Ludzie często mówią o inicjatywach cyfrowych i digitalizacji, ale technologia to tylko połowa historii. Jak zauważa Thomas Bodé, dyrektor ds. Transformacji cyfrowej w European Energy Company, spotkał się z grupą, dość łatwo jest ekscytować ludzi technologią.
„Technologia jest również dość namacalna” – mówi. „Ludzie przechodzą od czegoś, co czasami było nieoptymalne”.
Być może infrastruktura IT nie była wystarczająca lub brakowało funkcji, podobnych do zdobycia nowego samochodu. „Jeśli zastąpię twój stary samochód błyszczącym, przystojnym, nowym samochodem, zwykle opór nie będzie bardzo wysoki”, mówi Bodé, ale wyzwaniem jest transformacja, jeśli chodzi o zmianę sposobu pracy ludzi.
Z siedzibą w Szwajcarii, Met Group Activity obejmują gaz ziemny i energię, gdzie koncentruje się ona na hurtowym hurtowni, handlu i sprzedaży wielu towarach, a także infrastrukturze energetycznej i aktywach przemysłowych.
Bodé pracuje tam od 2022 roku i jest odpowiedzialny za ustanowienie Met Group Strategia digitalizacji. „Wprowadzenie technologii nie rozwiąże problemów, z którymi się borykasz” – mówi. „Problem, który zaczęliśmy rozwiązać w Met Group, jest w zasadzie problem, który obejmuje ludzi, proces, dane i technologię”.
Celem, jak mówi Bodé, jest umożliwienie firmie prowadzenia niższego ryzyka i wyższej wydajności, aby mogła poradzić sobie z nowymi możliwościami rynkowymi.
„Firma osiągnęła już rozmiar, w którym istnieje bardzo wysoka złożoność, i chce się rozwijać, dlatego musimy pozostać szczupłe, uniknąć wzrostu kosztów i upewnić się, że możemy odpowiednio zarządzać naszym ryzykiem” – dodaje.
Złożoność firmy Millennium
Met Group to firma Millennium, założona w 2007 roku, w roku, w którym uruchomiono iPhone’a. Można by założyć, że nie musiał cierpieć długu technicznego i kruchego procesy biznesowego często związanego z firmami energetycznymi, które działają od dziesięcioleci, ale pomimo tego, że jest stosunkowo młodą firmą, która miała okazję się uczyć. Najlepsze praktyki dobrze ugruntowanych firmBodé mówi, że Met Group jest bardzo przedsiębiorczą firmą, co oznaczało, że złożoność firmy wzrosła w miarę wzrostu.
Choć zaczęło się w erze cyfrowej, a ludzie mieli komputery i dostęp do zdigitalizowanych informacji, tak naprawdę potrzebowała Met Group, to architektura IT przedsiębiorstwa, która mogłaby się skalować w miarę wzrostu firmy.
„Jeśli nie masz takiej wielkiej strategii z architekturą przedsiębiorstwa, osiągnięcie prawdziwej zwinności staje się bardzo złożone, co pozwala bezpiecznie i szybko przyjąć nowe możliwości, bez kosztów budowania dalszej złożoności”, mówi.
W życiu zawodowym, podczas spotkań dotyczących strategii biznesowej, Bodé zachęca ludzi podejmujących decyzje o rozważeniu niematerialnej odpowiedzialności, która ma miejsce z powodu złożoności, która może spowolnić działalność lub mieć niekorzystny wpływ później.
Tego doświadczył wcześniej, kiedy pracował u sprzedawcy biżuterii Swarovskiego, który chciał połączyć złożony łańcuch dostaw. „Był bardzo długi łańcuch dostaw”, mówi Bodé. „Staraliśmy się połączyć cały łańcuch dostaw z produkcji podstawowej poprzez produkcję, dystrybucję i ostatecznie z detaliczną, ale widzieliśmy, że podczas gdy ludzie rozmawiali o produktach i klientach, nie używali tych samych warunków”.
Mówi, że był to poważny problem zarówno pod względem transmisji danych łańcucha dostaw, jak i w tym, jak ludzie mówili o swoich danych. Bez wspólnego języka danych nie można połączyć procesów biznesowych w celu budowania systemów IT, które umożliwiają firmie produkcję dokładnie tego, co jego klienci chcą kupić i jakie produkty potrzebują w swoich sklepach detalicznych.
Dla Bodé była to znacząca lekcja. „Uświadomiłem sobie, że łączenie procesów biznesowych faktycznie zaczyna się od połączenia ludzi, a następnie definiowanie danych– mówi.
Są to warunki do prowadzenia tej zwinności. „To dla mnie prawdziwa cyfrowa transformacja”, mówi Bodé.
Konsolidowanie raportów
Jako przykład podobnego problemu Met Group, Bodé opisuje podróż, którą firma odbywa z inteligencją biznesową (BI) i sztuczną inteligencją (AI), aby uniknąć problemów ze skalowalnością i zmniejszyć ryzyko niepowodzenia.
Mówi, że MET Group znacznie rozwinęła użycie BI, co oznacza, że krąży około 10 000 raportów. Chociaż wspaniale jest mieć wszystko na jednej platformie, Bodé mówi: „Jeśli nie ma logicznej organizacji ani racjonalizacji, tracisz wartość, którą stworzyłeś”.
Wynika to z faktu, że ludzie nie wiedzą, gdzie szukać informacji istotnych dla ich podejmowania decyzji. „Nie rozumiesz już co [data is relevant] Dla mnie to, co jest dla kogoś innego i jak łączymy informacje, aby podejmować decyzje ” – dodaje.
Problemem jest skalowalność i dostępność, a są to główne obszary, które ukształtowały wiele strategii Bodé w Met Group. Skuteczność podejmowania decyzji opartych na danych jest skorelowana bezpośrednio z jakością metadanych i architektury.
Ale nawet gdy jedna wersja prawdy jest ustalana z źródła danych i perspektywy raportowania, jego wcześniejsze doświadczenie w Swarovski pokazuje znaczenie solidnego zarządzania zmianami. „W Swarowskich masowo zainwestowaliśmy, aby stworzyć jeden punkt prawdy, który spowodował wysokiej jakości raportowanie z wiarygodnymi danymi”, mówi Bodé.
Ale chociaż procesy i aplikacje IT zostały znormalizowane, z jego doświadczenia, trwa lata, aby zachęcić ludzi do zmiany ich nawyków. Metadane i ludzie zmieniający swoje praktyki pracy są warunkami wstępnymi dla solidnej strategii sztucznej inteligencji (AI). Ewolucja pełnego agencyjnego ekosystemu AI jest osiągana, gdy można podejmować decyzje prawie całkowicie bez interwencji człowieka, przez agentów AI połączonych warstwą metadanych pracujących z ludźmi, którzy są w stanie zrozumieć, gdzie i kiedy przekazać pewne decyzje AI.
Osiągnięcie prawdziwej sztucznej inteligencji agencji wymaga zarządzania zmianami, aby ułatwić płynne przepływy pracy człowieka-AI. Powraca to do punktu Bodé, że chociaż ludzie ogólnie akceptują błyszczącą nową technologię, taką jak agentowy przepływ pracy AI, sposób, w jaki dostosowują i zmieniają własne praktyki pracy na tę innowację, jest kluczem do sukcesu.