Jak poinformowało publiczne dochodzenie, dyrektor Poczty Angela van den Bogerd była częścią podstępu przyjętego przez firmę w celu ukrycia problemów z systemem informatycznym, które obejmowały wprowadzanie w błąd sądów.
Ostatnie przesłuchanie ujawniło więcej dowody na to, że Van den Bogerd wprowadził w błąd sędziego Sądu Najwyższego Petera Frasera w 2019 r., podczas batalii sądowej pomiędzy podwykonawcami a Urzędem Pocztowym.
W bitwie przed Wysokim Trybunałem w sezonie 2018/2019 555 kierowników poczty udowodniło, że system Horizon Poczty był przyczyną niewyjaśnionych rozbieżności księgowych, za które ich obwiniano.
W swoim wyroku z 2019 r. Fraser stwierdził, że dowody przedstawione mu przez byłego dyrektora wyższego szczebla Poczty wprowadzały w błąd. „Były dwie konkretne kwestie [Van den Bogerd] nie przedstawił mi szczerych zeznań, starał się zaciemnić sprawę i wprowadzić mnie w błąd” – stwierdził.
Co więcej, podczas procesu Wysokiego Trybunału skupiającego się na możliwości zdalnego dostępu do Horizon Van den Bogerd powiedziała sądowi, że po raz pierwszy dowiedziała się o zdalnym dostępie do Horizon w 2018 r., około rok przed złożeniem zeznań.
Jednak dowody z ostatniego dochodzenia wykazały, że była informowana o takiej możliwości już przy poprzednich okazjach – już w 2010 r., a także w 2011 i 2014 r.
Możliwość zdalnego dostępu do kont zastępców poczty i ich zmiany bez wiedzy zastępców poczty była czymś, czemu Urząd Pocztowy zaprzeczał aż do sprawy sądowej w sezonie 2018/2019. Gdyby o tym wiadomo, setki postępowań karnych wobec kierowników poczty opartych na dowodach z programu Horizon zostałyby zakwestionowane.
Pominięto analizę Legacy Horizon
Okazało się również, że urząd pocztowy sprawdzał jedynie, czy do wprowadzenia zmian w programie Horizon online, który w 2010 r. zastąpił dotychczasowy program Horizon, korzystano z dostępu zdalnego.
Ze względu na złożoność i koszt analizy 10-letniego okresu, w którym korzystano ze starszej wersji programu Horizon, uznano ją za „niepraktyczną”, jednak kierownicy poczty zgłaszali obawy dotyczące problemów z programem Horizon od 1999 r., kiedy system został wdrożony.
Skandal na poczcie był po raz pierwszy zaprezentowany przez Computer Weekly w 2009 rokuukazujący historie siedmiu kierowników poczty i problemy, jakich doświadczyli z powodu oprogramowania księgowego (zobacz poniżej kalendarium artykułów Computer Weekly na temat skandalu).
Przeczytaj także: Co musisz wiedzieć o aferze Horizon
Obejrzyj także: Dokument ITV – Pan Bates kontra poczta: prawdziwa historia