Co się stanie, gdy Twoja gra zostanie usunięta z listy? Deweloperzy i eksperci wypowiadają się


Cory Davis obudził się pewnego styczniowego poranka i usłyszał niefortunną wiadomość: Spec Ops: Liniagra, którą wyreżyserował dla Yager Development, zostały usunięte z cyfrowych witryn sklepowych. W ciągu 24 godzin gra zniknie ze Steam, GOG i Xbox Store. W chwili pisania tego tekstu nie można kupić nowego w wersji cyfrowej.

„Na początku myślałem, Prawdopodobnie jest to błąd lub coś, co zostanie rozwiązane w ciągu najbliższych kilku godzin, więc byłem w pewnym sensie w trybie zaprzeczenia” – opowiedział Polygonowi. „Po pewnym czasie stało się oczywiste, że nie chodzi tylko o Steam, ale także o inne sklepy”.

Strzelanka z 2012 roku nie działała tak dobrze, jak oczekiwałby wydawca 2K Games, kiedy pojawiła się po raz pierwszy, ale stała się kultowym klasykiem ze względu na to, jak podważyła fantazje innych strzelanek wojskowych tamtych czasów. „Wszyscy byliśmy naprawdę zszokowani. To takie uczucie, jakbyś zacierał swój ślad na świecie” – kontynuował Davis. „Wszystkie gry są niezwykle trudne do stworzenia i oddania w ręce ludzi, którzy je rozumieją i którym się podobają. Po prostu włożono w to mnóstwo dodatkowego wysiłku. […] Przełamaliśmy wiele granic, które nadal są trudne, szczególnie w przypadku gier AAA.

Istnieje wiele powodów, dla których gra wideo może zostać usunięta z listy lub przeniesiona do trybu offline. Rzecznik 2K ujawnił w oświadczeniu, że Spec Ops: Linia został usunięty „ponieważ wygasało kilka licencji partnerskich związanych z grą”, co ma sens, ponieważ w grze wykorzystuje się dużo licencjonowanej muzyki, w tym utwory Jimiego Hendrixa. Jednak powód usunięcia gier z listy może być znacznie bardziej skomplikowany. Na przykład niedawno usunięto ze Steam zestaw gier Adult Swim; przedstawiciel spółki-matki wydawcy, Warner Bros. Discovery, powiedział jednemu z programistów że decyzja „wynika z ograniczeń logistycznych i zasobów”, ale nie podała żadnych innych szczegółów. Usunięcie z listy może często sprawić, że programista utknie w zawieszeniu i będzie musiał polegać na wydawcy w kwestii rozwiązania problemów licencyjnych lub innych, a wszystko to przy świadomości, że jego gra nie jest nigdzie legalnie dostępna w wersji cyfrowej.

Gry wideo znikają cały czas. Fundacja Historii Gier Wideo była współorganizatorem m.in badanie przeprowadzone w 2023 r., które wykazało „tylko 13 procent klasycznych gier wideo opublikowanych w Stanach Zjednoczonych jest obecnie w sprzedaży”. Oznacza to, że w prawie dziewięć na 10 gier można grać tylko wtedy, gdy znajdziesz fizyczną kopię na rynku używanym lub piracką kopię w Internecie. Nawet jeśli gra jest dostępna do kupienia, może nie nadawać się do grania, ponieważ wiele z nich jest odłączonych od sieci, a ich serwery zamykane ze względu na decyzje korporacyjne. W zeszłym tygodniu Sony Interactive Entertainment i deweloper Sumo Digital ogłosili, że serwery dla LittleBigPlanet3 zostanie przełączony w tryb offline na czas nieokreślony ze względu na „bieżące problemy techniczne”. Pod koniec ubiegłego roku Ubisoft ujawnił, że tak usunięcie z listy Załoga ze wszystkich sklepów internetowych i 31 marca zamknie serwery. „Chociaż rozumiemy, że może to być rozczarowujące dla graczy, było to konieczne ze względu na infrastrukturę serwerów i ograniczenia licencyjne” – powiedział rzecznik firmy w oświadczeniu dla Polygon.

Reklama

Spec Ops: Linia została usunięta ze wszystkich platform w styczniu i nie wiadomo jeszcze, czy wróci.
Zdjęcie: Yager Development/2K Games

To, co dzieje się z grą, gdy się starzeje, w wielu przypadkach sprowadza się do tego, kto jest właścicielem własności intelektualnej. Może to być deweloper lub wydawca, choć zależy to od umów podpisanych przez obie strony. Na przykład, jeśli deweloper jest właścicielem adresu IP, a wydawca zdecyduje, że nie chce już umieszczać gry na liście, deweloper może wystawić ją samodzielnie (oczywiście za wyjątkiem jakichkolwiek innych umów).

