkich

Okładkę Velvet Glove: Notebook Edition autorstwa Sarah „Doombringer” Richardson tworzy fioletowy długopis doodle.

Obraz: Gry Sroki

Jeśli wszystkie te mechaniki i zasady brzmią świetnie, ale brud, śmierć i spustoszenie nie są w twoim stylu, mam świetną wiadomość i to tutaj Nadchodzi Powered by Apocalypse.

PbtA nie jest systemem samym w sobie; jak ujęli to Meguey Baker i Vincent Baker, jego użycie w grze oznacza „że gra została zainspirowana przez Świat apokalipsy w sposób, który projektant uważa za istotny.” Innymi słowy, gry, które używają etykiety PbtA, to takie, które czerpią wskazówki z Świat apokalipsy w odniesieniu do dowolnej liczby rzeczy: prowadzenia sesji zerowej, działania mechaniki kości, a nawet elementów estetycznych i projektowych.

Chociaż nadal bardzo polecam wejście w Świat apokalipsy, jest tak wiele różnych sposobów, aby dostać się do innych gier w stylu PbtA. W grach o sroki Aksamitna rękawica możesz być gangiem uczennic z lat 70.; w złym kapeluszu Potwór tygodnia możesz być grupą detektywów polujących na potwory. Chcesz się naprawdę wygłupiać? Co powiesz na Adama Schwaningera? Pokój nigdy nie był opcją, w którym pojawia się stado gęsi rozdzierających miasto. Możesz też spróbować mojego osobistego faworyta, Maski: nowa generacja, w którym występuje para cholernych dzieciaków, które są oczywiście potajemnymi superbohaterami. Możliwości są nieograniczone: istnieje ponad 500 PbtA podręczniki dostępne do wglądu i/lub zakupu w dniu swędzenie.io sam. Oczywiście nie wszystkie mają te same dokładne zasady, ale większość z nich jest przyjazna dla początkujących.

Świat stołowego odgrywania ról może wydawać się zniechęcający, ale Świat apokalipsy może być przyjacielem trzymającym cię za rękę. Wystarczy jedna instrukcja i tabela przyjaciół, którzy są tak samo podekscytowani jak ty, aby zacząć rzucać kostką i skopać tyłki. Idź naprzód i apokalipsa!




Source link

Advertisment

Więcej

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Po zakończeniu okresu próbnego wyszukiwarki Google Departament Sprawiedliwości domaga się sankcji za brakujące wiadomości

Jak wynika z piątkowych mów końcowych, los branży wyszukiwania Google jest w rękach sędziego Amita Mehty.Departament Sprawiedliwości i państwa skarżące przedstawiły swoje ostatnie...

Gwiezdne Wojny: Mroczne widmo ulepsza się z każdym spin-offem, który inspiruje

Gwiezdne Wojny: Widmowe zagrożenie ma 25 lat i ponownie w kinach z okazji Dnia Gwiezdnych Wojen („Niech 4-ty będzie z...

Microsoft potrzebuje trochę czasu, aby „dopracować” aktualizacje Copilot AI w systemie Windows

Microsoftu najnowsze wpisy na blogu programu Windows Insider powiedzieć, że jeśli chodzi o testowanie nowych funkcji Copilot w systemie Windows 11: „Zdecydowaliśmy się...
Advertisment