Poznaj byłego dyrektora Tesli, który chce wyciągnąć dwutlenek węgla z powietrza


Microsoft, Stripe, Shopify, H&M — do diabła, nawet Coldplay — to niektórzy ze znanych klientów płacących szwajcarskiej firmie Climeworks do usuwania dwutlenku węgla z powietrza. Climeworks stał się pierwsza firma sprzedająca usługęwykorzystując nową technologię „bezpośredniego przechwytywania powietrza” w 2017 r.

Jest jeszcze protest od niektórych zwolenników ochrony środowiska w związku z tą strategią przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Woleliby, żeby te marki przestały wypompowywać zanieczyszczenia. Niestety, to nie dzieje się wystarczająco szybko aby globalne temperatury nie wzrastały. Rośnie też popyt na sposoby na oczyszczenie całej atmosfery z dwutlenku węgla, który gromadzi się w naszej atmosferze.

„Rośnie zapotrzebowanie na sposoby na oczyszczenie całej atmosfery z dwutlenku węgla, który gromadzi się w naszej atmosferze”.

Climeworks prowadzi to, co jest obecnie światowe największy działający obiekt bezpośredniego przechwytywania powietrza. I planuje masową skalę. To duże zadanie dla byłego dyrektora Tesli, Douglasa Chana, który pracuje w Climeworks niedawno wniesiony jako jego główny oficer operacyjny. Krawędź rozmawiał z Chanem o dalszych losach firmy i o tym, czego przemysł usuwania dwutlenku węgla może się nauczyć od pojazdów elektrycznych.

Ten wywiad został lekko zredagowany pod kątem długości i przejrzystości.

Zanim dołączyłeś do Climeworks, pełniłeś ważną rolę w Tesli — po co zajmować się usuwaniem węgla po pojazdach elektrycznych? Czy postrzegasz pracę usuwania węgla jako uzupełnienie tego, co robi Tesla?

Reklama

Kochałem Teslę jako miejsce, ludzi, z którymi pracowałem. W Climeworks ludzie są super zmotywowani, podobnie super zmotywowani. Wyzwanie, które przed nami stoi, jest tym, co mnie naprawdę ekscytuje. To branża, która dopiero się rodzi, jeszcze nie istnieje. Mamy okazję naprawdę to zbudować, stworzyć. Jeśli dobrze wykonamy naszą pracę, a jestem pewien, że to zrobimy, wywrzemy ogromny wpływ.

Są wszystkie części ciasta. Ograniczamy emisje gazów cieplarnianych. Potem jest usuwanie. Mam na myśli, że wszyscy odgrywają rolę w tym całym ekosystemie prowadzącym nas do celów związanych ze zmianą klimatu.

Ponieważ bezpośrednie przechwytywanie powietrza jest tak nową branżą, czy widzisz jakieś podobieństwa do wczesnych dni pojazdów elektrycznych, a nawet paneli słonecznych?

To jest podobne do każdej nowej technologii w moim umyśle. To coś, co trzeba skalować, budować i rozwijać. Wszystkie te branże stoją przed tymi samymi wyzwaniami, aby uzyskać akceptację, a także skalować branżę. To dla mnie naprawdę zabawne i ekscytujące wyzwanie, prawda? Jak właściwie możemy iść naprzód i to zrobić?

Douglas Chan, dyrektor operacyjny w Climeworks.
Obraz: Climeworks

Nad czym pracowałeś w Tesli? A jak to się ma do twojej obecnej roli w Climeworks?

Pracujesz nad wszystkim w Tesli. To jedna z zabawnych rzeczy w tym. I bardzo podobny do tego, co robimy teraz.

Proces produkcyjny w branży motoryzacyjnej obejmuje wiele działów produkcyjnych, a ja byłem w jednym z nich. W pewnym sensie kierowałem uruchomieniem jednej części tych zakładów produkcyjnych w każdym z krajów w miarę skalowania Tesli.

Więc jeśli chodzi o znaczenie, jest to trochę podobne do tego, co próbujemy zrobić w Climeworks. Staramy się budować więcej fabryk i zwiększać skalę naszej działalności na całym świecie. I zrób to bardzo szybko.

