YouTube testuje sposób dodawania treści przez widzów pochodzące ze społeczności kontekst do filmów. Funkcja, zwane notatkamiumożliwi użytkownikom dodawanie fragmentów informacji w celu wyjaśnienia na przykład, czy film jest parodią lub zawiera starszy materiał prezentowany jako bieżące wydarzenie.
Jeśli notatka zostanie uznana za pomocną, może pojawić się w małym okienku pod filmem. YouTube twierdzi, że na razie tylko „ograniczona liczba” kwalifikujących się autorów może pisać notatki, a przydatność notatek ocenią zewnętrzni oceniający. YouTube wykorzysta następnie te opinie do szkolenia swojego systemu oceny notatek w nadchodzących tygodniach i miesiącach.
W miarę postępów programu pilotażowego YouTube w końcu zacznie pytać widzów, czy uważają daną notatkę za „przydatną”, „w pewnym stopniu pomocną” czy „nieprzydatną”, i wyjaśnia dlaczego. Następnie wprowadzi te odpowiedzi do swojego algorytmu, który określi, czy notatka jest „w dużym stopniu pomocna”. YouTube twierdzi, że jego system z większym prawdopodobieństwem wyświetli notatkę, jeśli wiele osób, które wcześniej oceniały notatki inaczej, teraz ocenia tę samą notatkę jako pomocną.
Wprowadzenie notatek do YouTube umożliwi udostępnienie tej funkcji szerszemu gronu odbiorców, co może również zwiększyć ryzyko, że notatki będą zawierały błędy lub niepowiązane informacje. Inne platformy, takie jak Twitter (obecnie X), rozpoczęły testy notatki społeczne w 2021 r aby zapewnić kontekst postom.
Podobnie jak Twitter, wygląda na to, że YouTube próbuje powstrzymać dezinformację, ograniczając na początek program pilotażowy do ograniczonej liczby użytkowników i oceniających. YouTube twierdzi, że wszelkie błędne informacje „będą częścią tego, czego nauczymy się z eksperymentu”.