Działaczka na rzecz praw człowieka, Tanya O’Carroll, wniosła pozew przeciwko Meta w brytyjskim Sądzie Najwyższym, twierdząc, że konglomerat technologiczny nadal wykorzystuje jej dane osobowe do ukierunkowanych reklam w swoim serwisie Facebook pomimo jej sprzeciwu.
Zgodnie z brytyjskimi przepisami dotyczącymi ochrony danych ludzie mają „prawo do sprzeciwu” wobec gromadzenia i przetwarzania ich danych osobowych do celów marketingu bezpośredniego, w tym związanego z tym profilowania.
Pozew O’Carrollazłożony w dniu 16 listopada 2022 r., twierdzi, że pomimo skorzystania z przysługującego jej prawa do sprzeciwu, Meta nadal gromadzi, przetwarza i wykorzystuje jej informacje do tych celów.
Jednak zamiast domagać się rekompensaty pieniężnej, O’Carroll domaga się decyzji „tak” lub „nie”, czy może zrezygnować z profilowania w celach reklamowych.
„W tej sprawie tak naprawdę wszyscy jesteśmy w stanie łączyć się z mediami społecznościowymi na naszych własnych warunkach i bez konieczności zasadniczo akceptowania tego, że powinniśmy zostać poddani niezwykle inwazyjnemu profilowaniu śledzenia, aby móc uzyskać dostęp do mediów społecznościowych” – powiedziała BBC. Dzisiejszy program Radia 4.
„W tej sprawie naprawdę korzystam z prawa, które od dawna istnieje w księgach prawnych, ale do tej pory nie zostało wykonane, co oznacza po prostu„ sprzeciwiam się ”, a jeśli nam się to uda, wszyscy będą mieli to prawda.
Tanya O’Carroll, Foxglove i Amnesty Tech
Jeśli się powiedzie, spór O’Carroll może ustanowić precedens dla osób, które sprzeciwiają się modelowi biznesowemu Meta opartemu na nadzorze, umożliwiając im łatwiejsze kwestionowanie zdolności firmy do ich śledzenia i profilowania.
Zyski Meta za trzeci kwartał, opublikowane w październiku 2022 r., pokazują, że przychody firmy z reklam wyniosły 27,2 mld USD. Jest to zgodne z co firma powiedziała, że spodziewa się, kiedy ogłosiła wyniki za drugi kwartał.
Odpowiadając na prośbę Computer Weekly o komentarz, rzecznik Meta powiedział: „Ochrona prywatności i bezpieczeństwa danych osobowych ma fundamentalne znaczenie dla funkcjonowania naszej firmy. Dlatego dużo zainwestowaliśmy w funkcje, takie jak Sprawdzanie prywatności i Preferencje reklam, które zapewniają większą przejrzystość i kontrolę, aby ludzie mogli zrozumieć swoje preferencje dotyczące prywatności i zarządzać nimi”.
O’Carroll, starszy pracownik firmy prawniczej Foxglove i współzałożyciel Amnesty Tech, jest reprezentowany przez agencję praw cyfrowych AWO.
„Meta stara się wymyślić argumenty prawne, aby odmówić naszemu klientowi nawet takiego prawa. Ale twierdzenie Tanyi jest proste; miejmy nadzieję, że tchnie życie w prawa, które wszyscy gwarantujemy na mocy RODO [General Data Protection Regulation]”- powiedział Ravi Naik, radca prawny i dyrektor prawny w AWO.
W wpis na blogu o pozwieAWO dodało, że wykazano, że mechanizmy nadzoru Meta, które zbierają miliardy danych ludzi w celu profilowania ich pod kątem ukierunkowanych reklam, podsycają dyskryminację i szkodzą dzieciom.
„Facebook pozwolił reklamodawcom na przykład uniemożliwić użytkownikom oglądanie reklam mieszkania, kredytu lub zatrudnienia, na podstawie profilowania według rasy, płci lub wieku, a także zainteresowań lub grup, które mogą służyć za pełnomocnika dla tych kategorii” – czytamy w oświadczeniu. „Facebook pozwolił również na reklamy alkoholu, farmaceutyków i ekstremalnych odchudzań skierowany do dzieci w wieku 13 lat”.
Sam pozew twierdzi, że model reklamowy Meta oparty na nadzorze charakteryzuje się „znaczącą asymetrią informacji” między O’Carroll a firmą na temat rodzajów danych osobowych, które gromadzi i przetwarza, oraz że „pełny zakres i charakter tego przetwarzania jest poza wiedzą powoda”.
Stwierdza ponadto, że w odpowiedzi na korespondencję prawną od O’Carroll prawnicy działający w imieniu Meta zaprzeczyli, jakoby odpowiednia sekcja brytyjskich przepisów o ochronie danych miała jakikolwiek wpływ na zdolność firmy do dostarczania ukierunkowanych reklam za pośrednictwem Facebooka, „a zatem zaprzeczyli że wnioskodawca miał prawo wnieść sprzeciw… wobec przetwarzania”.