W ogromnym teatrze Kings Theatre w nowojorskim Brooklynie tłum zaczął krzyczeć z oczekiwania na koncert, który miał się rozpocząć, ale jeden samotny głos przebił się przez ten ryk: „Yaaaaaagoooooooooo!”
Wydarzenie było Koncert Hololive Breaking Dimensions 24 sierpnia odbędzie się pokaz, w którym wykonawcy cyfrowi znani jako Vtuberzy śpiewają i tańczą na żywo na scenie jako hologramy. Yagoo nie jest jednak Vtuberem, ale porządnym CEO z krwi i kości o imieniu Motoaki Tanigo. Motoaki kieruje Cover Corporation, firmą, która jest właścicielem i operatorem Hololive Production, jednej z największych agencji Vtuber na świecie.
W 2022 roku ludzie tłumnie odwiedzali treści Vtuber, a platforma streamingowa Twitch podała, że oglądalność Zawartość Vtubing wzrosła o 350% w porównaniu do roku poprzedniego. Jesienią 2023 roku Vtuberzy Covera mieli ponad 83 miliony abonentów łącznie. Tego lata firma zorganizowała swój drugi koncert na żywo w języku angielskim w ten sam weekend, co konwent Anime NYC.
Jednak nie wszystko było dobrze. Kontrowersje w szerszym świecie Vtuberów podkreślają napięcie między talentem a gigantyczne agencje, które nimi zarządzająI niezależni użytkownicy Vtuberów skrytykowali agencje za brak elastyczności. Podczas gdy inne czołowe agencje Vtuber zmagają się z krytyką, a reputacja niektórych technologii Dyrektorzy generalni wpadają w spiralęMotoaki jest ukochany przez fandom.
Aby dowiedzieć się więcej o przyszłości Cover i Hololive, Polygon rozmawiał z Motoakim i Maxem Sung Yoon Kimem, dyrektorem ds. sprzedaży i licencjonowania w USA w Cover, na Anime NYC. Rozmawialiśmy o anime, marzeniach Motoakiego o Vtuberach, wyzwaniach związanych ze sprowadzaniem Vtuberów do Stanów Zjednoczonych i roli fanów w zwiększaniu zasięgu treści Vtuber.
[Ed. note: The portions of this interview with Motoaki Tanigo were conducted through interpreters. The transcript has been edited and condensed for clarity.]
Polygon: Anime jest popularne w Stanach Zjednoczonych od dawna, ale zainteresowanie znacznie wzrosło od czasu pandemii. Czy uważasz, że amerykańskie zainteresowanie anime stwarza możliwości rozwoju Vtubing?
Motoaki Tanigo: W ciągu ostatnich 10 lat japońskie anime podwoiło swoją aktywność, szczególnie poza Japonią. Vtubing jest jak posiadanie ulubionego awatara anime transmitowanego na żywo z Tobą osobiście. Więc z taką falą możemy płynąć, aby stać się coraz większymi.
Polygon: Projekty Vtuberów zostały zainspirowane anime. Czy Cover wyciągnął jakieś inne wnioski z branży anime w szerszym ujęciu?
Motoaki Tanigo: W anime nie masz tak naprawdę tylko jednej ważnej postaci, prawda? Masz ich przyjaciół i ich grupę, a to, czego się z tego nauczyliśmy, to jak debiutujemy naszymi unikalnymi postaciami w jednostce. Więc mamy poczucie jednostki i społeczności. A jeden sezon animacji może być jak jedno pokolenie, jedna jednostka.
Polygon: Co Twoim zdaniem jest najważniejszym czynnikiem w pomyślnym rozwoju Vtubing w nowym miejscu? Czy jest to wybór odpowiednich talentów? Czy jest to znalezienie właściwego sposobu na wprowadzenie towarów do nowych miejsc? Co okazało się sukcesem dla Cover podczas ekspansji do USA?
Motoaki Tanigo: Wszystko, [Motoaki chuckles]. To, co robimy teraz na rynku amerykańskim, nie jest tak duże jak na rynku japońskim, ponieważ teraz jesteśmy na etapie, na którym mamy talenty i mamy towary. Ale w Japonii mamy talenty, mamy towary i mamy muzykę. Współpracujemy ze sklepami typu convenience, jak tylko chcesz. Więc w przyszłości chcielibyśmy to rozwijać.
Polygon: Czy marzysz o współpracy w USA? Czy byłoby to zobaczenie Vtuberów w McDonald’s czy coś w tym stylu?
Motoaki Tanigo: [We want] aby robić więcej kolaboracji w grach, ponieważ w Japonii robiliśmy kolaboracje z Sega i Nintendo. W USA mamy nadzieję mieć szansę na współpracę z dużymi markami, takimi jak Riot Games.
