Francuski bank Société Générale (SocGen) zlikwiduje tysiące miejsc pracy, łącząc się ze spółką zależną i przechodząc do jednego systemu informatycznego.
Jak zgłoszone w grudniu ubiegłego rokuSocGen połączy swoją działalność detaliczną ze swoją spółką zależną Crédit du Nord, z planem przejścia na jedną platformę IT.
Zeszłoroczne ogłoszenie było częścią planu cięcia kosztów, który obejmował zamknięcie setek oddziałów w celu zaoszczędzenia 450 mln euro na kosztach do 2025 roku. Bank ujawnił teraz pełną skalę cięć miejsc pracy, z 3700 planowanymi na lata 2023-2025. nie będzie przymusowych zwolnień i obiecał nie rezygnować z obecności w żadnym mieście.
Połączony bank do 2025 roku będzie miał jeden system informatyczny, jedną centralę, 25 000 klientów i 25 000 pracowników.
W oświadczeniu SocGen stwierdzono, że przejście na jedną platformę bankową oraz zwiększone inwestycje w dane i sztuczną inteligencję pozwolą bankowi przyspieszyć cyfrową transformację. „Zamierzamy, aby 30% sprzedaży produktów było w pełni cyfrowe do 2025 r. w przypadku kwalifikujących się produktów i ciągłego ulepszania aplikacji bankowości mobilnej Société Générale”.
Powiedział, że usprawni operacje back-office dzięki większej specjalizacji zespołów i zmniejszeniu liczby miejsc przetwarzania z 24 do 13.
Sébastien Proto, zastępca dyrektora generalnego odpowiedzialny za dział IT SocGen, powiedział, że fuzja pomoże bankowi nadążyć za zmieniającymi się wymaganiami klientów.
„Łącząc sieci bankowości detalicznej Société Générale i Crédit du Nord, grupa przewiduje ewolucję środowiska i zmiany zachowań klientów, a także uzyskuje przewagę w reagowaniu na podstawowe trendy” – powiedział.
„Ta fuzja jest okazją do zbudowania nowego modelu, który jest ambitny komercyjnie i bardziej wydajny”.
SocGen nie jest jedynym, który dokonuje poważnych zmian w swojej sieci i inwestuje w IT. Banki w całej Europie podejmują drastyczne środki w obliczu podwójnej presji pandemii Covid-19 i rosnącej konkurencji ze strony bardziej zwinnych i doświadczonych technologicznie konkurentów.
Tradycyjne banki równoważą dotychczasowe modele, które służyły klientom od lat, nowymi usługami bankowości cyfrowej. Oznacza to cięcia kosztów poprzez zamykanie oddziałów, redukcje zatrudnienia, a nawet zamykanie biur, podczas gdy ich inwestycje w technologię rosną.
W styczniu br. niemiecki Commerzbank ogłosił, że: zamknij ponad 340 oddziałów i zredukować 10 000 miejsc pracy, aby obniżyć koszty, a jednocześnie mocno inwestuje w IT w ramach swojej cyfrowej transformacji.
W tym samym miesiącu HSBC powiedział, że zamknie kolejne 82 oddziały w ramach strategii przenoszenia klientów do kanałów cyfrowych, co nastąpiło po ogłoszeniu przez Allied Irish Bank zamknięcia oddziałów.
Zamknięcie oddziałów bankowych jest nieodwracalne, wynika z badania przeprowadzonego przez Economist Intelligence Unit, z którego wynika, że 65% dyrektorów banków uważa, że model bankowy oparty na oddziałach zniknie za pięć lat.
Coraz więcej zamknięć, konsumenci są coraz mniej przywiązani do oddziałów banków. Dane z niezależnej strony porównującej ceny NerdWallet wykazały, że 60% Brytyjczyków rozważyłoby skorzystanie z banku bez fizycznych oddziałów.