Ryan Morrison, współzałożyciel kancelarii prawnej Morrison Cooper zajmującej się grami wideo, mówi, że widział wiele studiów, w których pojawiały się problemy z umowami, które kończyły się wycofaniem z giełd. Między innymi z tego powodu założył swoją firmę.

„Byłem także częścią społeczności twórców gier Reddit. […] Pamiętam, jak tam poszedłem i po prostu napisałem post, w którym zamieściłem informację: „Znakuj znaki towarowe swoimi rzeczami” – powiedział. „Zamiast na mnie krzyczeć lub iść w jakimkolwiek szalonym kierunku, powiedzieli: «Co to jest znak towarowy?». I zobaczyłem, że istnieje cała branża ludzi, którzy po prostu boją się rozmawiać z prawnikami.

Jeśli jednak gra zostanie usunięta z listy, należy obrać kilka ścieżek. Po pierwsze, w przypadku wygaśnięcia umów licencyjnych programista lub wydawca może zawrzeć umowę z posiadaczami licencji. Pierwszy Alana Wake’ana przykład mógł wrócić do sklepów po tym, jak Microsoft, pierwotny wydawca, uporządkował umowy licencyjne dotyczące muzyki, ale ponowne wystawienie zajęło ponad dwa lata. Deweloperzy mogą teoretycznie po prostu samodzielnie przywrócić grę. Owen Reedy, twórca Małe radia, duże telewizory, udostępniło tytuł za darmo po jego wycofaniu z listy przez Warner Bros. Discovery, chociaż może to stanowić ryzyko w zależności od umowy dotyczącej własności intelektualnej. Ogólnie rzecz biorąc, Morrison sugeruje, aby programiści i wydawcy rozpoczynali rozmowy, gdy wystąpi coś takiego.

Niestety, w niektórych przypadkach nie ma nikogo dostępnego – a przynajmniej nikogo oczywistego – kto mógłby przeprowadzić taką rozmowę. Brandon Huffman, prawnik w Odin Law and Media oraz wolontariusz-doradca Międzynarodowego Stowarzyszenia Twórców Gier, powiedział Polygon w marcu że niektórzy byli twórcy gier dla dorosłych Swim Games nie wiedzieli, z kim rozmawiać w przypadku, gdyby ich gra została usunięta z listy lub miałaby pojawić się w przyszłości.

„Rozmawiałem z parą [Adult Swim Games] programistów, którzy nie wiedzą, kto będzie ich osobą kontaktową w sprawie odzyskania praw, ponieważ to tak duża firma” – powiedział Huffman. „I tak nawigując w tym momencie, Jeśli chcę się z tego wydostać, jak się z tego wydostać? Do kogo mam zadzwonić? To samo w sobie nie jest dla nich jasne.”

W idealnym świecie coś takiego by się nie wydarzyło. Morrison sugeruje, że umowy powinny zawierać klauzule regulujące takie sytuacje. „Bez względu na to, czy będzie to miesiąc, czy 100 lat, powinien istnieć mechanizm określający, dokąd trafią prawa. Kto ma zdolność do renegocjacji? Co się stanie? Nie ta pustka nicości. Ogólnie rzecz biorąc, zachęca programistów, aby zawsze korzystali z pomocy prawnika, który przegląda umowy, aby uwzględnić wszystkie warunki.

Postać starszego mężczyzny strzelająca z jasnego pistoletu w Gigantic: Rampage Edition.

Gigantyczny został wyłączony w 2018 r., a następnie przywrócony w 2024 r.
Obraz: Gry abstrakcyjne/Gry łukowe

Istnieją również przypadki, w których gra może powrócić nawet po trwałym przejściu w tryb offline. Darmowa strzelanka drużynowa Gigantyczny ukazała się w 2017 roku, ale jej serwery zostały zamknięte około rok później z powodu małej liczby graczy. Jednak gra została ponownie wydana w 2024 roku jako płatna Gigantyczny: Edycja Rampage. Było to możliwe po części dzięki zaangażowaniu w ten proces członków pierwotnego wydawcy, Perfect World Entertainment. (Nazwę Perfect World zmieniono na Gearbox Publishing San Francisco po zakupie przez Embracer Group i od tego czasu zmieniono nazwę na Arc Games).