Polygon: Jaką najważniejszą lekcję wyciągnął Cover w trakcie rozszerzania oferty dla osób mówiących po angielsku, i czy ta ekspansja pociągnęła za sobą jakieś wyjątkowe wyzwania?
Motoaki Tanigo: Mamy dobre warunki pracy dla utalentowanych Japończyków, lecz wciąż nie zrobiliśmy tego samego dla utalentowanych Anglików.
Max Sung Yoon Kim: Po stronie amerykańskiej środowiska streamingowe są bardzo różne. Rodzaje rzeczy, które streamuje wielu zwykłych streamerów, a także to, co podoba się publiczności, są różne. To, a także uzyskanie uprawnień do gier, [can be different]Istnieje wiele środowisk otaczających streaming, które różnią się od tych w Japonii.
Polygon: Widziałem niezależnych Vtuberów tutaj w USA — którzy dorastali w amerykańskim ekosystemie tworzenia treści — mówiących, że czasami agencje Vtube mogą być nieco ograniczające w kwestii rodzajów treści, które tworzą. Byłem ciekaw, czy Cover próbował przemyśleć to wyzwanie.
Motoaki Tanigo: Mamy tak wiele możliwości, prawda? Jeśli lubisz być niezależny i wolny, to też jest naprawdę dobra opcja. Ale będąc w agencji, możesz mieć większą scenę. Masz dostęp do większej sceny. Możesz być w jednostce. Możesz być na koncertach. Możesz być w filmach, prawdopodobnie. Więc jeśli chcesz mieć większą scenę w przyszłości, myślę, że bycie w [agency] będzie dla Ciebie lepszą opcją.
Polygon: W Hololive Productions tworzysz postacie, gwiazdy popu, twórców treści gamingowych, influencerów i wiele więcej. Czy uważasz, że odnoszący sukcesy Vtuber musi robić wszystko? Czy widzisz możliwości dla bardziej niszowych talentów, aby nadal znaleźć swój głos?
Motoaki Tanigo: Dla mnie widzowie lubią ludzi, którzy robią coś naprawdę dobrego, którzy robią coś najlepiej, jak potrafią, i starają się przekazać to swojej publiczności. Mamy graczy. Mamy artystów, wszystko, prawda? Na przykład w Japonii mamy talent, który jest naprawdę dobry w sztuce, i tak się promuje. Ale [the Vtuber industry is] naprawdę, naprawdę młody. Minęło siedem lat. Więc jest tak wiele potencjału w przyszłości, i myślę, że powinniśmy na to patrzeć z utęsknieniem.
Polygon: Rozwój męskiej kohorty Vtuberów był nieco wolniejszy. Dlaczego trudniej jest sprzedać męskich Vtuberów?
Motoaki Tanigo: Nasi fani, którzy naprawdę interesują się Holostars lub męskimi Vtuberami, to głównie kobiety z Azji. Ale kiedy przejdziemy na rynek amerykański, rynek zachodni, mamy o wiele więcej ras, nie tylko azjatyckich. Jest naprawdę różnorodnie. Więc to, jak będziemy się reklamować wśród wielu różnych ras, wielu różnych grup etnicznych, będzie naszym wielkim wyzwaniem w przyszłości.
Polygon: Więc różnica w różnorodności stanowi większe wyzwanie przy marketingu mężczyzn Holostars, tak? Czy dobrze to rozumiem?
Polygon: Pamiętam, jak przewijałem TikToka podczas pandemii i po raz pierwszy zobaczyłem klipy Gawr Gura. Jaką rolę platformy takie jak TikTok odgrywają w rozwoju Cover?
Motoaki Tanigo: Po pandemii ludzie, zamiast oglądać transmisje strumieniowe i TikToka czy inne media społecznościowe, przeszli na treści tworzone przez użytkowników, np. krótkie filmiki. W Japonii ten trend również cieszy się dużą popularnością, więc w przyszłości staramy się go bardziej wykorzystywać.
Max Sung Yoon Kim: Nie chodzi tylko o znaczenie TikToka, ale dzięki naszym bardzo zaangażowanym fanom staje się to dla nich kolejnym sposobem na okazanie wsparcia dla naszej marki w bardziej wygodny sposób. Myślę więc, że to bardzo ważna część naszego fandomu, biorąc pod uwagę, jak do tej pory się rozwijaliśmy, i mam nadzieję, że pomoże to zwiększyć rozpoznawalność.
Polygon: Kończąc wywiad, chciałbym zapytać, czy jest coś, czym chciałbyś się jeszcze podzielić z naszymi czytelnikami?
Motoaki Tanigo: Branża Vtubing jest nowa, ale tak jak anime w ciągu ostatnich kilku lat, mamy tak wiele świetnych IP pochodzących z anime, prawda? Więc z tym, że te anime współpracują z grami i branżami, również nie możemy się doczekać współpracy z wieloma branżami w przyszłości.