Przez ostatnie trzy dekady multidyscyplinarny artysta Jonathan Zawada produkował sztukę w różnych mediach: rzeźby, obrazach, filmach, instalacjach i innych. Robi także wizualizacje ze swoim przyjacielem Markiem Pritchardem, producentem płytowym i eksperymentalnym muzykiem. Zostali bliskimi przyjaciółmi, rozmawiając prawie codziennie. Ale związek się zmienił, gdy Pritchard przyniósł mu nowy, zniechęcający projekt: album współpracujący z Thomem Yorke, frontmanem Radiohead.
„Jestem ogromnym fanem i odkryłem, że jest trochę przerażającą osobą” – mówi Zawada. Ale pomimo zastraszania, stwierdził, że Yorke jest świetnym współpracownikiem. „Jest tak włączony i jest tak wyraźny i zwięzły… tak, bardzo się denerwowałem”.
Przed rekordem, Wysokie opowieścibył nawet kompletnym albumem, Zawada pracowała nad wizualnym akompaniamentem. Piosenki pojawiłyby się w jego skrzynce odbiorczej – często tylko szkice lub dema – a Zawada odsyła zdjęcia lub założyła współpracującą tablicę. Po prostu wysłuchał go w jego umyśle: holenderskie malarze Pieter Bruegel i Hieronimii Bosch bardzo przychodzili. Pięć lat później album jest już dostępny, a towarzysząca „wizualnemu doświadczeniu” Zawada jest W wybranych teatrach dzisiaj.
Możesz zobaczyć wpływ Bruegela i Boscha w Wysokie opowieścichoć przekręcony w coś nowoczesnego, cyfrowego i absurdalnego. W filmie zawiera karnawał niesamowitych, niepokojących potworów, które mają na celu hipnotyzujące, technikowe krajobrazy. Istnieją przerywniki z prawdziwych materiałów, ale nawet to służy do destabilizacji widza z punktem obserwacyjnym dronów i kamer nadzoru obserwujących ogromną skalę placów budowy i globalnych aparatów wysyłkowych. Wysokie opowieści Gesty do koszmaru współczesnego życia, ale jest to również niesamowicie zabawne: wykrzywione miasteczka CGI tańcząca do kłującej elektroniki, grotesque zmutowane głowy maszerujące do niespokojnego falsetto Thom Yorke. Pomiędzy utworami film przechodzi na mapę świata inspirowaną gramą wideo, w której mały ptak przechodzi widza do następnej sceny/piosenki. (Na pokazie, w którym zobaczyłem Wysokie opowieścipubliczność śmiała się z tego, bezbłędnie, za każdym razem.)
Praca Zawady bardzo bardzo bada granicę między sztucznością a ludzkością, a on często myśli o etycznych i estetycznych konsekwencjach technologii. Dlatego było to szczególnie bolesne, gdy jeden z wczesnych filmów z Wysokie opowieści Upadł i ludzie zaczęli oskarżać film o stworzenie z AI.
Zawada tak naprawdę nie czyta komentarzy, ale Pritchard. Został ranny, aby dowiedzieć się, że ludzie wierzyli, że sztuczna inteligencja została użyta na filmie dla „gangsterów”, kiedy nie. “[Pritchard] Opowiada mi o całym tym żalu, który otrzymuje od ludzi zakładających, że jest wykonany z AI, a następnie narzekając na to i narzekając, że jest wykonany z AI, mimo że żadne z tych filmów nie zostało wykonane z AI ”, mówi Uczada z filmów, które zostały wydane.
Być może to estetyka Zawady – to wyraża zniekształconą, zniekształconą wersję jego wpływów CGI – wzbudziła podejrzenia widzów. Najłatwiejszą czerwoną flagą, którą obraz został wygenerowany z AI, jest zliczenie liczby palców, ale stworzenie ze zbyt wieloma palcami poczułoby się jak w domu we wszechświecie Wysokie opowieści.
„Jeśli wygląda na coś, co nie jest teraz prawdziwe, ludzie myślą, że to AI” – mówi Zawada.
Mimo to rozumie, dlaczego fani są tak uczulone na wszystko, co ma nawet powiew sztucznej inteligencji. Szczególnie w muzyce, branża, która zarabiała i dokonała zarabialnych płac dla artystów niezwykle rzadkich, rozmowy wokół sztucznej inteligencji, kreatywności i siły roboczej szybko się ogrzewają. (Ostatnio stereolab wydano teledysk wykonany w całości z AIku wielkiemu fanom. Najbardziej śledzony komentarz do filmu na YouTube: „Kochamy stereolab, nienawidzimy AI.”)
Podobnie jak wielu artystów, Zawada już martwiła się o sztuczną inteligencję. W niektórych przypadkach nie jest przeciwny użyciu – przyznaje, że rozmieścił go w niektórych miejscach Wysokie opowieściPodobnie jak kilka środowisk i tekstury ciała rybnego-ale całe jego użycie pochodzi z lokalnych instalacji publicznie dostępnych modeli, a nie Midjourney lub Dall-E. (Niektórzy twierdzą, że to, co robi Zawada, nie stanowi nawet wówczas generatywnych sztucznej inteligencji.)
Ale jego obawy dotyczące sztucznej inteligencji są bardziej egzystencjalne i poprzedzają ten moment. Czy ktoś będzie chciał tworzyć sztukę w świecie, w którym gospodarka uwagi jest tak pochłonięta przez powódź treści? Przypomina czas przed Internetem i mediami społecznościowymi. „Gdybyś chciał, aby ludzie zwrócili uwagę na ciebie, napisałbyś piosenkę” – mówi. „A ludzie cię słuchają i to dobrze. Potem jest coś w rodzaju pętli zwrotnej z kowa zamachowego, w jaki sposób powstaje kultura i jak powstaje sztuka”. To wszystko się teraz zmieniło. „Nie musisz tworzyć dzieła sztuki. Musisz po prostu napisać post w mediach społecznościowych”. Zalety i wartość tego, co produkuje AI, są nadal dyskusyjne, ale nikt nie zaprzeczy, że generuje rzeczy na skalę, która historycznie wydawała się niezgłębiona.
Jedna z najbardziej pamiętnych wizualizacji towarzyszy piosence „A Fake in a Faker’s World”, która zawiera pozornie niekończący się rzędu mechanicznego malowania ramion, zmieniającym się krajobrazem-niezbyt subtelnym przedstawieniem robotów tworzących sztukę. Ostatecznie przecina twarz człowieka, wyrażenie topniejące się w tęczy, po czym powróci do robotycznych malarzy, teraz usunięte z ich środowiska i unoszące się jako chareening kalejdoskop maszyn odtwarzający ten sam ohydny obraz nieskończoności. Bębny zaczynają się, Yorke zaczyna nosić, a wreszcie ramiona tworzą unikalne obrazy.
Tematycznie, Wysokie opowieści jest trochę szyfrem, ale jako projekt zaczął się od Zawada myślenie o fałszowaniu. Uważał, że sztuka AI jest bardziej przekonująca we wczesnych latach, kiedy generowała rzeczy, które wyglądały na szalone. Jeśli Internet ma podstawową cechę, to można kopiować rzeczy bez wysiłku i bez końca. Gdy AI staje się trudniejsze do wykrycia, być może przyciągniemy rzeczy, które są oczywiście fałszywe.
Album Wysokiego Tales jest już dostępny, a film pokazuje W wybranych teatrach na całym świecie dzisiaj.