Znaczenie muzyki Dune


Świat Wydma jest ten dziki. Każdego dnia masz jasnowidzące siostry szturchające cię w szyję, gigantyczne korzenne robaki i Javiera Bardema plującego na twoją podłogę – a nawet nie zacząłem naprawdę dziwne rzeczy. Uchwycenie tonu i smaku tej ekscentrycznej scenerii nie jest łatwe i chociaż nie jestem przeciwny długiemu monologowi Virginii Madsen, odpowiedni kierunek dźwięku może lepiej przygotować podwaliny pod epopeję science-fiction. Muzyka zawsze odgrywała ważną rolę w różnych adaptacjach uniwersum Diuny Franka Herberta w filmach, telewizji i grach.

Ścieżka dźwiękowa do Rok 1984 Davida Lyncha Wydma dostosowanie zawiera przepiękną orkiestrową ścieżkę dźwiękową autorstwa Toto. Specjalny występ miał także Brian Eno, który nagrał bardziej nastrojowy i zapadający w pamięć materiał. Wydma to jedyna ścieżka dźwiękowa, nad którą Toto kiedykolwiek pracował, a to, jak zaangażowali się w ten film, to znacznie dłuższa historia, o której możesz przeczytać więcej w Arcydzieło w chaosie (Diuna Davida Lyncha — historia mówiona).

Ścieżka dźwiękowa do filmu z 1984 roku jest tak samo epicka, jak ścieżka dźwiękowa Hansa Zimmera do filmu z 2021 roku, ale prezentuje inne podejście. W tamtym czasie twórczość Jamesa Hornera i Johna Williamsa dominowała w kinematografii science fiction, a motywem przewodnim oryginału Wydma film opiera się na podobnie bombastycznym podejściu, ale unika niektórych bardziej podnoszących na duchu melodii (wyraźna prośba Lyncha).

Podobnie jak klimat samego filmu, ścieżka dźwiękowa do oryginału jest znacznie bardziej dynamiczna niż w późniejszych adaptacjach, z dużym oparciem na syntezatorach przerywanych gitarowymi riffami. Główna suita tytułowa brzmi jak rockowa wersja „Ride of the Valkyries”, podczas gdy temat Barona Harkonnena od razu przywołuje na myśl zapadające w pamięć „Tubular Bells” Mike’a Oldfielda. Jeśli jednak potrzebujesz tylko CliffsNotes, partyturę najlepiej podsumować rockową balladą science-fiction „Take My Hand”, która odtwarza napisy końcowe filmu i omawia kluczowe momenty partytury w niecałe trzy minuty.

Reklama

Choć ścieżka dźwiękowa Zimmera do filmów Diuna Denisa Villeneuve’a z pewnością stanowi drastyczne odejście od filmu Lyncha, to wciąż można w niej usłyszeć echa ścieżki dźwiękowej z 1984 roku. W szczególności utwór „Stillsuits” składa bezpośredni hołd początkowym utworom głównego tytułu oryginalnego filmu. Muzyka nie odbiega znacząco od pracy Zimmera nad niezliczoną liczbą innych hitów kinowych, ale włożyła większy wysiłek, aby poczuć się wyjątkowo.

Jestem wielkim fanem Hansa Zimmera i chociaż większość jego twórczości brzmi trochę podobnie, spierałbym się z jego ścieżką dźwiękową do filmu z 2021 roku Wydma: Część pierwsza to jedno z jego najlepszych dzieł. Tożsamość Zimmera jest nadal bardzo obecna w Wydmaz agresywnymi instrumentami i perkusją, ale partytura kładzie większy nacisk na wokale i niekonwencjonalne instrumenty, które nałożone na siebie brzmią nieziemsko.

Wynik za Wydma: Część pierwsza najlepiej opisać jako bardzo suchy i bardzo stary, dzięki celowemu wykorzystaniu instrumentów dętych drewnianych i pustej perkusji, aby oddać nie tylko jałowe środowisko Dune, ale także jego enigmatyczną atmosferę. Te słowa często brzmią jak coś złego, ale tutaj to naprawdę działa. Głębokie, ciężkie rytmy z utworów takich jak „Armada” i „Leaving Caladan” najbardziej przypominają poprzednią twórczość Zimmera. Jednak w utworach takich jak „Sanctuary” i „Ripples in the Sand” uczucie tajemniczości i zachwytu naprawdę się ujawnia.