Czy po pomocy w międzynarodowych operacjach Tesli wnosisz jakieś lekcje do Climeworks?

Ważny jest sposób pracy z różnymi kulturami w celu skalowania. To delikatne, ale ważne, prawda? Aby móc coś zrobić szybko, musimy być w stanie współpracować z ludźmi, którzy są w tych krajach, aby móc to zrobić. W jaki sposób budujemy te sieci, relacje z dostawcami i sprzedawcami oraz łańcuch dostaw w każdym z tych miejsc? To będzie to samo wyzwanie, które mamy tutaj w Climeworks.

Czy jest coś, co wydaje się naprawdę wyjątkowe lub inne w usuwaniu dwutlenku węgla, jeśli chodzi o sposób, w jaki sprzedajesz tę nową technologię?

Tak, to jest coś, o czym myślałem już wcześniej. Dlaczego o wiele trudniej jest sprzedawać usuwanie dwutlenku węgla jako usługę niż sprzedawanie samochodu przez Teslę?

To znaczy, jest niematerialne, prawda? Byłoby super, gdyby to był kolor na niebie, a im lepiej nam idzie, tym kolor staje się jaśniejszy, przechodzi z czerwonego w zielony lub coś w tym rodzaju. Ale to jest niematerialne. Nie możesz od razu położyć na nim ręki. Więc to jest dla mnie wyzwanie. Jak możemy to rozwiązać jako Climeworks? Fakt, że jesteśmy bardzo silni w monitorowaniu, raportowaniu i weryfikacji. Pod tym względem jest to inne wyzwanie.

Dla kogoś, kto nie jest zaznajomiony z bezpośrednim przechwytywaniem powietrza w ogóle, jak byś to wyjaśnił?

„W ten sposób opisałem to przyjaciołom i rodzinie, kiedy mnie pytają: fantazyjne klimatyzatory”.

Bardzo upraszczając, to tak, jak klimatyzator chłodzi twój dom. Ale klimatyzator usuwa CO2 z powietrza. Zasysasz CO2, a to, co wychodzi, nie ma CO2. A CO2 przechowujemy na stałe. W ten sposób opisałem to przyjaciołom i rodzinie, kiedy mnie pytają: fantazyjne klimatyzatory.

Climeworks twierdzi, że do 2050 r. chce zwiększyć zdolność usuwania dwutlenku węgla do skali gigaton. duży skok biorąc pod uwagę, że wszystkie dzisiejsze zakłady DAC na świecie mogą wychwytywać zaledwie 0,01 miliona ton metrycznych CO2. Największa dotychczas budowana fabryka Climeworks, Mamut, może wychwytywać 36 000 ton CO2 rocznie. Co trzeba zrobić, aby zwiększyć skalę, aby osiągnąć swój cel gigaton? Jakie są według Ciebie największe wyzwania, które stoją przed Tobą?

Tempo, w jakim chcemy zwiększyć skalę, nie jest mrzonką. Istnieją podobieństwa, które można wyciągnąć ze skalą energii odnawialnej, która jest bardzo podobna pod względem tego, jak staramy się rozwijać również jako branża. Jedną z rzeczy, na których naprawdę skupiam się w tym roku, jest przygotowanie skalowalnej formuły w miarę postępów.

Jeśli przyjrzymy się, jak rozwija się branża, ta koncepcja węzłów dopiero się wydarzy. Tak bardzo, jak chciałbym powiedzieć, hej, Climeworks będzie jedynym i rozwiążemy każdy problem na świecie – w branży usuwania dwutlenku węgla jest wielu graczy. To, co oferują koncentratory, to zasadniczo sieć, w której wiele firm zajmujących się bezpośrednim przechwytywaniem powietrza może zasilać sieć rurociągów. Wszystkie te firmy rurociągowe ustawiają się w kolejce w Ameryce. Zamierzają rozpocząć budowę rurociągi dwutlenku węgla. Sprawi, że transport stanie się bardziej przystępny cenowo i wydajniejszy.

