Kiedy firma NVIDIA wprowadziła na rynek oryginalną technologię ULMB w 2015 r., czasy reakcji monitora (czas potrzebny na przejście piksela do kolorów) były stosunkowo wolne, co powodowało znaczne zjawy i rozmycie obrazu, co skutkowało słabą wyrazistością ruchu. Klarowność ruchu najlepiej opisać jako zdolność do wyraźnego widzenia i rozumienia poruszających się obiektów. Ostre krawędzie i nierozmyte szczegóły to cechy charakterystyczne dobrej wyrazistości ruchu. Aby poprawić klarowność ruchu, technologia ULMB umożliwiła zastosowanie techniki zwanej backlight strobing (więcej o tym za chwilę).
Aby osiągnąć strobowanie podświetlenia, ULMB wyłącza podświetlenie w 75% przypadków. Ten 25% cykl pracy na panelu o maksymalnej jasności 300 nitów oznaczał, że obrazy będą wyraźne, ale mniej jasne. W przypadku oryginalnego ULMB musielibyśmy czekać dłużej, aż piksele przejdą we właściwe miejsce przed włączeniem podświetlenia ze względu na wolniejsze czasy reakcji pikseli w 2015 r. Aby to zrekompensować, ULMB zmniejszyłoby częstotliwość odświeżania, aby dać pikselom więcej czasu przejść. Z powodu tych wad, rywalizujący gracze często decydowali się nie korzystać z tej funkcji, ponieważ bardziej pożądana była pełna częstotliwość odświeżania i jasny obraz.
Wprowadź G-SYNC Ultra Low Motion Blur 2 (ULMB 2)
ULMB 2 zapewnia pełną częstotliwość odświeżania podświetlenia stroboskopowego i znacznie jaśniejsze obrazy, a wszystko to przy zachowaniu nieskazitelnej jakości obrazu. Dzięki ulepszonemu czasowi reakcji panelu od naszych partnerów z AUO, ULMB 2 zapewnia rywalizującym graczom przejrzystość ruchu potrzebną do grania na najwyższych poziomach, utrzymując ich w grze, gdy momenty stają się chaotyczne.
Dzięki ULMB 2 gracze uzyskują efektywną klarowność ruchu na poziomie ponad 1000 Hz dzięki tym ulepszeniom, obliczonym jako częstotliwość odświeżania monitora pomnożona przez jeden w całym cyklu pracy [Effective Motion Clarity = Refresh rate * (1 / Duty Cycle)].
W przypadku monitora 360 Hz z ULMB 2 efektywna wyrazistość ruchu wynosi w rzeczywistości 1440 Hz. Oznacza to, że aby uzyskać ten sam poziom klarowności ruchu bez ULMB 2, gracze potrzebowaliby klasycznego panelu obsługującego 1440 Hz.
Aby pokazać to w działaniu, ustawiliśmy panel testowy w naszym laboratorium. Poniżej znajduje się przykład monitora 120 Hz ze stroboskopowym podświetleniem w porównaniu z monitorem 480 Hz bez stroboskopowego podświetlenia: Efektywna klarowność ruchu = 480 Hz = 120*(1/0,25).
Jak działa ULMB 2?
Najpierw wyjaśnijmy, jak działają panele LCD. Panele LCD składają się z dwóch głównych warstw:
- Piksele ciekłokrystaliczne, które zmieniają się chemicznie, dopasowując kolor przeświecającego przez nie światła
- Podświetlenie, które wytwarza światło prześwitujące przez piksele
Gdy na monitorze trzeba wyświetlić nową klatkę, do każdego piksela wysyłana jest nowa wartość koloru. W tym momencie piksel zacznie z czasem przechodzić w nowy kolor. Podczas tego procesu podświetlenie jest włączone przez cały czas, więc gracz widzi wizualnie całe przejście.
Ponadto obraz jest „zatrzymywany” przed i po przejściu, co powoduje, że ludzki układ wzrokowy rozmywa oba obrazy. Połączenie „wstrzymania ruchu” i widocznego przejścia powoduje rozmycie ruchu oparte na wyświetlaczu (nie mylić z ustawieniem rozmycia ruchu w grze).
W przypadku ULMB 2 podświetlenie jest włączane tylko wtedy, gdy każdy piksel ma prawidłową wartość koloru. Chodzi o to, aby nie pokazywać przejść pikseli i pokazywać je tylko wtedy, gdy ich kolor jest dokładny.
Ale ta technika stwarza wyzwanie: podświetlenie generalnie oświetla wszystkie piksele w tym samym czasie, gdy piksele są zmieniane podczas przewijania. W dowolnym momencie część ekranu będzie miała podwójne obrazy (tzw. przesłuch).
Rozwiązaniem tego problemu jest to, co odróżnia ULMB 2 G-SYNC od innych technik stroboskopowych podświetlenia: dzięki G-SYNC jesteśmy w stanie kontrolować czas reakcji w zależności od tego, gdzie znajduje się skanowanie pionowe, tak że piksele na całym panelu są na właściwym poziomie i dokładnie we właściwym czasie, aby podświetlenie zaczęło migać. Nazywamy to „przesterowaniem zależnym od pionu”.
Dzięki Vertical Dependent Overdrive, ULMB 2 zapewnia doskonałą jakość obrazu nawet przy wysokich częstotliwościach odświeżania, gdzie optymalne okno dla strobowania podświetlenia jest małe.
ULMB 2 jest już dostępny
Aby monitory działały w standardzie ULMB 2, muszą spełniać następujące wymagania:
- Zapewnij ponad 1000 Hz efektywnej klarowności ruchu
- Napęd ULMB 2 przy pełnej częstotliwości odświeżania monitora
- Dostarcz ponad 250 nitów jasności przy minimalnym przesłuchu lub podwójnych obrazach
Na rynku są już dostępne dwa monitory obsługujące standard ULMB 2, a kolejne dwa zostaną wprowadzone na rynek w najbliższej przyszłości:
Dostępny dzisiaj:
- Acer Predator XB273U F — 27″ 1440p 360 Hz
- ASUS ROG Swift 360Hz PG27AQN — 27″ 1440p 360 Hz
Dostępne wkrótce:
- ASUS ROG Swift Pro PG248QP — 25″ 1080p 540 Hz
- Monitor AOC AGON AG276QSG G-SYNC — 27″ 1440p 360 Hz
Po prostu przejdź do powyższych łączy, aby pobrać aktualizator oprogramowania układowego jednym kliknięciem, aby dodać G-SYNC ULMB 2 do odpowiedniego monitora. Zwróć szczególną uwagę na wskazówki zawarte w aktualizacji.