Ścieżki dźwiękowe do gier wideo Dune to zupełnie inna kategoria robaków piaskowych, ale ważne jest, aby je omówić, ponieważ nie tylko zajmują krytyczne miejsce w historii gier wideo, ale zostały opracowane przez jednych z najbardziej płodnych kompozytorów w branży gier.

Lata 1992 Wydma 2: Budowa dynastii, autorstwa nieistniejącego już Westwood Studios, jest prawdopodobnie najsłynniejszą grą opartą na serii Dune i często jest wymieniana jako gra, która spopularyzowała gatunek strategii czasu rzeczywistego. Ścieżki dźwiękowe do Wydma 2 i jego remake z 1998 roku Wydma 2000 zajmował się Frank Klepacki, który był także odpowiedzialny za punktację wszystkich wpisów w legendarnej serii Command & Conquer.

Prace Klepackiego Wydma 2 miał emulować ścieżkę dźwiękową z oryginalnej gry przygodowej Dune autorstwa Cryo Interactive. I chociaż jest solidna, ścieżka dźwiękowa zdecydowanie napotyka ograniczenia techniczne związane z tworzeniem muzyki do gry o rozmiarze pliku poniżej 5 MB. Kiedy jednak Klepacki powrócił do klasycznej partytury, miał swobodę nie tylko w przerobieniu wierniejszych wersji swojej oryginalnej partytury, Wydma 2 ścieżkę dźwiękową, ale dodaj do nich hołdy dla pracy Toto nad albumem ’84 Wydma film. Najbardziej widać to podczas słuchania Wydma 2000 utwór „Rise of Harkonnen”, który jest zremasterowaną wersją Wydma 2„Rulers of Arrakis” z początkiem będącym skutecznym hołdem dla motywu przewodniego Toto Barona Harkonnena.

Najnowszy tytuł gry Dune, Diuna: Wojny przypraw, zawierał ścieżkę dźwiękową skomponowaną przez Jespera Kyda, który ma na swoim koncie pracę nad takimi franczyzami, jak Hitman, Assassin’s Creed i Borderlands, żeby wymienić tylko kilka. Kyd nie przytoczył jednak żadnych konkretnych inspiracji dla swojej twórczości Wojny przyprawowe ścieżka dźwiękowa, ścieżka dźwiękowa odzwierciedla styl gry, zapożyczając koncepcje i motywy z całej istniejącej serii, bez brzmienia pochodnego. Dwie godziny muzyki zawierają nastrojowe, zjawiskowe utwory, które nawiązują do twórczości Briana Eno z albumu ’84 Wydma film, a jednocześnie zawiera rytmiczne, syntezatorowe rytmy, które będą znajome fanom klasycznych tytułów Westwood.

Franka Herberta Wydma został pierwotnie opublikowany w 1965 roku i jest niezwykłe, że prawie 60 lat później – i przy całym spektrum adaptacji – każda kompozycja potrafi wywołać podobne uczucia wśród odbiorców. Niezależnie od tego, czy jest to epickie dzieło Toto, bardziej pierwotna wersja wyprodukowana przez Hansa Zimmera, czy też znakomite ścieżki dźwiękowe do gier wideo, Dune zainspirowała wielu kompozytorów i muzyków, aby zapewnić spójne poczucie tożsamości dziwnemu i zagadkowemu światu Franka Herberta.



Source link

Advertisment

Więcej

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Mocowanie Tesli przypominało pedały Cybertruck z tą instalacją nitów

Chwila Film Aarona Casha opublikowany w serwisie X twierdzi, że jest to „35-sekundowa naprawa wycofania” zademonstrowana podczas wydarzenia „Cyber ​​Takeover” w Long Beach,...

Następna era Home Assistant zaczyna się teraz

Jak rozwiązać problem przekształcenia popularnej platformy inteligentnego domu, opartej na ideałach open source i otwartych standardów, w coś większego, co pozostanie wierne tym...

Dolphin wyjaśnia, dlaczego jego emulator GameCube i Wii nie będzie dostępny w App Store

Firma Apple niedawno zmieniła swoje zasady, zezwalając na korzystanie z emulatorów gier w App Store. Delta, jedna z podstawowych aplikacji do emulacji,...
Advertisment