Awaria IT, która spowodowała awarię automatycznych bramek elektronicznych do kontroli paszportów na lotniskach w całej Wielkiej Brytanii w dniu 7 maja – powodując duże opóźnienia dla podróżnych wjeżdżających do kraju – została pomyślnie rozwiązana, a urzędnicy rządowi wykluczyli złośliwy cyberatak na brytyjskie lotnisko Siły Graniczne jako przyczyna.
Awaria rozwinęło się we wtorek wieczorem i spowodował chaos na londyńskich lotniskach Heathrow, Gatwick i Stansted, a także w Aberdeen, Bristolu, Edynburgu, Glasgow, Manchesterze i Southampton, przy czym przylatujący pasażerowie zgłaszali w wielu przypadkach ponadgodzinne kolejki, a wielu rozgniewanych podróżnych korzystało z platform mediów społecznościowych, aby wyrazić swoją frustrację.
Wiele lotnisk było zmuszonych oddelegować do pomocy dodatkowy personel, podczas gdy Straż Graniczna, pracując w ramach swoich planów awaryjnych, skierowała cały dostępny personel do zarządzania przepływem pasażerów przez tradycyjne punkty kontroli paszportowej.
Rzecznik Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, które nadzoruje siły graniczne, powiedział Computer Weekly, że systemy bramek elektronicznych ponownie uruchomiono wkrótce po północy.
„Gdy tylko inżynierowie wykryli problem z szerszą siecią systemową wczoraj wieczorem o 21:44, w ciągu 6 minut uruchomiono reakcję awaryjną na dużą skalę” – stwierdzili.
„W żadnym momencie nie doszło do naruszenia bezpieczeństwa granic i nic nie wskazuje na złośliwą aktywność cybernetyczną.
„Przepraszamy podróżnych, którzy doświadczyli zakłóceń i dziękujemy naszym partnerom, w tym liniom lotniczym, za współpracę i wsparcie” – dodał rzecznik.
Oprócz bramek elektronicznych niektóre systemy policyjne, systemy paszportowe i inne systemy imigracyjne zostały dotknięte ogólnokrajowym problemem wpływającym na organizację informatyczną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, DDaT (Cyfrowe, dane i technologia).
„Computer Weekly” rozumie, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych prowadzi obecnie dochodzenie w celu ustalenia przyczyny incydentu i podjęcia kroków, aby zapobiec jego powtórzeniu się.
„Działając z tak złożonymi zasobami IT, zespołom IT jest obecnie zbyt trudno i stresująco zapewnić płynne działanie bez dodatkowych narzędzi. Ze względu na intensywne wzajemne powiązania sieci zespoły potrzebują obserwowalności, aby lepiej zrozumieć topologię i zobaczyć, kiedy pozornie nieistotny problem może doprowadzić do nagłej awarii.
„To, w połączeniu z AIOps, umożliwia automatyzację monitorowania sieci i rozwiązywanie problemów, co pozwala na rozwiązywanie problemów, zanim zespoły IT w ogóle się o nich dowiedzą, zapewniając brak pogorszenia doświadczenia cyfrowego pracowników lub klientów” – powiedział Atkinson.
Automatyczne bramki graniczne w Wielkiej Brytanii ucierpiały na przestrzeni lat z powodu szeregu poważnych awarii IT, ostatnio w wiosenny weekend świąteczny 2023 r, gdy awaria ogólnokrajowego systemu informatycznego spowodowała podobne problemy. Podobny problem miało miejsce również we wrześniu 2021 r.
Technologia e-gate została po raz pierwszy wdrożona pod koniec XXI wieku w ograniczonym zakresie na głównych lotniskach, a od tego czasu została wdrożona znacznie szerzej na lotniskach w całym kraju, a także w terminalach Eurostar w St Pancras, Bruxelles-Midi i Paryż Gare du Nord. Są one otwarte dla wszystkich podróżnych w wieku powyżej 10 lat, chociaż użytkownikom poniżej 17 roku życia musi towarzyszyć osoba dorosła.
Oprócz obywateli Wielkiej Brytanii są one teraz dostępne także dla osób przybywających z Australii, Kanady, Unii Europejskiej (UE) i Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), Japonii, Nowej Zelandii, Singapuru, Korei Południowej i Stanów Zjednoczonych. Obywatele szeregu innych krajów, w tym Brazylii, Chile, Hongkongu, Izraela i Malezji, mogą z nich korzystać, jeśli zarejestrowali się i posiadają paszport biometryczny.