Koniepierwszoosobowy horror z narracją, została wyrzucona z Epic Games Store zaledwie kilka godzin przed planowaną premierą 2 grudnia. Następnie, dzień po uruchomieniu, sklep Humble również tego zakazał. Decyzja zszokowała programistów z Santa Ragione, twórców gry krytycznie szanowany Saturnalieponieważ te witryny sklepowe były domami, które znaleźli dla swojej gry dwa lata przed zapobiegawczym zablokowaniem jej na Steamie.
Valve i Epic twierdzą Konie narusza ich zasady dotyczące treści o charakterze seksualnym. Humble nie powiedział jeszcze, dlaczego zbanował grę po tym, jak była hostowana przez kilka godzin po premierze. Santa Ragione twierdzi jednak, że ani Epic, ani Valve nie wyjaśniły jasno, co dokładnie w grze budzi zastrzeżenia, oraz że te decyzje postawiły studio grozi zamknięciem. Przewrót w tę i z powrotem stał się katapultowany Konie od mało znanego, prestiżowego tytułu niezależnego do kolejnego pola bitwy w walce pomiędzy sklepami z grami, niezależnymi twórcami, polityką treści i ekspresją twórczą.
Chociaż cała akcja rozpoczęła się pod koniec zeszłego miesiąca, KonieHistoria oficjalnie rozpoczęła się dwa lata temu. W długie FAQtwórcy wyjaśnili, że w 2023 r. Konie została odrzucona podczas procesu recenzji Steam bez wyjaśnienia. “Polityka Steam zapewnia szeroką swobodę w zakresie odmowy tytułów bez podawania szczegółowych wyjaśnień. W naszym przypadku po prostu stwierdzili, że nie mogą legalnie dystrybuować Konie bez wyjaśnienia dlaczego” – czytamy w FAQ.
W wywiadzie z IGNPietro Righi Riva, połowa zespołu z Santa Ragione, powiedział, że zakaz mógł być spowodowany sceną, w której mężczyzna i jego córka odwiedzają ranczo, gdzie tytułowymi „koniami” są ludzie w maskach koni. Córka chce pojeździć na jednym z koni, co gracz ułatwia. „Następnie nastąpiła interaktywna sekwencja dialogowa, w której gracz prowadzi, niczym koń, nagą dorosłą kobietę z młodą dziewczyną na ramionach” – powiedziała Riva.
Powiedział, że ta scena była częścią wstępnej wersji demonstracyjnej wysłanej do Steam w celu zaspokojenia prośby platformy o grywalną wersję, tzw Konie może pojawić się strona „Już wkrótce”. Riva powiedziała, że ostatecznie postać została zmieniona w ostatecznej wersji. „Od tego czasu zmieniliśmy postać w tej scenie na dwudziestokilkuletnią kobietę, zarówno aby uniknąć zestawienia, jak i, co ważniejsze, ponieważ dialog prowadzony w tej scenie, który dotyczy struktury społecznej w świecie Koniedziała znacznie lepiej, gdy jest dostarczany przez starszą postać.
„Nasze prośby o ponowne rozpatrzenie sprawy i odwołania były wielokrotnie odrzucane”.
Studio podkreśla, że Steam nigdy wprost nie wyjaśnił dlaczego Konie został zakazany ani nie odpowiedział na żadne dalsze apele i komunikaty Santa Regione. „Przez dwa lata prosiliśmy o wyjaśnienia i drogę do zapewnienia zgodności, ale skierowano nas do ogólnych wytycznych Steam, a nasze prośby o sprawdzenie i odwołanie były wielokrotnie odrzucane” – czytamy w FAQ.
W listopadzie, po Santa Ragione wspólny Konie‘data premiery i powód, dla którego nie będzie sprzedawany na Steamie, Valve w końcu odpowiedział. A oświadczenie do gamedeveloper.com Czytać:
„Po tym, jak nasz zespół przetestował kompilację i przejrzał zawartość, przekazaliśmy deweloperom informację, dlaczego nie mogliśmy wydać gry na Steam, zgodnie z nasze zasady i wytyczne dotyczące wdrażania. Niedługo później twórca poprosił nas o ponowne rozpatrzenie recenzji, a nasz wewnętrzny zespół ds. przeglądu treści szczegółowo omówił tę kwestię i przekazał twórcy ostateczną decyzję, że nie będziemy wydawać gry na Steamie.
