Agencja ds. Żywności i Leków zatwierdziła terapię opartą na wirtualnej rzeczywistości dla dzieci z niedowidzeniem lub leniwym okiem, firma odpowiedzialna za terapię ogłosiła dzisiaj. Pacjenci oglądają zmodyfikowane programy telewizyjne lub filmy za pomocą zestawu słuchawkowego rzeczywistości wirtualnej, aby poprawić swój wzrok.
„Jesteśmy dumni, że możemy być częścią przełomowej decyzji FDA o zatwierdzeniu pierwszego w swoim rodzaju cyfrowego środka terapeutycznego, który umożliwia pacjentom oglądanie ich ulubionych programów telewizyjnych i filmów w celu poprawy wzroku” – Scott Xiao, dyrektor generalny Luminopia, firmy, która opracowała to narzędzie, powiedział w oświadczeniu.
Około 3 procent dzieci cierpi na niedowidzenie, które rozwija się, gdy mózg i oczy przestają komunikować się prawidłowo. Mózg faworyzuje jedno oko, co prowadzi do problemów ze wzrokiem w drugim oku. Jest główną przyczyną problemów ze wzrokiem u dzieci. Zwykle leczy się go poprzez zablokowanie silniejszego oka za pomocą plastra lub rozmytych kropli, zmuszając mózg do polegania na słabszych oko.
Podejście Luminopii wykorzystuje telewizję i filmy do rozwijania słabszego oka i trenowania ich do współpracy. Pacjenci oglądają program lub film przez zestaw słuchawkowy, który wyświetla obrazy dla każdego oka z osobna. Obrazy pokazywane silniejszym oku mają niższy kontrast, a obrazy są przedstawiane z nakładkami, które zmuszają mózg do używania obu oczu, aby je prawidłowo widzieć.
Dzieci korzystające z terapii i noszące okulary miały większą poprawę widzenia niż podobna grupa dzieci, które nie korzystały z terapii i po prostu nosiły okulary korekcyjne w pełnym wymiarze godzin podczas badanie kliniczne technologii. Po 12 tygodniach oglądania programów przez godzinę dziennie, sześć dni w tygodniu, 62 procent dzieci stosujących leczenie miało znaczną poprawę wzroku. Tylko około jedna trzecia dzieci w grupie porównawczej miała podobną poprawę w ciągu 12 tygodni.
Luminopia ma w swojej bibliotece ponad 700 godzin programowania i nawiązała współpracę z dystrybutorami treści dla dzieci, takimi jak Nelvana i Sesame Workshop, aby opracować narzędzie. Autorzy badania klinicznego napisali, że uważają, że opcja wyboru popularnych filmów może być jednym z powodów, dla których użytkownicy trzymali się programu — ludzie przestrzegali planu leczenia w 88 procentach czasu. Mniej niż 50 procent pacjentów przykleja się do opasek na oczy lub rozmytych kropli.
Za zgodą dołącza Luminopia tylko garstka firm posiadających zezwolenie na oferowanie cyfrowych środków terapeutycznych jako leków na receptę w przypadku schorzeń. W zeszłym roku FDA zatwierdziła gra wideo na receptę zwany EndeavourRx, który leczy ADHD u dzieci w wieku od 8 do 12 lat.
Luminopia poinformowała w oświadczeniu, że planuje rozpocząć leczenie w 2022 roku.