Co Rivian, Lucid i Fisker mówią nam o obecnym stanie pojazdów elektrycznych


Nadchodzi sezon zysków i każdy, kto wierzy, że pojazdy elektryczne są przyszłością transportu, tak właśnie jest w całej Tesli. Ale firma Elona Muska nie jest jedyną, która stawia na pojazdy akumulatorowo-elektryczne. Trzy inne tak zwane „gry czysto elektryczne” – Rivian, Lucid Motors i Fisker – również opublikowały w tym tygodniu swoje zarobki. Przeglądanie liczb ujawnia pewne niepokojące tendencje.

Przez lata zakładano, że Tesla oraz kilkanaście innych firm zajmujących się wyłącznie pojazdami elektrycznymi, które pomogła stworzyć, wymanewruje dotychczasowych producentów samochodów dzięki laserowemu skupieniu się na elektrycznych układach napędowych i produkcji akumulatorów. Ale dzisiaj publikują je starzy producenci samochodów zdrowe zyski podczas gdy firmy zajmujące się wyłącznie pojazdami elektrycznymi popadają w ruinę.

Obniżki cen, Politykai uparty pogląd, że ładowanie pojazdu elektrycznego jest nadal zbyt trudne powstrzymuje wiele osób. A naśladowcy Tesli biorą to na klatę. Wygląda na to, że Rivian, Lucid i Fisker znajdują się w różnych stadiach zagrożenia. Zacznijmy od najbardziej zagrożonych i przejdźmy dalej.

Zdjęcie: Sean O’Kane / The Verge

Fiskera

Druga próba Henrika Fiskera zbudowania od podstaw firmy samochodowej zmierza w tym samym kierunku, co jego pierwsza.

Reklama

Najnowsze wiadomości nie pochodzą od samej firmy, ale od producenta kontraktowego, który produkuje jedyny model Fiskera, SUV Fisker Ocean. Wykonawca, Magna International, opublikowała swoje wyniki w tym tygodniu w którym w zasadzie wyciera ręce przed Fiskerem, stwierdzając, że nie będzie już produkować Oceanów dla borykającej się z trudnościami firmy.

„Nasza obecna prognoza nie zakłada dalszej produkcji Oceanu Fiskera”.

„Nasze obecne prognozy nie zakładają dalszej produkcji Oceanu Fiskera” – mówi Magna. Co więcej, w związku z relacjami z Fiskerem firma ponosi straty w wysokości 75 milionów dolarów.

Co więcej, austriacka spółka zależna Fisker złożyła wniosek o restrukturyzację, co jest mniej więcej równoznaczne z ogłoszeniem upadłości na podstawie rozdziału 11. W swoim ostatnim zgłoszeniu do amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd firma podała, że ​​w banku pozostało jej jedynie 50 milionów dolarów.

Fisker był już na linach, ale to mógł być śmiertelny strzał. Firma zajmująca się pojazdami elektrycznymi borykająca się z trudnościami poprzednio obniżył cenę Oceanu o prawie 40 procent, szukając cudu, aby uniknąć bankructwa. Stoi twarzą w twarz z Pozew na 13 milionów dolarów od firmy, która opracowała Fisker’s Gruszkowy crossover I Pickup na Alasce. A firma była niedawno usunięte z Giełdy Papierów Wartościowych w Nowym Jorku za niezatrzymanie ceny akcji powyżej 1 dolara.

W obliczu braku pojazdów elektrycznych, malejących środków pieniężnych i exodusu z rynków publicznych Fiskerowi kończą się opcje.

Rivian

Ulubiona przez wszystkich firma zajmująca się pojazdami elektrycznymi na świeżym powietrzu stoi w obliczu poważnego kryzysu finansowego. Firma straciła 1,45 miliarda dolarów w pierwszym kwartale 2024 rokuw porównaniu ze stratą w wysokości 1,35 miliarda dolarów w pierwszym kwartale 2023 r., co oznacza oszałamiający poziom strat gotówkowych.

Na szczęście dysponuje gotówką i jej ekwiwalentami o wartości 7,9 miliarda dolarów, ale przyznaje, że aby kiedykolwiek osiągnąć stabilność, konieczne będą dalsze cięcia. Rivian już przeszedł kilka rund zwolnień w swojej krótkiej historii, ale możliwe, że na horyzoncie pojawia się więcej.

