Inne Ever Afters sprawiają, że bajki są wywrotowe, milsze i dziwniejsze dzięki komiksom


W Inni Ever Afters, Nowa kolekcja powieści graficznych Melanie Gillman z bajkami, queer ludzie odnajdują szczęście, społeczność i życzliwość. Czuje się niemal rewolucyjnie, aktualizując tradycyjne obyczaje bajek, wykorzystując fantazję i folklor jako przestrzeń do wyobrażenia sobie czegoś lepszego niż znajomy binarny stosunek dobro-kontra-zło, który często definiuje bajki takie, jakie znamy dzisiaj. Pięknie ilustrowane i całkowicie niepowtarzalne, Inne Ever Afters czuje się jak szczere, ale zabawne antidotum na zwykłe proste, bielone szczęśliwie po życiu. Jak Gillman powiedział Polygonowi w wywiadzie z okazji wydania książki, właśnie o to chodzi.

Inne Ever Afters rozpoczął życie w 2016 roku z bajką stworzoną dla 24-godzinny dzień komiksu, coroczne wspólne wyzwanie dla twórców komiksów. „Pierwszy raz, kiedy to zrobiłem, było to trochę dla skowronka” – mówi Gillman. „Była lokalna grupa rysowników w Denver, gdzie wtedy mieszkałem, i mieliśmy się spotkać i zrobić 12-godzinny Dzień Komiksu, który jest zasadniczo tym samym, co 24-godzinny Dzień Komiksu, ale wtrącił się połowę, bo lubimy spać i nie chcemy, żeby nasze nadgarstki odpadły”.

Podczas planowania tego spotkania społeczności Gillman zaczął wizualizować pierwszą w swojej queerowej serii bajek:Ryba Żona”. “Myślałem, 12-stronicowy komiks mógłbym zrobić w 12 godzin! I postanowiłem zrobić mały, bajkowy komiks o syrenie, która zakochuje się w pogrążonej w depresji wieśniaczce w średnim wieku, a potem się pobierają i to świetnie!”

Reklama

Zdjęcie: Mel Gillman

Komiks Gillmana stał się wirusowy w społecznościach komiksowych, i to nie tylko z powodu mrocznego, pamiętnego, ale ciepłego zwrotu bajkowego zrozumienia syren i potworów. Sposób, w jaki Gillman podzielił się historią ze swoimi obserwatorami, pomógł zwiększyć reakcję. Podobnie jak w przypadku większości 24-godzinnych projektów komiksowych, Gillman publikował strony pojedynczo na Twitterze, w wątku, który pozwalał ludziom „oglądać na żywo” w miarę rozwoju historii. Gillman nie spodziewał się ogromnej reakcji czytelników, która nastąpiła.

„Ludzie naprawdę, bardzo polubili tę historię, a także bardzo podobało im się oglądanie jej na żywo z biegiem czasu” — mówi Gillman. „To jak naprawdę zgnieciony, skondensowany komiks internetowy. W każdym razie dostałem na to tak dobrą odpowiedź. Byłem jak, Och, do diabła, będę to dalej robił!

Dziwne bajki Gillmana stały się poniekąd tradycją 24-godzinnego Dnia Komiksu. „Każdego roku próbowałem wymyślić krótki, mały, bajkowy komiks w stylu romansu, coś, co mógłbym zrobić w dzień lub dwa. I opublikuję to na żywo”.

Nasiona Inne Ever Afters został zasiany, ale książka narodziła się dopiero w 2019 roku i sukcesie Komiks Gillmana Hstete. Historia ta wprowadza czytelników w tytułową Boginię Kozy, bóstwo nieszczęść. Po tym, jak młoda kobieta szuka Hsthete, aby przerwać jej niechciane zaręczyny, Kozia Bogini opracowuje nowy rodzaj szczęśliwego życia. To doskonały przykład tego, co sprawia, że ​​pomysłowe historie Gillmana są tak wyjątkowe. Hstete zwrócił uwagę Random House, który „wślizgnął się” [Gillman’s] DMs” i zaproponował stworzenie kolekcji nowych, queerowych bajek.

Czteropanelowy blok z komiksu Mela Gillmana „Hsthete”, w którym kobieta goni małą białą kozę do lasu, błagając o pomoc

Zdjęcie: Mel Gillman

Pomysł wywołał wielkie podekscytowanie dla Gillmana. „Pomysł przekształcenia go w bajkową kolekcję w klasycznym stylu, coś, co można znaleźć na półce babci podczas wizyty, bardzo mi się spodobał” – mówią.

Więc Inne Ever Afters narodził się, zbierając cztery oryginalne historie Gillmana z 24-godzinnego Dnia Komiksu i trzy zupełnie nowe, których „nigdy wcześniej nie widział w Internecie”.

Bajkowe komiksy Gillmana zostały opublikowane w Internecie — Gillman twierdzi, że będą nadal dostępne jako komiksy internetowe — i były drukowane jako ziny, sprzedawane na konwentach i pokazach. Ale nigdy nie były dostępne w formie książkowej. Dla Gillmana nowy format oferuje szerszy kontekst i nie mogą się doczekać, aż czytelnicy zobaczą, w jaki sposób historie są ze sobą publikowane razem.

„Myślę, że powiązania tematyczne między historiami stają się o wiele jaśniejsze, gdy możesz usiąść i przeczytać je w jednym miejscu”, mówią. „Dużo myślałem również o wstępie i zakończeniu książki, aby zilustrować niektóre koncepcje tematyczne, które łączą kolekcję jako całość”.

