Według prawnika pracującego wówczas w Urzędzie Pocztowym stwierdzenie eksperta IT Fujitsu, że w systemie Post Office Horizon w 2013 r. występowały błędy, było „momentem bombowym”.
Powiedział także Simon Clarke, adwokat, który doradzał Urzędowi Pocztowemu w sprawach karnych Dochodzenie publiczne w sprawie skandalu na poczcie że w Horizon panowała „niemal religijna panika”. nie może być postrzegane jako kwestionowane”.
Na podstawie dowodów dostarczonych przez Horizon ponad 700 kierowników poczty i ich pracowników zostało postawionych przed sądem i skazanych w związku z niewyjaśnionymi brakami księgowymi w swoich oddziałach. Później okazało się, że te braki były spowodowane błędami w systemie księgowym Urzędu Pocztowego dostarczonym przez Fujitsu.
Podczas ostatniego publicznego przesłuchania w sprawie skandalu na poczcie Clarke został zapytany przez adwokata śledczego Juliana Blake’a o moment, w którym biegły – wykorzystywany przez Urząd Pocztowy w ściganiu zastępców poczty – powiedział mu, że był świadomy błędów w oprogramowaniu, ale nie ujawnił ich to do sądu.
Clarke, który pracował jako adwokat w kancelarii Cartwright King, z którą Urząd Pocztowy zawarł umowę w celu zapewnienia wsparcia w postępowaniu karnym, poprosił o spotkanie z ekspertem Fujitsu po tym, jak śledczy z firmy Second Sight zidentyfikowali dwa błędy w oprogramowaniu, które mogą mieć wpływ na konta oddziałów. Nagrał rozmowę telefoniczną z głównym architektem Fujitsu, Garethem Jenkinsem, ponieważ uważał, że „niezwykle ważne” jest ustalenie, kto powiedział Second Sight o błędach Horizon. Podczas ostatniego przesłuchania w ramach dochodzenia publicznego ujawniono zapis rozmowy.
Podczas rozmowy w lipcu 2013 r. Jenkins powiedział Clarke’owi, że w systemie Horizon występują dwa potwierdzone błędy i że nie może powiedzieć, że jest ich więcej – powiedział Clarke podczas ostatniego przesłuchania publicznego. “Co [Jenkins] co mówił w swoich poprzednich oświadczeniach, jest sprzeczne z tym, co powiedział tutaj” – dodał.
„Wiedział już wtedy [July 2013] rozmowę i wcześniej, że te błędy istniały, ponieważ to on poinformował Drugie Wzrok; dla mnie to był najważniejszy element rozmowy” – powiedział Clarke. Zgodził się, co mu powiedział Blake, mówiąc, że to „całkiem bombowy moment”.
Błędne przekonanie
Jenkins złożyła zeznania na temat Seemy Misry w 2012 roku. Misra w ramach swojej obrony rzuciła wyzwanie systemowi Horizon, powołując się na dochodzenie Computer Weekly z 2009 roku na błędy Horizon, ale na dowody Jenkina przekonała ławę przysięgłych o swojej winie. Została skazana i osadzona w więzieniu na 15 miesięcy, a także unieważniono jej niesłuszny wyrok w 2021 r.
Clarke jest znany w śledztwie dzięki poradom, których udzielił prokuratorom Urzędu Pocztowego w 2013 r., stwierdzając, że Jenkins był niewiarygodnym świadkiem, który składał w sądzie niewiarygodne zeznania i nie powinien być już wykorzystywany jako świadek w ściganiu zastępców kierowników poczty.
Podczas ostatniej rozprawy Clarke’a zainteresowały jego zeznania w ramach dochodzenia prowadzonego przez Blake’a, w których zapisano opinię Clarke’a na temat podejścia Urzędu Pocztowego do ujawniania dowodów w trakcie ścigania kierowników poczty.
Powiedział w nim: „Patrząc wstecz, widzę teraz trzy nurty myślenia w Urzędzie Pocztowym na temat ujawniania informacji”.
Powiedział, że pierwsze z nich „sprowadza się do artykułu wiary, że Horizon jest solidny i niezawodny” oraz że jeśli wskaże brak pieniędzy, oznacza to, że brakuje pieniędzy. W drugim aspekcie, stwierdził, uznano, że koszt ujawnienia informacji jest zaporowy i należy go zawsze odradzać, podczas gdy w trzecim opisał „niemal religijną panikę, że nie można postrzegać, że Horizon jest kwestionowany”.
Skandal na poczcie był po raz pierwszy zaprezentowany przez Computer Weekly w 2009 rokuukazujący historie siedmiu kierowników poczty i problemy, jakich doświadczyli z powodu oprogramowania księgowego (zobacz kalendarium wszystkich artykułów Computer Weekly na temat skandalu od 2009 roku).
• Przeczytaj także: Co musisz wiedzieć o aferze Horizon •
• Obejrzyj także: Dokument ITV – Pan Bates kontra poczta: prawdziwa historia •