UE i Wielka Brytania rozpoczynają dochodzenie antymonopolowe w sprawie transakcji reklamowych Google i Meta


Google i Meta są badane przez organy antymonopolowe w UE i Wielkiej Brytanii w sprawie „Jedi Blue” – umowy między tymi dwiema firmami, która według krytyków pozwoliła im zablokować mniejszym firmom technologicznym zdobycie przyczółka na rynku reklam online.

W oświadczenie prasowe, Komisja Europejska wyraziła zaniepokojenie, że umowa z września 2018 r. „może stanowić część wysiłków zmierzających do wykluczenia usług technologii reklamowych konkurujących z programem Google Open Bidding, a zatem ograniczać lub zakłócać konkurencję na rynkach reklam displayowych online”. W związku z tym otwiera formalne dochodzenie antymonopolowe.

Urząd ds. Rynku Konkurencji w Wielkiej Brytanii powiedział, że tak też było dochodzenie w sprawie transakcjiz Andrea Coscelli, szefem CMA: „Obawiamy się, że Google mógł współpracować z Meta, aby stawiać przeszkody konkurencji, która świadczy ważne usługi reklam displayowych online dla wydawców”.

Umowa Jedi Blue już jest w trakcie dochodzenia w USA, gdzie 15 prokuratorów stanowych złożyło pozwy przeciwko obu firmom. Te liczne fronty prawne doprowadziły do ​​powolnego napływu szczegółów zarówno na temat umowy, jak i oskarżeń prokuratorów. W zeznaniach sądowych zarzuca się na przykład, że Jedi Blue został sprawdzony i zatwierdzony przez najlepszych menedżerów w Google i Meta, w tym Sundar Pichai, Sheryl Sandberg i Mark Zuckerberg.

Początki Jedi Blue zwykle sięgają decyzji Meta (wtedy Facebooka) z 2017 roku o wsparciu systemu adtech, który mógłby konkurować z Google. Pozwy w USA twierdzą, że Meta zrezygnowała ze wsparcia technologii w 2018 roku po tym, jak Google zaoferował firmie preferencyjny dostęp do swojego systemu licytacji reklam online. W ramach umowy Meta musiała być pierwsza w kolejce do kupowania nieruchomości reklamowych od Google, a następnie przestała inwestować w konkurencyjne systemy reklamowe.

To nieco skomplikowana historia, ale w rezultacie — według amerykańskich prokuratorów — obie firmy pracowały razem, aby oszczędzać sobie nawzajem pieniądze i blokować rywali.

Reklama

Chociaż organy regulacyjne badają zarówno Meta, jak i Google, Komisja Europejska twierdzi, że możliwe jest, że tylko Google zasługuje na winę. Margrethe Vestager, szefowa UE ds. konkurencji, powiedział ten Czasy finansowe: “Nie ustaliliśmy jeszcze, czy jest to sprawa samego Google, czy też byli w tym razem. Nie jest oczywiste, że Meta była świadoma skutków umowy i właśnie to musimy zbadać”.

Meta i Google powiedział Reuters że dochodzenia UE i Wielkiej Brytanii były błędne.

Google powiedział w oświadczeniu: „Zarzuty dotyczące tej umowy są fałszywe. Jest to publicznie udokumentowana, prokonkurencyjna umowa, która umożliwia Facebook Audience Network (FAN) uczestnictwo w naszym programie Open Bidding wraz z dziesiątkami innych firm”.

Facebook, spółka zależna Meta, powiedziała w oświadczeniu: „Niewyłączna umowa przetargowa Meta z Google i podobne umowy, które mamy z innymi platformami przetargowymi, pomogły zwiększyć konkurencję o miejsca reklamowe”.

Jeśli okaże się, że Meta lub Google naruszają unijne prawo konkurencji, mogą zostać ukarane grzywną w wysokości do 10 procent ich globalnych rocznych przychodów. Jednak śledztwo prawdopodobnie potrwa lata, zanim dojdzie do wniosku, i da obu firmom wiele okazji do odwołania się od wszelkich orzeczeń.



Source link

Advertisment

Więcej

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Pierwszy załogowy start Blue Origin od 2022 r.: gdzie oglądać

Minęło ponad półtora roku, odkąd rakieta New Shepard firmy Blue Origin uległa awarii w trakcie lotu, i ponad dwa lata od ostatniego lotu...

Ten modder udowadnia, że ​​wszystko jest lepsze z podłączonym ekranem GBA SP

Czy kiedykolwiek patrzyłeś na Nintendo DS i pomyślałeś, że byłoby fajniej, gdyby górny ekran został zamieniony na Game Boy Advance SP? A...

Po prostu kupić nowego iPada Pro? Oto 10 akcesoriów, które poprawią wrażenia

To świetny czas na bycie użytkownikiem iPada Pro. The najnowszego iPada Pro model jest wyposażony w najbardziej zaawansowany chip Apple w historii,...
Advertisment