Ulubiona przez wszystkich firma zajmująca się pojazdami elektrycznymi na świeżym powietrzu stoi w obliczu poważnego kryzysu finansowego

Dobra wiadomość jest taka, że ​​wiele kluczowych wskaźników wykazuje tendencję wzrostową: produkcja wzrosła o 48 procent rok do roku; dostawy wzrosły o ponad 70 procent; a przychody wzrosły o ponad 80 procent.

Firma twierdzi, że jej perspektywy pozostają dobre dzięki kilku decyzjom o zmniejszeniu wydatków kapitałowych poprzez przeniesienie produkcji pojazdów R2 nowej generacji do swojej placówki w Normal w stanie Illinois. Rivian twierdzi, że po zakończeniu przezbrajania fabryki będzie wystarczająco dużo miejsca na produkcję 215 000 pojazdów rocznie, w tym 155 000 R2, co wydaje się niezwykle optymistyczne, biorąc pod uwagę obecny stan zapotrzebowania klientów na pojazdy elektryczne.

Mimo to Rivian utknął w… „EV dolina śmierci”, w którym zwiększyła produkcję, ale nie generuje wystarczających przychodów na pokrycie kosztów operacyjnych. Jest to szczególnie bezbronne miejsce dla młodej firmy. Rivianowi brakuje także finansowego dobroczyńcy z kieszeniami bez dna, takiego jak Lucid w Funduszu Inwestycji Publicznych Arabii Saudyjskiej.

Zdjęcie: Tim Stevens dla The Verge

Przejrzysty

A skoro już o tym mowa, luksusowa marka pojazdów elektrycznych nie produkuje tak wielu pojazdów jak Rivian, więc w zeszłym kwartale straciła znacznie mniej pieniędzy. Lucid zarobił 172 miliony dolarów w pierwszych trzech miesiącach roku, co stanowi 15-procentowy wzrost rok do roku. Stracił 680,9 mln dolarów w porównaniu z 779,5 mln dolarów straconymi w pierwszym kwartale 2023 r. W związku z tym znajduje się na stosie gotówki (i ekwiwalentów) o wartości 2,2 miliarda dolarów.

Ale wojna cenowa z Teslą i innymi firmami zebrała żniwo. Świadomość była obniżając jego ceny, ostatnio aż o 7000 dolarów za sedana Air Pure z napędem na tylne koła. A producent luksusowych pojazdów elektrycznych ma trudności z wygenerowaniem popytu na swoje droższe pojazdy, wyprodukował w 2023 roku zaledwie 8428 pojazdów, z czego do klientów trafiło zaledwie 6001 sztuk. Lucid również zwolnił 18 procent siły roboczej i wielokrotnie obniżać cele produkcyjne.

Mimo to trzymanie w tylnej kieszeni ogromnego majątku Saudyjskiego Funduszu Inwestycji Publicznych przyniosło korzyści. Na kilka tygodni przed publikacją raportu o zarobkach Lucid powiedział, że podnosi dodatkowy 1 miliard dolarów z funduszu, wysyłając swoje akcje do najwyższego poziomu od miesięcy.

Fundusz Inwestycji Publicznych posiada już kontrolny pakiet 60 procent spółki Lucid, co ilustruje strategiczną przewagę producenta samochodów nad borykającymi się z problemami konkurentami. W najbliższej przyszłości wszystkie one będą nadal tracić pieniądze, ponieważ Tesla będzie nadal toczyć wyczerpującą wojnę cenową, a klienci będą nadal zastanawiać się, kiedy i jak przejść na pojazdy elektryczne. Ale podczas gdy Rivian traci pieniądze, a Fisker flirtuje z bankructwem, Lucid może nadal posuwać się naprzód.



Source link

Advertisment

Więcej

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Upadek byłej księży i ​​szefowej poczty Pauli Vennells

Była dyrektor naczelna Poczty Paula Vennells odeszła z organizacji z ogromną wypłatą i tytułem CBE, ale straciła łaskę po ujawnieniu tuszowania jej zegarka. Od...

MSI rozpocznie certyfikację swoich zasilaczy w zakresie wydajności PPLP ATX 3.0

MSI, wiodąca na świecie marka sprzętu komputerowego do gier, ma przyjemność ogłosić, że MAG A1000GL PCIE5 i MAG A850GL PCIE5 to jedne z...

Jak wynika z dochodzenia, dyrektorzy urzędów pocztowych powrócili do Fujitsu, gdy projekt IBM stał się skomplikowany

IBM był o krok od przejęcia od Fujitsu roli głównego dostawcy systemów dla Urzędu Pocztowego, dopóki złożoności nie zmusiły „zaniepokojonego” Urzędu Pocztowego do...
Advertisment