Studio twierdzi, że zakaz Steam naraził firmę na ryzyko finansowe, ponieważ „całkowicie pozbawił nas możliwości znalezienia zewnętrznego wydawcy lub partnera wspierającego, który sfinansowałby resztę gry, ponieważ nikt w branży nie uważa gry niezależnej, której nie można wydać na Steamie, za opłacalną”. Chociaż programiści mogli kontynuować pracę Konie dzięki inwestycjom znajomych, mówią, że jeśli gra nie okaże się hitem, studio zostanie zamknięte.
W ciągu dwóch lat od Koniezakazie Steam, Santa Ragione znalazło kilka nowych domów dla gry, w tym Itch.io, GOG, Humble i Epic Games Store. W poście na Xsklep GOG pozbawiony DRM, powiedział: “Jesteśmy dumni, że udostępniliśmy Horses dom na GOG, dając graczom inny sposób czerpania przyjemności z gry. Zawsze wierzyliśmy, że gracze powinni mieć możliwość wyboru doświadczeń, które do nich przemawiają.” Humble jednak zbanował grę wkrótce po jej uruchomieniu i nie odpowiedział na prośbę o komentarz.
Żaden z tych sklepów nie ma takiego udziału w rynku jak Steam, ale wśród nich najbardziej rozpoznawalna jest firma Epic, co sprawia, że zakaz wydany w ostatniej chwili jest poważnym ciosem.
Podobnie jak w przypadku Steam, Epic nie wyjaśnił, w czym Konie spowodował wprowadzenie zakazu, odnosząc się jedynie do polityki dotyczącej nieodpowiednich i nienawistnych/obraźliwych treści oraz faktu, że gry z oceną AO, czyli Tylko dla dorosłych, nie mogą być dystrybuowane w EGS. (Chyba, że jest to gra NFT/blockchain, oczywiście.)
„Natychmiast odwołaliśmy się od ich decyzji wszystkimi sugerowanymi kanałami” – czytamy w FAQ twórców, dodając, że kiedy Konie został zgłoszony do ESRB w celu oceny i otrzymał ocenę dla osób dorosłych (od 17 lat), co w chwili pisania tego tekstu oznacza: nadal w widocznym miejscu na stronie gry EGS. Firma Epic nie odpowiedziała na prośbę o wyjaśnienie rozbieżności w zakresie klasyfikacji wiekowej ani czasu wprowadzenia zakazu, odnosząc się zamiast tego do stwierdzeń udostępnionych przez Santa Ragione w swoich często zadawanych pytaniach.
Santa Ragione bardzo jasno określa rodzaj treści Konie zawiera. Długie ostrzeżenie dotyczące treści na stronie internetowej gry wymienia „przemoc fizyczną, znęcanie się psychiczne, krwawe obrazy (okaleczenia, krew), przedstawienia niewolnictwa, tortury fizyczne i psychiczne, przemoc domową, napaść na tle seksualnym, samobójstwa i mizoginię”. Ma również sens, że ze względu na dużą ostrożność Steam zakazał wersji gry, którą widział, ze sceną ojca i córki.
„Ta scena nie ma w żaden sposób charakteru seksualnego, ale możliwe, że to zestawienie spowodowało wypuszczenie flagi” – powiedziała Riva IGN. Mniej sensu ma jednak odmowa platformy ponownej oceny gry lub przynajmniej wyjaśnienia jej uzasadnienia. „Wierzymy, że Steam celowo utrzymuje swoją politykę w nieprzejrzystości, aby nie musi trzymać się jasnych zasad i może dostosowywać decyzje do tego, co w danym momencie najlepiej służy platformie” – czytamy w FAQ.
Według Santa Ragione zakaz Epic jest jeszcze bardziej zagmatwany. Stwierdzono, że EGS posiadało bardziej kompletną wersję gry przez dwa miesiące, „a ostateczna wersja gry zawierająca osiągnięcia została zatwierdzona do wydania 18 dni przed premierą”. Decyzja Epic o zakazie Konie można przeczytać, że decydenci przestraszyli się uwagi skupionej na grze.
Pomimo tego wszystkiego, Konie nadal jest dostępny, oraz liźnięcie z recenzje były w większości pozytywne. Jednak przy dużych witrynach sklepowych mających znaczną władzę nad grami i studiami odbiór może nie wystarczyć, aby utrzymać Santa Ragione przy życiu. Studio twierdzi, że połączenie zakazu Steam i pieniędzy, które jest winne inwestorom, „stawia nas w całkowicie niezrównoważonej sytuacji finansowej, chyba że gra w jakiś sposób zwróci się kosztami rozwoju”.



