Filmy Vin Diesel’a Riddick mają coś, czego nie może dorównać żadna inna seria science-fiction


Ponieważ wszystkie trzy filmy aktorskie Riddicka są teraz dostępne w serwisie Netflix, a Riddick 4 jest obecnie w trakcie prac, nie ma lepszego czasu, aby porozmawiać o innej dużej serii Vin Diesel.

Na początku 2000 roku niewielu aktorów było przygotowywanych do roli supergwiazdy franczyzowej, tak jak Vin Diesel. W ciągu trzech lat zagrał główną rolę w trzech niedoszłych premierach serii: tajemniczy, brutalny Richard B. Riddick w filmie science-fiction/horrorze Czarny jak smoła; umięśniony everyman Dominic Toretto w Szybcy i wściekli; oraz jako przesiąknięty nu-metalem archetyp Jamesa Bonda, Xander Cage XXX. Wszystkie trzy filmy odniosły różny sukces, m.in XXX zarabianie dużych pieniędzy, ale rozpadające się w sequelu, oraz Szybcy i wściekli stając się jednym z najbardziej dochodowych seriali wszechczasów.

Czarny jak smołaZ drugiej strony sukces doprowadził do dwóch sequeli o różnej jakości i gatunku, z czwarty film Riddicka jest obecnie w fazie rozwoju. (Plus mało lubiany animowany przerywnik z Strumień Eonów reżyser Peter Chung: 2004 Kroniki Riddicka: Mroczna furia.) Ale seria Riddicka jest zdecydowanie najciekawszą z serii Diesla. W rzeczywistości jego podejście do opowiadania historii jest wciąż odświeżającą wartością odstającą wśród większości narracji franczyzowych, nawet jeśli całość jest w najlepszym razie głęboko niespójna. Pojawienie się trzech filmów na Netflix to doskonała okazja, aby spojrzeć wstecz na trylogię, która ma eksperymentalną energię, której nie może dorównać żadna inna seria science-fiction. Napędzany pasją swojego głównego bohatera i reżysera, serial jest cudownie nieprzewidywalny w branży, która zwykle napędzana jest paraliżującą regularnością.

Reklama

Obraz: Universal Pictures

Koniec lat 90. i początek XXI wieku były dojrzałe dla kina science-fiction: Macierz, równowagaa nawet mega-budżetowe taryfy Gwiezdne wojny: część I — Mroczne widmo I Człowiek Pająk zdecydowanie różnią się tonem i zakresem, ale mają wiele wspólnego. Przeważnie wszystkie są głęboko szczere na poziomie koncepcyjnym. Niezależnie od tego, czy chodzi o związek między światem online a światem rzeczywistym Macierzgłupkowata dedykacja dla gun kata w równowagalub emocje z komiksu o aw-shucks Człowiek Pająkwszystkie te filmy mają serca na rękawach.

Czarny jak smoła też to podziela, nawet jeśli z perspektywy czasu jest to niezwykle uproszczone. Ustanawiając tylko najdrobniejsze szczegóły nowego wszechświata, który wprowadza, mocno ugruntowuje spokój swojego przywódcy, Riddicka, który w trakcie filmu przejdzie od przerażającego przestępcy do wybawiciela. Nawiązując do filmów takich jak John Carpenter Ucieczka z Nowego Jorku — historie zbudowane na prostych, klimatycznych narracjach i niesamowitych antybohaterach — żyje i umiera w oparciu o to, jak zaangażowany jest dany widz w ideę, którą Kurwa posiada Riddick. I tutaj, bardziej niż jakikolwiek inny film z serii, Riddick rzeczywiście jest właścicielem. Często skąpany w cieniu i mówiący z szorstką bezpośredniością, która na szczęście nigdy nie schodzi do wymuszonych jednolinijek, Riddick jest odpowiednio zły.

Pomaga to, że fabuła jest jedną z najbardziej wiarygodnych w Hollywood: schwytany zły facet ma szansę na wolność, jeśli współpracuje z kilkoma dobrymi facetami, w ten sposób sam staje się bardziej dobrym facetem. Ucieczka z rozbitego statku i przetrwanie na planecie pełnej przerażających stworzeń daje Dieselowi i reżyserowi Davidowi Twohy’emu mnóstwo okazji, by pokazać jego potencjał jako gwiazdy akcji. Połącz to z horrorem filmu (jest kilka fajnych fragmentów gore i trzymających w napięciu sekwencji, mimo że CGI filmu jest przestarzałe), a masz imponujący film, który można oglądać nawet bez kontekstu kontynuacji.

