Z raportu wynika, że CyberTipline, pierwsza obrona przed CSAM w Internecie, już ma trudności z obsługą dużej liczby otrzymywanych połączeń. Zdaniem centrumwskazówka otrzymała 36,2 mln raportów CSAM w 2023 r., co oznacza wzrost o 12% w porównaniu z 2022 r.
Rozwój CSAM generowanych przez sztuczną inteligencję tylko pogorszyłby sytuację. Linia wskazówek otrzymuje raporty z platform internetowych, takich jak Facebook i Google, za pośrednictwem interfejsu API ręcznego raportowania, ale ten interfejs API nie zapewnia wypełnienia wszystkich ważnych pól. Stanford zauważa również, że w firmach technologicznych szybko zmienia się personel zajmujący się moderacją treści, dlatego raportowanie zwykle nie jest spójne.
Centrum non-profit, które dużą część swojego budżetu otrzymuje od Kongresu, często oferuje niższe pensje niż inne zespoły ds. zaufania i bezpieczeństwa w branży, dlatego ma trudności z utrzymaniem personelu. Ma też problemy z integracją z zewnętrznymi źródłami danych, korzysta z różnych platform do czytania raportów od firm i nie nadąża za najnowszymi nowinkami technologicznymi. Na przykład nie może przechowywać obrazów ani innych wrażliwych danych w usługach w chmurze ze względu na ograniczenia prawne, które nakazują przechowywanie zgłoszonych danych na serwerach tylko przez 90 dni, czyli znacznie krócej niż potrzeba podjęcia jakichkolwiek działań prawnych.
Stanford zaleca, aby platformy internetowe ulepszyły swoje interfejsy API raportowania CSAM, aby zapewnić uwzględnienie wszystkich niezbędnych informacji, co umożliwi agentom telefonicznym prawidłowe śledzenie spraw. Zasugerowano także, aby centrum zwróciło się do Kongresu o większy budżet, aby móc priorytetowo traktować zatrudnienie ekspertów technicznych i udoskonalenie swojego stosu technologii.