Volkswagen ogłosił, że jego pierwsza gigafabryka w Ameryce Północnej będzie zlokalizowana w mieście St. Thomas w kanadyjskiej prowincji Ontario. Zakładając fabrykę akumulatorów w Ameryce Północnej, Volkswagen ma nadzieję spełnić główny wymóg, aby jego pojazdy elektryczne mogły kwalifikować się do federalnej ulgi podatkowej w USA w wysokości 7500 USD.
Według VW fabryka w St. Thomas „będzie wyposażać pojazdy BEV marki Grupy w regionie w najnowocześniejsze ogniwa akumulatorowe”. Firma podpisała w sierpniu memorandum o porozumieniu z rządem kanadyjskiego premiera Justina Trudeau, które koncentruje się na „tworzeniu wartości baterii i bezpieczeństwie surowców w celu promowania e-mobilności w kraju”.
Fabryka w St. Thomas będzie wspólnym przedsięwzięciem VW i Power Co
w 2021 r. VW ujawnił plany zbudować do 2030 r. w Europie sześć zakładów produkcji ogniw akumulatorowych, w tym zakład w Salzgitter i jeden w Skelleftea w Szwecji. Trzecia fabryka jest w trakcie budowy w Walencji w Hiszpanii, a czwarta fabryka będzie zlokalizowana w Europie Wschodniej. Docelowo zakłady będą miały zdolność produkcyjną na poziomie 240 gigawatogodzin rocznie.
Począwszy od 2023 roku, VW planuje wprowadzić nowy, ujednolicony projekt ogniw pryzmatycznych swoich akumulatorów, które będą instalowane we wszystkich markach producenta samochodów. Celem jest, aby ta ujednolicona konstrukcja ogniw zasilała do 80 procent pojazdów elektrycznych VW do 2030 roku. VW ma również umowy z dwoma innymi głównymi producentami akumulatorów, Samsungiem i CATL. A firma wspiera start-up z siedzibą w San Jose w Kalifornii, QuantumScapektóra pracuje nad bardziej energooszczędnymi bateriami półprzewodnikowymi.
VW buduje również elektryczne ciężarówki i SUV-y pod nową marką Scout, ze szczególnym uwzględnieniem amerykańskich nabywców samochodów. Firma niedawno ogłosiła plany budowy zakładu montażu pojazdów w Karolinie Południowej. W oświadczeniu, gama pojazdów elektrycznych producenta samochodów na Amerykę Północną składa się tylko z SUV-a ID.4. Wkrótce zostaną wprowadzone na rynek sedan ID.7 i elektryczny minivan ID Buzz. Dyrektor generalny Grupy VW, Oliver Blume, powiedział, że gigafabryka w Ontario będzie miała kluczowe znaczenie dla tych wysiłków.
Według VW fabryka w St. Thomas „wyposaży pojazdy BEV marki Grupy w regionie w najnowocześniejsze ogniwa akumulatorowe”
„Nasza północnoamerykańska strategia jest kluczowym priorytetem w naszym 10-punktowym planie, który opracowaliśmy w zeszłym roku” — powiedział Blume. „Dzięki decyzjom dotyczącym produkcji ogniw w Kanadzie i lokalizacji Scout w Południowej Karolinie przyspieszyliśmy realizację naszej północnoamerykańskiej strategii”.
Fabryka jest również częścią wielu nowych obiektów EV, które mają zostać uruchomione w nadchodzących latach. Oczekuje się, że globalna produkcja baterii wzrośnie z 95,3 gigawatogodzin (GWh) w 2020 r. do 410,5 GWh w 2024 r., według GlobalData, firmy zajmującej się danymi i analizami.