Pony.ai, start-up pojazdów autonomicznych z siedzibą w Dolinie Krzemowej i Guangzhou w Chinach, tymczasowo nie jest w stanie testować pojazdów autonomicznych w Kalifornii po wypadku samochodowym, który skłonił stanowy Departament Pojazdów Motorowych do zawieszenia pozwolenia na testy firmy.
Pony.ai była jedną z niewielu firm zatwierdzone do testowania w pełni autonomicznych pojazdów bez kierowców bezpieczeństwa za kierownicą na drogach publicznych w Kalifornii. DMV wydał zezwolenia tylko siedmiu innym firmom, w tym głównym operatorom, takim jak Waymo i Cruise.
Ale pozwolenie zostało zawieszone — a nazwisko Pony usunięte z… lista posiadaczy zezwoleń DMV — po zgłoszonym zderzeniu pojazdu w Fremont w Kalifornii 28 października, podała agencja w oświadczeniu. Pony ma 10 pojazdów Hyundai Kona zarejestrowanych na podstawie zezwolenia na testy bez kierowcy. Firma nadal jest uprawniona do testowania pojazdów z bezpiecznym kierowcą za kierownicą.
Zezwolenie zostało zawieszone po tym, jak firma zgłosił awarię do DMV. (Wszyscy posiadacze pozwoleń AV są zobowiązani do składania raportów po kolizji.) Zgodnie z raportem, pojazd Pony był w trybie autonomicznym, skręcając w prawo na Fremont Boulevard z Cushing Parkway, kiedy „wszedł w kontakt” z rozdzielaczem środkowym zawierającym znak drogowy .
„Pony.ai AV doznał umiarkowanych uszkodzeń przedniej części pojazdu i podwozia” — czytamy w raporcie. „Nie było żadnych obrażeń ani innych pojazdów”.
Policja Fremont została wezwana na miejsce zdarzenia. Pony powiedział, że później skontaktował się z lokalnymi władzami, aby „rozwiązać wszystkie problemy” związane z uszkodzonym znakiem ulicznym.
„Bezpieczeństwo motoryzacji pozostaje najwyższym priorytetem kalifornijskiego DMV, a przepisy departamentu dotyczące pojazdów autonomicznych zapewniają ramy ułatwiające bezpieczne testowanie i wdrażanie tej technologii na kalifornijskich drogach publicznych”, powiedział DMV w oświadczeniu. „Gdy istnieje nieuzasadnione ryzyko dla bezpieczeństwa publicznego, DMV może natychmiast zawiesić lub cofnąć zezwolenia”.
Stanowi to przeszkodę w planach handlowych Pony w stanie. Krótko po otrzymaniu w maju zezwolenia na testowanie bez kierowcy, założyciel i dyrektor generalny Pony.ai, James Peng, powiedział: Pogranicze że firma starała się o zgodę na włączenie tych pojazdów do usługi robotaxi w Kalifornii. „Właściwie jesteśmy na końcowym etapie uzyskiwania zgody dla podróżnych” – powiedział.
Pony.ai został wyceniony na 3 miliardy dolarów po 400 milionów dolarów inwestycji od Toyoty ostatni rok. Od końca 2018 roku firma testuje pojazdy autonomiczne w Pekinie i Kantonie, a także we Fremont i Irvine w Kalifornii.
W oświadczeniu rzecznik Pony zauważył, że autonomiczne pojazdy firmy przejechały ponad 750 000 mil w Kalifornii od 2017 roku. Pony prowadzi również własne dochodzenie w sprawie październikowej kolizji.
„Jesteśmy dumni, że mamy jeden z najlepszych w branży rekordów bezpieczeństwa”, powiedział rzecznik. „Nie możemy się doczekać bezpiecznego rozwiązania tego incydentu”.