„Otrzymaliśmy najnowszą wersję gry i część oryginalnej dokumentacji Motiga. Chociaż nie kontaktowaliśmy się z byłymi twórcami Motiga, po stronie wydawcy pracowało wiele osób, które pracowały nad oryginałem. Gigantyczny premiery” – powiedział firmie Polygon e-mailem Bart Vossen, główny projektant gry w Abstraction Games. „Tak więc pierwszym krokiem było zapoznanie się z grą, uzupełnienie luk w dokumentacji i sprawdzenie, co fani pokochali w grze, co sprawiło, że była świetna. To wpłynęło na nasze podejście do nowej zawartości, która powinna pasować i uzupełniać istniejącą już grę oraz części, które przebudowaliśmy.

Nie byłoby to możliwe, gdyby nie opinie fanów na przestrzeni lat, powiedział e-mailem producent Arc Games Maverick „Mav” Bautista. „Każdemu, kto rozważa przywrócenie starego adresu IP, radzę najpierw zwrócić się do swojej społeczności. The Gigantyczny społeczność odegrała dużą rolę w naszej decyzji o sprowadzeniu Gigantyczny z powrotem, więc bardzo im dziękuję za ciągłe wsparcie!”

Społeczności podejmowały również oddolne wysiłki, aby gry były dostępne online; fani MMO Miasto Bohaterów byli w stanie stworzyć własne serwery z kodem źródłowym gry, a niedawno deweloper NCSoft przyznał im do tego prawo uczynić jeden serwer oficjalnym. Gracze próbują także zwrócić się z problemem do legislatorów. Ross Scott, twórca kanału YouTube Accursed Farms, założył Przestań zabijać gry kampanię mającą na celu podniesienie świadomości nt Załogawyłączenie. Mamy nadzieję, że uda nam się wpłynąć na prawodawców UE – zwłaszcza we Francji, gdzie obowiązuje wiele zabezpieczeń konsumenckich – aby przyjrzeli się problemowi, w jaki gry stają się niegrywalne dla osób, które je kupiły.

„Najlepszy scenariusz polegałby na tym, że co najmniej jeden duży kraj stwierdziłby, że «nie, wasze firmy zostaną ukarane, jeśli to zrobią», a jeśli zapłacicie jednorazowo za grę lub, jak sądzę, mikrotransakcję, zostanie ona sprzedana jako dobry. W takim razie musisz przynajmniej zapewnić pewne środki, abym mógł je zatrzymać, gdy zakończysz wsparcie” – Scott powiedział Polygon. Jeśli gra straciłaby dostęp do ogromnego rynku, zmusiłoby to studia do niedopuszczenia do usunięcia gry. „Myślę, że kiedy to nastąpi, zaobserwujemy dużą zmianę w branży”.

Wciąż jednak żyjemy w świecie, w którym grę można na zawsze usunąć z listy. Platformy i serwery online są wyłączane po pewnym czasie i jeśli gra będzie dostępna w Internecie, jest mało prawdopodobne, że wróci, chyba że będzie tak jak w przypadku Gigantyczny.

Davis nie mógł komentować żadnych dyskusji związanych z Spec Ops: Liniaporadził, że deweloperzy powinni mieć plany awaryjne na wypadek, gdyby w grze pojawiło się jakiekolwiek ryzyko, które mogłoby doprowadzić do wycofania z listy. Zaproponował także swego rodzaju „przełącznik”, który mógłby wyeliminować problematyczne elementy i wypchnąć alternatywy. Wszystko to mogłoby pozwolić grom na łatwy powrót do trybu online, zamiast czekać na potencjalną reedycję.

„To ja i ponad 100 programistów nadal trzymamy ten projekt, doświadczenie tworzenia i wszystko, co jest bliskie naszemu sercu” – powiedział Davis. „To coś, czego nie zapomnimy. Nadal patrzymy z nadzieją w przyszłość i bez względu na wszystko naprawdę mamy nadzieję, że nowi gracze dostaną szansę zagrania w tę grę”.



Source link

Advertisment

Więcej

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Pamięć RAM laptopa montowana na kompresję jest szybka, wydajna i możliwa do rozbudowy

Wreszcie pojawił się pierwszy laptop z pamięcią LPCAMM2. The ludzie z iFixit w swoje ręce wpadł Lenovo ThinkPad P1 (Gen 7), który...

Każdy krzemowy układ scalony Apple, urządzenie i data premiery z serii M

Krzemowe chipy Apple z serii M zachwalają imponującą wydajność, ale nieprzewidywalną częstotliwość wypuszczania na rynek. To sprawia, że ​​trudno jest nadążać za...

Western Digital przedstawia nowy dysk stacjonarny SanDisk o pojemności 8 TB

Firma Western Digital Corp. (NASDAQ: WDC) rozszerzyła swoją ofertę SanDisk o nowy dysk SanDisk Desk Drive o pojemności 8 TB, co stanowi największą...
Advertisment