AMD ogłosiło, że FidelityFX Super Resolution (FSR), technika superpróbkowania, która powinna zwiększyć wydajność i jakość obrazu w obsługiwanych grach, zostanie uruchomiona 22 czerwca. Firma przedstawiła dziś prezentację na Computex Taipei z dodatkowymi informacjami na temat tej funkcji, chociaż nadal nie jest jasne, jak skuteczna będzie.
Supersampling jest głównym punktem odróżnienia procesorów graficznych AMD od procesorów konkurencyjnych Nvidii. DLSS (Deep Learning Super Sampling), wersja techniki Nvidii, wykorzystuje sieci neuronowe do rekonstrukcji obrazów o wyższej jakości z niższych rozdzielczości w czasie rzeczywistym, umożliwiając gry z płynniejszą liczbą klatek na sekundę bez pogorszenia jakości obrazu. Nvidia wypuściła DLSS w 2018 roku z serią RTX 20 i od tego czasu zwiększa wydajność i wsparcie. Ponad 50 gier współpracuje teraz z DLSS, a sama Nvidia właśnie to dzisiaj ogłosiła Red Dead Redemption 2 i Rainbow Six Siege otrzymują tę funkcję.
AMD po raz pierwszy powiedziało, że w zeszłym roku pracowało nad super samplowaniem ogłosił GPU z serii RX 6000. Firma nie podaje jeszcze zbyt wielu szczegółów technicznych na temat tej funkcji, ale twierdzi, że będzie to oprogramowanie typu open source i że w tym roku będzie ją obsługiwać ponad dziesięć studiów i silników.
FSR będzie obsługiwał cztery poziomy skalowania. We własnych testach AMD działa Godfall na Radeonie RX 6800 XT z niesamowitymi ustawieniami graficznymi i śledzeniem promieni, tryb wydajności działał przy 150 klatkach na sekundę – to ogromny wzrost w porównaniu z natywnym wynikiem 49 klatek na sekundę. Tryby zbalansowane, jakości i ultra jakości dały odpowiednio 124 fps, 99 fps i 78 fps.
Ponieważ FSR jest oprogramowaniem typu open source, będzie działać również na procesorach graficznych Nvidia, w tym na modelach z serii 10, które nie obsługują DLSS. AMD twierdzi, że 41-procentowy wzrost wydajności w trybie jakości dla Godfall na przykład na GTX 1060, zwiększając liczbę klatek na sekundę z 27 do 38 klatek na sekundę.
Oczywiście nigdy nie należy brać pod uwagę własnych wzorców firm, a wyniki nie są aż tak znaczące bez możliwości zobaczenia na własne oczy wpływu na jakość obrazu. AMD nie pokazało zbyt wielu dowodów na to, jak FSR faktycznie działa w praktyce – ale nie będziemy mieli zbyt wiele czasu, aby się tego dowiedzieć, ponieważ będzie dostępny za trzy tygodnie.