Ash Cooper nigdy tak naprawdę nie miał aspiracji, aby zostać dyrektorem ds. IT. Pracę w IT rozpoczął ponad 20 lat temu od wsparcia technicznego komputerów PC, ale w lutym tego roku Cooper został wyniesiony do zarządu kancelarii prawnej Kingsley Napley należącej do indeksu FTSE 100, jako jej CIO. Cooper twierdzi, że przez całą swoją karierę skupiał się na technologii i obsłudze klienta.
Patrząc wstecz na swoją podróż do branży IT, po ukończeniu studiów z zakresu systemów informacji biznesowej na Uniwersytecie Middlesex w 2005 roku, Cooper zaczął szukać i krążyć po okolicy, aby znaleźć jakiekolwiek możliwości zatrudnienia.
Opowiadając o swojej podróży, mówi: „Wysłałem setki podań i otrzymałem tylko jedną odpowiedź. Odbyłem około czterech rozmów kwalifikacyjnych.
Jednak jego aplikacja została rozpatrzona pozytywnie i Cooper twierdzi, że otrzymał fantastyczną możliwość dołączenia do działu pomocy technicznej IT w kancelarii prawnej.
„To był początek podróży. I zaczynał od działu pomocy. Pracowałem także w infrastrukturze i objąłem bardziej stanowisko kierownicze, dzięki czemu dano mi możliwość poradzenia sobie z niektórymi wyzwaniami związanymi z zarządzaniem i przywództwem” – dodaje.
Choć pojawiające się możliwości są przypadkowe, Cooper twierdzi, że rozpoczynając pracę w IT, nie miał aspiracji zawodowych, aby zostać dyrektorem ds. IT.
„Kiedy zaczynałem pracę w IT prawie 20 lat temu, nie sądziłem, że kiedykolwiek miałem aspiracje bycia dyrektorem ds. IT” – mówi. „Zdecydowanie chodziło o robienie tego, co mnie pasjonowało, a zawsze pasjonowała mnie technologia i obsługa klienta, a także upewnianie się, że rozumiem, jak wszystko działa we wszystkich aspektach, aby zrozumieć wyzwania biznesowe”.
Aby móc dostosować swoje umiejętności do rozwoju kariery, Cooper mówi: „Po drodze uczestniczyłem w wielu różnych szkoleniach”. Obejmują one ITIL i Książę 2. Część szkoleń była finansowana ze środków własnych, część finansowana była przez firmę. Te kursy szkoleniowe, mówi, „pomagają w budowaniu wiedzy i umiejętności, których potencjalnie będziesz potrzebować w całej swojej karierze”.
Zarządzanie zmianami
Od początku swojej kariery w IT Cooper starał się zrozumieć swoją rolę w zapewnianiu firmie świadczenia potrzebnych usług. Jednak wprowadzanie zmian tylko dla nich nie wróży dobrze tym, których praktyki pracy muszą zostać dostosowane ze względu na wdrażane nowe środki i procedury. Skuteczna strategia IT wymaga konkretne zarządzanie zmianami.
Interesujące w roli CIO jest to, że – jak zauważa Cooper – strategiczny kierunek IT w biznesie stale ewoluuje.
Podobnie jak wielu liderów IT, Cooper chce, aby w ramach swojej strategii IT firma stawiała na chmurę. Choć wiele firm znajduje się na drodze transformacji cyfrowej, Cooper mówi: „Nasza strategia transformacji tak naprawdę koncentruje się na infrastrukturze i chmurze”.
Uważa, że przetwarzanie w chmurze jest technologią podstawową. „Przyglądamy się usługom w chmurze, z których chcemy móc korzystać, efektowi domina i wpływowi tych usług w chmurze oraz temu, co będzie to oznaczać dla naszych danych” – dodaje.
Czasami firmy są zmuszone do wprowadzania zmian bardzo szybko. Na przykład firma przeniosła biura podczas pandemii Covid-19, co wymagało wprowadzenia nowej technologii i usunięcia telefonów stacjonarnych.
„Naprawdę przyglądaliśmy się, jak pracują nasi ludzie i jak musieliśmy dostosować miejsce pracy, aby umożliwić im wydajną pracę” – mówi.
Z rozmowy z Cooperem interesujące jest to, jak pandemia zmieniła nastawienie ludzi do zmian. „Przed pandemią Covid odbyło się kilka trudnych rozmów z kilkoma osobami, które powiedziały: „Uwielbiam mój telefon stacjonarny i nie chcę z niego rezygnować”. Krzywa adaptacji wymagała kilku różnych zwrotów akcji, jeśli chodzi o zachęcanie ludzi do korzystania z tej technologii, ale udało nam się wprowadzić telefony programowe” – dodaje.
Minęło kilka lat, a strategia znajduje się obecnie na innym etapie: „Przyglądamy się naszym aplikacjom i myślimy o tym, jak możemy je usprawnić i przeprowadzić transformację cyfrową”.
Z doświadczenia Coopera wynika, że wprowadzając zmiany IT, które mają wpływ na codzienną pracę ludzi, liderzy IT powinni dążyć do określenia docelowej grupy odbiorców.
„Kim są wpływowi ludzie w firmie, którzy pomogą Ci sprzedać tę zmianę i zakorzenić się w niej?” on mówi. „Myślę, że musisz być w stanie naprawdę podkreślić to, co dla nich oznacza. Jakie korzyści będą mogli wyciągnąć z tej zmiany? Dzięki temu mogą być ambasadorami tej zmiany”.
Podejście firmy Cooper do wprowadzania zmian polega na tym, aby ludzie pracujący w Kingsley Napley – użytkownicy końcowi niezależnie od tego, jakie nowe systemy IT zostaną wdrożone – docenili korzyści, jakie osobiście przynosi im zmiana oparta na technologii.
„Nie chcemy po prostu wdrażać technologii i wprowadzać zmian dla samych zmian” – mówi. „Chcemy, aby zmiana miała pozytywny wpływ na sposób, w jaki ludzie wykonują swoją pracę na co dzień, na przykład zwiększając wydajność i zmniejszając koszty [savings].”
Cooper uważa również, że bardzo ważne jest, aby mieć pewność, że wdrażane zmiany technologiczne są mierzone i monitorowane.