Orzeczenie europejskiego sądu może spowodować, że przepisy dotyczące śledzenia reklam staną się w przyszłości znacznie bardziej rygorystyczne. Sąd zasadniczo ustanowił precedens, który: wywnioskować dane są nadal dane osobiste.
Oznacza to, że jeśli firma może wypracować pewne rzeczy na Twój temat, to te informacje są chronione tak samo, jak dane osobowe, które podałeś bezpośrednio…
Zasady śledzenia reklam
Śledzenie aplikacji na iPhone’ach działa, gdy Apple przypisuje Twojemu urządzeniu unikalny identyfikator. Nie ujawnia żadnych szczegółów o Tobie, ale pozwala sieci reklamowej zobaczyć (na przykład), że użytkownik systemu iOS 30255BCE-4CDA-4F62-91DC-4758FDFF8512 odwiedził witryny z gadżetami i dlatego byłby dobrym celem reklam gadżetowych.
Pozwala im również zobaczyć, że użytkownikowi iOS 30255BCE-4CDA-4F62-91DC-4758FDFF8512 została wyświetlona reklama konkretnego produktu w określonej witrynie, a następnie udał się do określonej witryny sprzedawcy, aby go kupić – dlatego ta reklama (prawdopodobnie) odnoszący sukcesy.
Rygorystyczne europejskie przepisy RODO dotyczące prywatności oznaczają, że obywatele UE muszą wyrazić zgodę na wykorzystanie swoich danych (z kilkoma wyjątkami), ale dotychczas zakładano, że chroni to tylko dane dostarczone bezpośrednio przez osobę fizyczną. Uważano, że rodzaj wywnioskowanych danych wykorzystywanych w śledzeniu reklam nie jest objęty RODO.
Domniemane dane są również chronione, twierdzi sąd najwyższy w Europie
TechCrunch donosi, że konkretna sprawa dotyczy opublikowania przez rząd litewski nazwiska czyjegoś małżonka – z którego można wywnioskować, że jest on gejem. Sąd orzekł, że tego rodzaju wywnioskowane dane są również chronione i nie mogą być wykorzystywane bez zgody.
Istotna część sprawy skierowana do Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE) dotyczyła tego, czy opublikowanie nazwiska małżonka lub partnera stanowiło przetwarzanie danych wrażliwych, ponieważ mogłoby ujawnić orientację seksualną. Sąd uznał, że tak. I przez implikację, że ta sama zasada dotyczy wnioskowań związanych z innymi typami danych kategorii specjalnej.
Dr Gabriela Zanfir-Fortuna, wiceprezes ds. globalnej prywatności w waszyngtońskim thinktanku Future of Privacy Forum, podsumowuje „wiążącą interpretację” TSUE jako potwierdzenie, że dane mogące ujawnić orientację seksualną osoby fizycznej „przez sposób operacji intelektualnej polegającej na porównaniu lub dedukcji” są w rzeczywistości danymi wrażliwymi chronionymi przez art. 9 RODO.
To mogłoby mieć olbrzymi wpływ na to, jakiego rodzaju firmy przetwarzające dane mogą robić, jeśli chodzi o profilowanie klientów i celów reklamowych.
„Myślę, że może to mieć szerokie implikacje w przyszłości, we wszystkich kontekstach, w których ma zastosowanie Artykuł 9, w tym w reklamach internetowych, aplikacjach randkowych, danych o lokalizacji wskazujących miejsca kultu lub odwiedzane kliniki, wybory żywieniowe na loty samolotem i inne” – przewiduje Zanfir-Fortuna ”.
Przed wydaniem tego orzeczenia wśród firm przetwarzających dane był zgodny pogląd, że mogą połączyć swoją wiedzę o kimś w celu stworzenia profilu, a wszelkie dane, które wywnioskowali, a nie zebrali bezpośrednio, należały do nich do wykorzystania w dowolny sposób. Orzeczenie mówi, że tak nie jest.
Ma to wpływ na śledzenie reklam, ponieważ firmy cały czas wyciągają tego rodzaju wnioski i opracowują na ich podstawie spersonalizowane kierowanie reklam.
Na przykład, jeśli ktoś kupuje produkty związane z ciążą (takie jak odzież ciążowa), prawdopodobnie zostanie sprofilowany jako przyszły rodzic i będzie kierowany reklamami produktów przeznaczonych dla kobiet w ciąży i rodziców noworodków. Podobnie, jeśli oglądasz recenzje MacBooków w YouTube, prawdopodobnie zostaną skierowane reklamy na Akcesoria do MacBookajak rękawy, etui, doki, klucze sprzętowe i tak dalej.
Wskazuje na podejście do przejrzystości śledzenia aplikacji
Jabłka Przejrzystość śledzenia aplikacji został zaprojektowany, aby umożliwić użytkownikom iPhone’a wybór, czy zezwolić na ten rodzaj profilowania. Orzeczenie sądu może równie dobrze oznaczać, że robienie tego z obywatelami UE jest nielegalne, nawet jeśli zdecydują się na śledzenie.
Dr Łukasz Olejnik, niezależny konsultant i badacz ds. bezpieczeństwa i prywatności z siedzibą w Europie, jednoznacznie przewidywał poważne skutki — zwłaszcza w przypadku technologii adtech.
„To jak dotąd jedyna, najważniejsza, jednoznaczna interpretacja RODO” – powiedział nam. „Wspiera to podejście Apple”.
FTC: Używamy automatycznych linków partnerskich do zarabiania. Więcej.
Sprawdź 9to5Mac na YouTube, aby uzyskać więcej informacji o Apple: