Enterprise AI: bezpłatna, premium czy dodatkowa?


Najnowsze dane analityka Gartnera pokazują 10% wzrost na rynku centrów danych, napędzany głównie przez hiperskalowarki wdrażające serwery ze sztuczną inteligencją (AI).

Sztuczną inteligencję w systemach korporacyjnych reklamuje się jako sposób na zwiększenie produktywności i poprawę wydajności, jednak obsługa obciążeń związanych ze sztuczną inteligencją wiąże się z kosztami, za które ktoś musi zapłacić.

Biorąc pod uwagę średni koszt serwera AI wynoszący 32 000 dolarów, wybitny analityk firmy Gartner, John-David Lovelock, wskazuje, że szafa serwerów AI będzie kosztować ponad 1 milion dolarów. Podczas gdy hiperskalowcy dysponują środkami na budowę ogromnej infrastruktury sztucznej inteligencji, a konkurencja między nimi będzie utrzymywać ceny usług sztucznej inteligencji pod kontrolą, to samo nie dotyczy dostawców oprogramowania jako usługi (SaaS).

Kiedy Computer Weekly podniósł kwestia podwyżek cen sztucznej inteligencji w niedawnej rozmowie z Salesforce starszy wiceprezes ds. sztucznej inteligencji, Jayesh Govindarajan, powiedział: „Jeśli najlepszym sposobem na dostarczenie wartości jest zwiększenie produktywności ludzi 10 razy, powinniśmy to zrobić. Jeśli naprawdę dostarczasz tę wartość, czyli czynisz kogoś 10 razy bardziej skutecznym, są ludzie, którzy byliby skłonni zapłacić”.

Podczas niedawnego wydarzenia SuiteConnect London Brian Chess, starszy wiceprezes ds. sztucznej inteligencji w NetSuite, powiedział, że firma odniosła korzyści ze współpracy Nvidii z Oracle, która zapewnia dostęp do procesorów graficznych (GPU) niezbędnych do obsługi obciążeń AI w Oracle Chmura. Przyznał jednak, że koszty związane z obsługą infrastruktury sztucznej inteligencji i stwierdził, że Netsuite będzie musiało ocenić, czy nie będzie pobierać wyższych opłat, aby uzasadnić to dalsze inwestycje w sztuczną inteligencję. „Przyglądamy się relacji ceny do korzyści biznesowych” – powiedział Chess. „Widzimy naprawdę miłe małżeństwo, które uzasadnia koszty”.

Sztuczna inteligencja zaczyna przypominać wyścig zbrojeń w oprogramowaniu dla przedsiębiorstw. Lovelock powiedział, że firmy zaczynają udostępniać funkcjonalność sztucznej inteligencji, co oznacza, że ​​staje się ona kosztem stałym, który ma wpływ na ich przychody. „Firmy zajmujące się oprogramowaniem dla przedsiębiorstw korzystające z chmury nie mają innego wyjścia, jak tylko wziąć na siebie te koszty, ponieważ zapewnienie mocy obliczeniowej do obsługi sztucznej inteligencji będzie oznaczać wzrost ich kosztów operacyjnych” – powiedział.

Reklama

Lovelock powiedział, że wyzwaniem dla dostawców SaaS jest to, że koszt ten jest zmienny. „Nadal nie wiemy, jakie będzie długoterminowe średnie wykorzystanie na użytkownika, więc w tym momencie sytuacja jest nieco niepewna” – stwierdził. „Albo będą musieli pobrać rozsądną kwotę za funkcjonalność sztucznej inteligencji, albo potrącą ją ze swojego zysku. Tak czy inaczej, ich koszt jako procent przychodów jest stały.”

Gartner zidentyfikował kilka kategorii na rynku oprogramowania dla przedsiębiorstw, w których istnieje prawdziwa konkurencja, co według Lovelocka oznacza, że ​​dostawcy SaaS będą musieli oferować sztuczną inteligencję za darmo lub jako dodatek, który decydenci IT będą mogli zakupić.

„Ich koszty mogą być bardzo zmienne” – powiedział, dodając, że spodziewa się, że w ciągu przyszłego roku dostawcy SaaS będą zajęci oceną średniego wykorzystania na osobę i średniego kosztu realizacji tego wykorzystania. „Mają kilka świetnych modeli i świetne szacunki, ale jesteśmy na nieznanym terytorium” – powiedział Lovelock.

Patrząc na hipotetyczny przykład tego, jak dwóch konkurujących ze sobą dostawców SaaS mogłoby współpracować w zakresie funkcjonalności sztucznej inteligencji, powiedział: „Pierwsze pytanie brzmi: czy możemy zmienić ceny?” Jeśli na przykład Microsoft znacznie podniesie cenę swojej usługi e-mail Outlook, aby włączyć funkcję Copilot AI, Lovelock stwierdził, że istnieje ryzyko, że nabywcy IT zbuntują się i zwrócą się ku alternatywie, takiej jak Gmail, jeśli sztuczna inteligencja Google będzie bezpłatna lub po niższej cenie.

„Rynek nie daje im siły ustalania cen”, powiedział. „Dostawcy SaaS muszą zdecydować, jaka jest ich strategia korporacyjna”.

Dostawca SaaS, który wcześniej skupiał się na byciu tanim dostawcą na rynku, może nie oferować najnowszych funkcji, ale Lovelock stwierdził, że aby przetrwać, musi oferować sztuczną inteligencję, a taka firma nie miałaby siły ustalania cen, aby móc osadzić sztuczną inteligencję w swoich podstawowych produktach i pobierać od wszystkich wyższe opłaty.

Zamiast tego niektórzy dostawcy mogą oferować sztuczną inteligencję jako dodatek. Dzięki temu, jego zdaniem, dostawcy oprogramowania mogliby oferować klientom, którzy desperacko potrzebują funkcjonalności sztucznej inteligencji, za którą chętnie zapłacą. „Dla tych, którzy nie potrzebują sztucznej inteligencji, nie ma szkody ani wzrostu cen” – powiedział Lovelock. Doprowadzi to do powstania drugiego poziomu oprogramowania, które nie obsługuje sztucznej inteligencji.

Na przykład SAP udostępnia funkcje sztucznej inteligencji tylko na swoich platformach Wzrastać platformę chmurową, ale teraz zaczął oferować klientom 50% zniżki na przejście z lokalnego planowania zasobów przedsiębiorstwa.

Uzasadnienie dodatkowych kosztów

Chess z NetSuite powiedział: „Niektóre z naszych modułów będą miały więcej sztucznej inteligencji, inne mniej”.

Modele z większym poziomem funkcjonalności sztucznej inteligencji będą miały wyższą cenę, ale zasugerował, że moduły obsługujące sztuczną inteligencję wykorzystają nową funkcjonalność do zapewnienia wymiernych korzyści, uzasadniających dodatkowe wydatki, jakie będą musieli ponieść klienci.

Na przykład Netsuite Analytics Warehouse oferuje analitykę opartą na sztucznej inteligencji, która wykorzystuje uczenie maszynowe do odkrywania możliwości optymalizacji. Netsuite EPM (zarządzanie wydajnością przedsiębiorstwa) jest teraz dostępny w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce z modelowaniem predykcyjnym opartym na sztucznej inteligencji, które według firmy umożliwia klientom uruchamianie modeli „co by było, gdyby”.

Lovelock powiedział, że na stabilnych rynkach, na których panuje silna konkurencja, dostawcy SaaS będą skupiać się na utrzymaniu klientów. Zapewnienie funkcjonalności AI w ich rdzeniu może być kosztem, jaki muszą ponieść, aby skutecznie konkurować z rywalami.



Source link

Advertisment

Więcej

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Thousandaires to nowy teleturniej komediowy studia Dropout, który obiecuje duże pieniądze

The Spadkowicz usługa przesyłania strumieniowego powiększy w tym miesiącu swoją bibliotekę o Tysiące„serial komediowy z panelem spełniania życzeń”, jak podano w...

3 maja 2024 r. – Wyniki AAPL za II kwartał i obietnice AI

Posłuchaj podsumowania najważniejszych artykułów dnia z 9 do 5Mac. Dostępny jest 9to5Mac Daily w iTunes i aplikacji Podcasty firmy Apple, Zszywacz, Dostroić,...

Helldivers 2 będzie wymagać od graczy Steam połączenia z kontem PSN

Uwaga, obrońcy demokracji: Helldivers 2 wkrótce będzie wymagać od graczy na Steamie połączenia swoich kont z kontem PlayStation Network. Zgodnie z zapowiedziąwszyscy...
Advertisment