Kiedy byłem studentem mającym obsesję na punkcie filmów średnio- i wielkoformatowych (kto chce nawet mniej niż 35 mm?), ale decyzja o kręceniu filmów dzisiaj jest już świadomą decyzją o poświęceniu jakości na rzecz wrażeń i stylu.
Komu potrzebne rozwiązanie, kiedy masz wibracje? To właśnie wydaje się mówić Pentax ze swoim nowym Pentaxem 17, aparatem filmowym, który robi zdjęcia o połowie rozmiaru i wygląda tak samo ponadczasowo, jak stary pałkarz zdobyty na wyprzedaży nieruchomości u jakiegoś gościa. Ale Pentax 17 za 499,95 dolarów (wprowadzony na rynek jeszcze w tym miesiącu) to zupełnie nowy aparat, który w 2024 roku przyjmie niezwykle modny obecnie format 35 mm i fotografuje mniejszy zdjęcia dla zabawy i dzięki temu fotografia filmowa kosztuje trochę mniej.
Aparaty półklatkowe nie są nowym pomysłem. Olimp miał całą linię poświęconą tworzeniu tych maleńkich obrazów w latach 60-tych i kodak ma teraz taki, który wyglądem, obsługą i zestawem funkcji przypomina jednorazowy aparat, do którego można ponownie załadować kliszę.
Pentax 17 radzi sobie z zadaniami tak samo, jak jego poprzednicy z półklatkami: zamiast rejestrować poziomy obraz o wymiarach 24 x 36 mm na rolce 35 mm, tworzy pionowe zdjęcie o wymiarach 17 x 24 mm, dzięki czemu na każde można uzyskać dwa zdjęcia, co daje efekt rolki o 36 naświetleniach oddał całe 72 strzały. Pozwala to zaoszczędzić trochę pieniędzy, a kompromisem jest to, że mniejszy obszar obrazu rejestruje mniej drobnych szczegółów. (Oznacza to również, że natywnie robisz zdjęcia portretowe, ponieważ wizjer jest ustawiony pionowo, a aby robić zdjęcia poziome, musisz obrócić aparat na bok).
Pentax 17 wykorzystuje wbudowany obiektyw 25 mm f/3,5 (odpowiednik 37 mm w aparacie 35 mm / pełnoklatkowym) z dziewięciolistkową przysłoną. Obiektyw nie ma autofokusa, ale nie jest też w pełni manualny — ustawiasz ostrość strefową, wybierając jedną z sześciu ustawionych odległości od zaledwie 0,24 metra w trybie makro do nieskończoności. Poleganie wyłącznie na ogniskowaniu strefowym oznacza, że Pentax 17 najlepiej nadaje się do zwykłych zdjęć lub do fotografowania urywków życia, takich jak fotografia uliczna.
Jeśli chodzi o tryby ekspozycji, tutaj 17-tka również nie ma pełnej kontroli manualnej. Jest przeznaczony głównie do użytku w trybie automatyki programowej, ale ma pokrętło kompensacji ekspozycji, a także tryby wolnej migawki i trybu Bulb, dzięki czemu doświadczeni fotografowie mogą przynajmniej mieć pewną kreatywną kontrolę.
W tym aparacie brakuje funkcji można znaleźć nawet w 48-letnim Pentaxie K1000, który można kupić na eBayu za około 100 dolarów, ponieważ nie ma on wymiennych obiektywów ani pełnej kontroli nad ustawieniami, takimi jak ostrość i ekspozycja. Ale mimo to oferuje wyjątkowe wrażenia (a także nową gwarancję i naprawy własne). Jest to pierwszy aparat firmy Projekt filmowy Pentaxa ogłosiła w 2022 r., kiedy przy pomocy opinii społeczności postanowiła stworzyć nową kamerę filmową. Chociaż bezpieczniejszym rozwiązaniem byłoby przerobienie ulubionego przez fanów K1000 lub bardzo pożądanego Pentaxa 67 i jego cudowną drewnianą rękojeść, gratuluję Pentaksowi za zaryzykowanie czegoś nieco innego.