Opinie na temat serii Riddick jako całości najprawdopodobniej będą się różnić z powodu tych kontynuacji. Dzięki Czarny jak smołabox office i rosnąca sława Diesla, film doczekał się kontynuacji, w 2004 roku Kroniki Riddicka — co obniża ocenę do PG-13, a nie Czarny jak smołajest R. Kroniki to ćwiczenie w budowaniu świata, które wydaje się dość niepotrzebne, oglądane natychmiast po powściągliwości pierwszego filmu. Niezadowolony z tego, że pozwolił Riddickowi znowu robić radosne rzeczy, Twohy i jego współautorzy zamiast tego dają widzom lekcję wiedzy i historii. Riddick jest teraz jednym z ostatnich ocalałych ze starożytnej rasy wojowników (i potencjalnie odpowiedzią na proroctwo) i musi pomóc powstrzymać podbijający wszechświat kult/armię znaną jako Necromongers. Przemierzając wiele planet z mieszanką powracających i nowych postaci, Riddick ewoluuje od niechętnego przestępcy do pełnego superbohatera: Luke’a Skywalkera w czołgu z mięśniami.

Riddick (Vin Diesel), ociekający krwią i ubrany w szarą stalową zbroję, siedzi na tronie z głową opartą na dłoni w The Chronicles of Riddick

Obraz: Universal Pictures

To nagła zmiana: w Czarny jak smołaNajbliżej spójnych motywów science-fiction są jakieś obce stworzenia i genetycznie zmienione oczy Riddicka. Nagle, w Kroniki, biega po wystawnych planach, odnosi się do niego z mitologiczną czcią i toczy bitwy z hordą kolesi w wielkich, plastikowych zbrojach. Sam Riddick również dostaje wymaganego blasku franczyzy: teraz mówi prawie wyłącznie cytatami gotowymi na koszulkę, jego dziwaczna, okrutna passa w Czarny jak smoła przekształcając się w twarz figurki akcji.

Znając publiczną miłość Vin Diesela do Dungeons & Dragons i jego zwyczaj chwytania kreatywnej stery swoich serii, nie jest to zaskoczeniem że to on stoi za infuzją Kroniki z szerokimi elementami fantasy. A fakt, że jest to projekt oparty na pasji, jest prawdopodobnie jedynym powodem Kroniki nie popada w delirium zielonego ekranu i zachowuje przynajmniej odrobinę uroku pierwszego filmu. Jest to dokładne przeciwieństwo większości trajektorii franczyzowych, które sprawiają, że aktorzy i twórcy czują się jak bitni gracze w świecie, który spopularyzowali, podczas gdy studia budują wokół nich.

Franczyzy również zwykle grają bezpiecznie, koncentrując się na udanych trendach, zamiast eksperymentować z tonami, gatunkami lub podejściami. To właśnie doprowadziło do tego, że filmy Szybcy i wściekli nieustannie gonią za odkryciem Szybka piątka, tylko z coraz bardziej niedorzecznymi stałymi fragmentami. To także sprawiło, że Diesel ostatecznie zemścił się na Xanderze Cage’u w 2017 roku XXX: Powrót Xandera Cage’a czuć się tak stosunkowo lekko. Wydaje się, że nic się nie zmieniło w ciągu 15 lat przerwy między pierwszym XXX i kontynuacja. Szablon został ustalony z dużym wyprzedzeniem, a najbardziej pracochłonną pracą było ustalenie, jak daleko samochody skoczą.

Nie inaczej jest w przypadku rocznika 2013 Riddickatrzeci film z serii, który próbuje pogodzić Czarny jak smołacierniste barbarzyństwo i Kronikiwielkość science-fiction. Tutaj widzimy, że Riddick kieruje teraz Necromongers, rola, z którą czuje się niekomfortowo. Więc zawiera umowę, aby zostawić to wszystko za sobą i znaleźć swój dom. Po drodze zostaje zdradzony i porzucony na odosobnionej, pustynnej planecie, gdzie walczy z lokalną nadprzyrodzoną fauną i ostatecznie sprzymierza się z kilkoma najemnikami lub morduje ich.

