Agencja Ochrony Środowiska (EPA) ogłoszony najsurowsze jak dotąd amerykańskie normy dotyczące emisji gazów cieplarnianych z pojazdów ciężkich, takich jak duże platformy i autobusy. Przepisy mają zastosowanie do pojazdów ciężkich z lat modelowych 2027–2032 i mają na celu ograniczenie emisji z głównego źródła zanieczyszczeń powodujących zmiany klimatyczne.
Pojazdy ciężkie odpowiadają za jedną czwartą emisji gazów cieplarnianych związanych z transportem w kraju. EPA twierdzi, że jej nowe standardy pozwolą uniknąć miliarda ton tych emisji do 2055 r., co byłoby równoznaczne z wyeliminowaniem zanieczyszczeń pochodzących z 13 milionów benzyny przewożonych w cysternach.
„Dziękuję w imieniu wszystkich, którzy oddychają”.
Transport stanowi największą część śladu węglowego kraju i stał się celem szeregu nowych przepisów mających na celu spełnienie cele klimatyczne wyznaczone za czasów administracji Bidena i porozumienia klimatycznego z Paryża. A ponieważ ciężarówki wytwarzają również sadzę i zanieczyszczenia powodujące smog, oczekuje się, że najnowsze przepisy poprawią również jakość powietrza w przypadku 72 milionów Amerykanów mieszkających w promieniu 200 metrów od trasy transportu ciężarówek.
„Dziękuję w imieniu wszystkich, którzy oddychają” – powiedział Paul Billings, starszy wiceprezes ds. polityki publicznej w American Lung Association w American Lung Association, podczas rozmowy prasowej z administratorem EPA Michaelem Reganem. „Dziękuję, Panie Administratorze, za odpowiedź na uwagi ekspertów w dziedzinie zdrowia i głosy społeczności oraz za uznanie innowacji, które pojawiają się każdego dnia w sektorze pojazdów ciężkich”.
The proponowana zasada otrzymał ponad 175 000 komentarzy, zanim został dzisiaj sfinalizowany, łącznie z sprzeciwami ze strony branży. Stowarzyszenie Niezależnych Kierowców Właścicieli i Operatorów napisało w swoim artykule uwagi w ubiegłym roku bardziej rygorystyczne normy dotyczące emisji gazów cieplarnianych (oprócz innej niedawnej zasady, zgodnie z którą zaostrzone limity zanieczyszczeń tworzących smog) może w sposób niezamierzony sprawić, że kierowcy będą dłużej korzystać ze starszych, bardziej zanieczyszczających środowisko ciężarówek, aby uniknąć wyższych kosztów pojazdów o zerowej emisji. Grupa stwierdziła również, że zasada ta może „przyspieszyć produkcję pojazdów elektrycznych z akumulatorami”, zanim powstanie odpowiednia infrastruktura ładowania.
Administracja Bidena twierdzi, że jej zasady są „neutralne technologicznie”, umożliwiając przedsiębiorstwom wybór między pojazdami hybrydowymi, elektrycznymi i ogniwami paliwowymi a „zaawansowanymi” pojazdami z silnikiem spalinowym. Szacuje się również, że oszczędności w kosztach paliwa i konserwacji wyniosłyby od 3700 do 10 500 dolarów rocznie w przypadku ciężkiego samochodu ciężarowego zakupionego w 2032 roku.
Na początku tego miesiąca EPA ustanowić nowe standardy w zakresie zanieczyszczeń powodowanych przez pojazdy lekkie i średniociężkie, co ma przyspieszyć upowszechnianie się pojazdów elektrycznych. Przepisy te mają natomiast ograniczać emisję gazów cieplarnianych do 50 procent do roku 2032są bardziej luźne niż początkowo proponowała administracja Bidena, zanim spotkała się ze sprzeciwem ze strony firm samochodowych i związków zawodowych.