Niektóre firmy zajmujące się usuwaniem dwutlenku węgla były otwarte na współpracę z ropą i gazem – na przykład koncern naftowy Occidental i Carbon Engineering, współpracując przy budowie Wyposażenie DAC w Teksasie. A część wychwytywanego przez nie węgla zostanie wykorzystana ulepszone odzyskiwanie oleju generować to, co Occidental nazywa „ropą o zerowej zawartości netto”. Czy Climeworks kiedykolwiek rozważyłoby zrobienie tego?

Jeśli spojrzysz na moje pochodzenie, pochodziłem z ropy i gazu dawno temu. Ale obecnie tego nie robimy i nie widzę, abyśmy robili to w zakresie oferowania technologii bezpośredniego wychwytywania powietrza w celu usprawnienia odzyskiwania ropy. To trochę przeciwieństwo tego, co próbujemy zrobić. Więc zdecydowanie nie mieści się to w naszej komercyjnej mapie drogowej ani nawet w naszej mapie drogowej dotyczącej partnerstwa.

Ale jednej rzeczy, której nie możemy zaniedbać, jest to, że firmy naftowe i gazowe mają duże doświadczenie w magazynowaniu. Wiedzą, gdzie są te zbiorniki i studnie. Tak więc, gdy staramy się zbadać te wysokiej jakości miejsca składowania CO2, istnieje tam specjalistyczna wiedza, którą można wykorzystać.

Jaką rolę, Twoim zdaniem, odgrywa Big Tech w rozwoju usuwania węgla?

Microsoft, Stripe i Shopify należą do pierwszych klientów Climeworks. Jaką rolę, Twoim zdaniem, odgrywa Big Tech w rozwoju usuwania węgla?

Mogę odpowiedzieć na to na dwa sposoby — wiele z tych firm technologicznych ustanowiło silne, oparte na nauce inicjatywy docelowe dotyczące zerowej emisji CO2 netto, więc myślę, że zdecydowanie wspierają tę branżę z perspektywy odbiorców. Ale prawdopodobnie istnieje również wiele takich firm technologicznych, które będą oferować produkty, które mogą pomóc w zasilaniu łańcucha dostaw — firmy produkujące oprogramowanie, ale także sprzęt.

Słyszę od ekspertów, że usuwanie dwutlenku węgla ma ostatecznie odgrywać niewielką rolę w porównaniu z przejściem na czystą energię, aby zapobiec emisjom gazów cieplarnianych. Ale zaczynamy widzieć, że usuwanie dwutlenku węgla staje się swego rodzaju modnym sposobem radzenia sobie z emisjami przez różne marki. Jak skalować tę technologię, nie pozwalając, aby stała się ona sposobem na uniknięcie redukcji emisji CO2 przez firmy?

Będąc bardzo świadomym, myślę, że często słyszymy to na korytarzach…. greenwashing jest czymś, co moim zdaniem jest uczciwym pytaniem. Jak tego uniknąć? Szczerze mówiąc, nie mam dla ciebie dobrej odpowiedzi.

Wyzwanie stojące przed Climeworks, a także przed branżą, jest dla mnie naprawdę ekscytujące. Naprawdę cieszę się, że mogę być częścią rozwiązania tego problemu, stworzenia branży i doprowadzenia wszystkiego do punktu, w którym będzie to dostępne dla wszystkich.



Source link

Advertisment

Więcej

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Seria Ted Lasso ukaże się na płycie Blu-ray w lipcu

Hitowy serial komediowy Teda Lasso obecnie można oglądać wyłącznie za pośrednictwem usługi przesyłania strumieniowego Apple, AppleTV+. Wreszcie, ponad cztery lata po premierze...

Wydarzenie Apple „Let Loose” dotyczące iPada obejmie także specjalne wydarzenie w Londynie

Apple ma specjalne wydarzenie zaplanowane na 7 maja, podczas którego oczekuje się, że „odpuści” i zaprezentuje duże zmiany w ofercie iPadów. Co...

W pierwszym wyścigu Autonomous Racing League walka była prawdziwa

Pierwszy wyścig Liga Wyścigów Autonomicznych Abu Zabi (A2RL) odbyła się dzisiaj na torze Formuły 1 Yas Marina Abu Zabi Grand Prix i mam...
Advertisment