Te motywy są podstawą tego, co sprawia, że ​​historie są Inne Ever Afters tak potężny. Choć Gillmanowi zależało na tworzeniu bajek, chcieli, aby te historie były przestrzenią współczucia i ucieczki, a nie tradycyjnymi, ponurymi ostrzeżeniami moralnymi. „Wiele bajek to bajki ku przestrodze” – mówią. “Tak jak, Och, oto postać, która zrobiła coś złego, a potem została za to ukarana. Myślę, że jako ludzie queer już to dostajemy. Może źle być taką osobą. A może powinieneś był dokonać innych wyborów. A teraz przeczytamy o sposobach, w jakie wszechświat ukarał cię za twoje decyzje.

Gillman nie był zainteresowany skarceniem czytelników komiksów. „Jako gawędziarz chciałem bardziej współczuć w sposobie, w jaki konstruowałem te bajki, zwłaszcza że wszystkie są skoncentrowane na osobach queer oraz relacjach i społecznościach, które ludzie queer budują ze sobą” – mówią.

Cztery panele ze „Sweetrock” Mela Gillmana, w których czarna kobieta zostaje podniesiona przez olbrzymkę z kłami i umieszczona na jej ramieniu, a następnie pyta, czy olbrzymka planuje ją od razu zjeść.  Olbrzymka odpowiada, że ​​najpierw będzie potrzebować wykałaczki: „Wy, ludzie, macie tak wiele skrzypiących kości”.

Zdjęcie: Mel Gillman

„Więc zamiast karać którąkolwiek z tych postaci za bardzo zrozumiałe ludzkie pragnienia i potrzeby, często przerzucałem winę bardziej na otaczające ich struktury społeczne, aby wskazać sposoby, w jakie społeczeństwa wokół nich zawodzą, a może są nie skonstruowane w sposób, który pozwalałby im rozwijać się jako ludzie queer. Mają prawo nie być karani za własne potrzeby i własne wady postaci. I mają prawo wyjść i znaleźć dla siebie lepsze miejsca.”

Poszukiwanie przez bohaterów miejsca, do którego należą i może się rozwijać, jest kluczem do wielu opowieści w Inne Ever Afters. „Myślę, że jednym z tematów, który łączy wiele z tych historii, jest nie tylko tęsknota za queerowym romansem i queerową seksualnością, ale także tęsknota za queerową społecznością i poszukiwanie nowych sposobów życia we wspólnocie, które wykraczają poza jednostka rodzinna, partnerzy lub cokolwiek w tym rodzaju” – mówi Gillman. „Szukam szerszych krajobrazów społecznych, które byłyby pomocne i korzystne dla tych postaci. Tak więc, ogólnie rzecz biorąc, po prostu przyjrzyj się tym postaciom i ich życiu o wiele bardziej współczująco, niż często widzisz w wielu bajkach.

Inne Ever Afters jest czarujący, ale historie mają również rozpoznawalne tropy i satysfakcjonującą logikę fabuły, które zazwyczaj sprawiają, że bajki są tak atrakcyjne. Kolekcja naprawdę wydaje się, że mogłaby stać się podstawową kolekcją baśni na półkach czytelników, obok tomów braci Grimm i ich ponadczasowych opowieści.

Gillman ledwo może powstrzymać ich entuzjazm wobec tego pomysłu. „O rany, to jest właśnie ten sen”, mówią. „Bardzo bym się cieszył, gdyby niektóre egzemplarze tych książek wciąż były kopią za kilkadziesiąt lat, a ludzie znajdowaliby je na półkach swoich rodziców lub dziadków. Od czasu do czasu, kiedy wędruję do starej używanej księgarni, uwielbiam zaglądać na półkę z bajkami z XX wieku. Może pewnego dnia moja książka wyląduje tam w starych, zakurzonych tomach, dziesiątki lat w przyszłości. Jeśli tak się stanie, byłbym bardzo szczęśliwy”.


Okładka książki Inne Ever Afters Melanie Gillman, z serią postaci z bajek w montażu wokół tytułu


Inne Ever Afters: Nowe queerowe bajki

Ceny brane w momencie publikacji.

Dawno, dawno temu… szczęśliwie i długo okazało się inaczej niż oczekiwano. W tej nowej, feministycznej, queerowej kolekcji bajek znajdziesz księżniczki, syreny, rycerzy, barmanki, dzieci i mądre starsze kobiety, które zostały zmuszone do siedzenia na uboczu w klasycznych opowieściach, które zajmują centralne miejsce. Wspaniała kolekcja w formacie powieści graficznej autorstwa autora i artysty nagrodzonego Stonewall Honor.



Source link

Advertisment

Więcej

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

„The Contestant” może być najbardziej pokręconym dokumentem roku

Dwadzieścia lat temu thriller zemsty Parka Chan-wooka Stary chłopiec uczynił go światową gwiazdą, rozpoczynając nową falę koreańskiego neo-noir i pomagając przełamać...

Zwiastun czwartego sezonu „The Boys” jest krwawy i nieco pełen życia

Kiedy ostatni raz wyszliśmy Chłopcy, polityczne zabawy Homelandera (Anthony Starr) kwitły, a Billy Butcher (Karl Urban) był śmiertelnie chory. Dwa lata i...

Ryan Gosling we wstępie do Fall Guy przyznaje się do wojen telefonicznych w kinie

Jeśli w latach po kwarantannie często byłeś w kinach, z pewnością widziałeś pewnego rodzaju komunikat przed seansem, w którym na ekranie...
Advertisment