Niemal jednocześnie prokurator generalny Teksasu Ken Paxton wszczął śledztwo do Sprawy mediów za „potencjalną nieuczciwą działalność”. Piżmo opublikował wiadomości na swoim koncie X, stwierdzając, że „oszustwo podlega karom cywilnym i karnym”. Musk odpowiedział wcześniej na tweet byłego doradcy Trumpa Stephena Millera, który zasugerował konserwatywnym prokuratorom generalnym (takim jak Paxton) zbadanie zarzutów o oszustwa.
Ani Paxton, ani X tego nie kwestionują Sprawy mediów fałszywie twierdził, że widzi reklamy w treściach pronazistowskich. W rzeczywistości pozew potwierdza, że zrzuty ekranu opublikowane przez organizację są prawdziwe. Zarzuca jednak, że organizacja „manipulowała” usługą, aby X wyświetlał obraźliwe reklamy. „Sprawy mediów zmanipulował algorytmy rządzące doświadczeniami użytkowników X, aby ominąć zabezpieczenia i stworzyć obrazy płatnych postów największych reklamodawców X sąsiadujących z rasistowskimi, podżegającymi treściami, pozostawiając fałszywe wrażenie, że te połączenia nie są tym, czym są w rzeczywistości: wyprodukowanymi, nieorganicznymi i niezwykle rzadkie.” Rzekoma manipulacja polegała na utworzeniu konta, które śledziło wyłącznie kombinację głównych marek i treści ekstremistycznych, a następnie „ciągłym przewijaniu i odświeżaniu niereprezentatywnego, ręcznie wybranego kanału”, aż dostrzegło zbieg tych dwóch treści.
„Będziemy kontynuować naszą pracę niezrażeni”.
W pozwie zarzuca się Sprawy mediów ingerencji w umowę, dyskredytacji biznesowej i ingerencji w potencjalną korzyść ekonomiczną – twierdzenia, które mogą być trudne do udowodnienia, biorąc pod uwagę wysoką poprzeczkę w zakresie legalnego ścigania wypowiedzi, określoną w Pierwszej Poprawce. (słynne piżmo pokonać proces o zniesławienie po błędnym nazwaniu jednego ze swoich krytyków „pedofacetem”). „Będziemy niezłomnie kontynuować naszą pracę. Jeśli nas pozwie, wygramy” – powiedział prezes organizacji Angelo Carusone Krawędź w poprzednim oświadczeniu, mówiąc, że „Elon Musk spędził ostatnie kilka dni na wygłaszaniu bezpodstawnych gróźb prawnych, rozpowszechnianiu dziwacznych teorii spiskowych i przeprowadzaniu w Internecie zaciekłych osobistych ataków na swoich „wrogów”. Carusone powtórzył swoje zdanie po wniesieniu pozwu. „To niepoważny pozew, którego celem jest zmuszenie krytyków X do milczenia” – stwierdził. „Sprawy mediów popiera swoje raporty i nie może się doczekać wygranej w sądzie”.
Jednak jako jeden z najbogatszych ludzi na świecie Musk ma do dyspozycji ogromne zasoby – a X wydaje się robić zakupy na forum, aby zwiększyć swoje szanse. Firma złożyła pozew w Teksasie, który nie jest ani jej, ani Sprawy mediów główne miejsce prowadzenia działalności. Jak zauważył bloger prawniczy Ken Whitezłożenie wniosku w Teksasie chroni X przed twierdzeniami, że złożył on strategiczny pozew przeciwko udziałowi społeczeństwa (lub SLAPP), z czym może się zmierzyć w swojej macierzystej bazie w Kalifornii. Kolejna organizacja, którą X pozwałCentrum Przeciwdziałania Nienawiści Cyfrowej, niedawno odpowiedziało wniosek przeciwko SLAPP w tym stanie. Przeniesienie pozwu również go osłabia Piąty Okręgowy Sąd Apelacyjnyco udowodniło bardzo sympatyczny konserwatywnym osobistościom, które twierdzą, że zostały ocenzurowane – coś, co Musk uczynił centralnym elementem swojej strategii reklamowej wokół X.
Tymczasem Yaccarino nalegał, aby reklamodawcy nie wycofywali się na stałe ze swojej obecności na platformie X. „Niektórzy reklamodawcy mogli chwilowo wstrzymać działalność, ale chcę to wszystko zapisać. Odbyłam dzisiaj kilka naprawdę dobrych rozmów” – powiedziała pracownikom w rozmowie telefonicznej po pozwie. według Fortuna. Zasugerowała jednak pracownikom, aby „byli tak odpowiedzialni finansowo, jak to możliwe”, aby zrównoważyć potencjalne straty reklamodawców, i nawoływała ich, aby „za wszelką cenę zebrali siły, aby zapewnić firmie nowe przychody”.
Aktualizacja o 21:15 ET: Dodano oświadczenie z Sprawy mediów.