Riddick (Vin Diesel) przykłada postrzępione, zakrwawione ostrze do gardła mężczyzny w metalowej zbroi pokrytej brzeszczotami do pił obrotowych w filmie Riddick z 2013 roku

Zdjęcie: Universal Pictures

Krótko mówiąc, jest to pseudo-restart Czarny jak smołaale z dodatkową wiedzą, która została ujawniona w Kroniki. Film pozostawia widzów sam na sam z Riddickiem we wrogim środowisku na dłuższy czas, co pozwala mu stać się nieco bardziej dzikim niż oświecony mistrz z końca poprzedniego filmu. A jego ocena R oznacza, że ​​Riddick może rozdzierać przeciwników z pewnością siebie, zamiast dźgać kolesi noszących naramienniki z kosmosu. Ale trzeci film nie jest tak inspirowany wizualnie jak Czarny jak smołaa miszmasz matowych brązów i szarości w zestawach krwawi do ciągłego CGI.

Po raz kolejny stałą w serii jest entuzjazm Diesla (był gotów stracić dom, aby sfinansować film), nawet gdy zakurzony machismo i prostacka szorstkość Riddicka zaczynają wydawać się dość banalne za trzecim razem. Trudno znaleźć inną serię, która tak bardzo się rozwinęła, tylko po to, by odciąć każdy możliwy luźny koniec na rzecz historii z powrotem do podstaw. Chaotyczne zwroty kasowe z pewnością pomogły ograniczyć potencjalny zasięg serii Riddick, gdzie jej współczesne franczyzy, od filmów Matrix po Gwiezdne wojny i serię Spider-Man, charakteryzowały się gwałtownym wzrostem treści na ekranie do strawienia .

Z czwartym filmem Riddicka obecnie w fazie przedprodukcyjnej, trudno zgadnąć, gdzie postać Diesla trafi w następnej kolejności. Proponowany tytuł filmu, Riddick 4: Furiawskazuje, że możemy być w kolejce do kolejnego Kroniki-stylowe rozszerzenie zakresu i mitów. Furianie byli rasą wojowników Riddicka, jak ujawniono w Kronikia Furya była miejscem, do którego zmierzał Riddick na początku Riddicka zanim jego koledzy z załogi podjęli głupią decyzję, by spróbować go zabić.

Jednak biorąc pod uwagę historię serii, ten film może przyjąć wiele różnych podejść. Co jest częścią tego, co jest zabawne w filmach Riddicka. Nie podążają za typowym wątkiem serialu science-fiction, a tym bardziej za łukiem innej serii, która uczyniła Vin Diesel tak wybitnym w świecie filmów akcji. Zamiast tego, dzięki wkładowi jego i Twohy’ego, otrzymaliśmy trzy filmy, które bardzo się od siebie różnią. Nie jest jasne, czy ktokolwiek troszczy się o Riddicka tak bardzo, jak Vin Diesel. Ale jeśli to oznacza, że ​​mamy jedną serię akcji, w której żaden film nigdy nie opiera się na sukcesie ostatniej, tym lepiej.



Source link

Advertisment

Więcej

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Czasem nie ma nic złego w przyznaniu się do błędu, Apple

Apple ma problem z przyznaniem się do błędu. W marketingu firmy zawsze chodziło o doskonałość, a przyznanie się, że coś jest nie...

Dlaczego Xenomorph z Alien jest wciąż idealnym złoczyńcą science-fiction

Ta funkcja w Ridley Scott Obcy a franczyza, którą uruchomiła, została pierwotnie opublikowana jako część pakiet poświęcony najbardziej ukochanym złoczyńcom science...

Apple podobno negocjuje z OpenAI w sprawie obsługi funkcji iOS 18

Niektóre raporty z zeszłego miesiąca ujawniły, że Apple prowadził rozmowy z Google na temat wykorzystania Gemini do obsługi nowych funkcji sztucznej inteligencji dostępnych...
Advertisment