Kia Boys być może znaleźli godnego siebie przeciwnika.
Producenci samochodów zaczęli jako pierwsi wdrożenie aktualizacji w lutym 2023 r. w odpowiedzi na falę kradzieży samochodów, która rozpoczęła się podczas pandemii COVID-19, gdy na TikToku i innych platformach społecznościowych zaczęły pojawiać się pierwsze filmy instruktażowe na temat tego, jak kraść samochody.
Złodzieje nazywający siebie „Kia Boys” zamieściłby filmy instruktażowe o tym, jak ominąć system bezpieczeństwa pojazdu, używając narzędzi tak prostych jak kabel USB. Około 9 milionów pojazdów zostało dotkniętych, w tym Hyundai Elantras i Sonatas, a także Kia Fortes i Souls. Producenci samochodów zgodzili się ugoda na kwotę 200 milionów dolarów z właścicielami w zeszłym roku.
Kradzieże są podobno łatwe do przeprowadzenia, ponieważ wiele pojazdów Hyundai i Kia wyprodukowanych w latach 2015-2019 nie ma elektronicznych immobilizerów, które uniemożliwiają potencjalnym złodziejom włamanie się i ominięcie zapłonu. Ta funkcja jest standardowe wyposażenie niemal wszystkich pojazdów z tego samego okresu, wykonane przez innych producentów.
Złodzieje podający się za „chłopców Kia” zamieszczali filmy instruktażowe, w których pokazywali, jak ominąć system bezpieczeństwa pojazdu
Według bazy danych HLDI, około 30 procent kwalifikujących się Hyundaiów i 28 procent kwalifikujących się Kiów otrzymało aktualizację oprogramowania. Jednak analiza instytutu kończy się w grudniu 2023 r.; producenci samochodów twierdzą, że od tego czasu zaktualizowano około 60 procent kwalifikujących się pojazdów.
Aktualizacja miała na celu zapobieganie kradzieżom poprzez wydłużenie czasu trwania dźwięku alarmu z 30 sekund do jednej minuty i wymaganie kluczyka w stacyjce do uruchomienia pojazdu — działając w zasadzie jak programowy immobilizer.
I jak dotąd, wydaje się, że odnosi pewien sukces. HLDI twierdzi, że częstotliwość roszczeń dotyczących kradzieży była o 53 procent niższa w przypadku pojazdów z ulepszeniem niż w przypadku pojazdów, które go nie otrzymały. Częstotliwość kradzieży całego pojazdu spadła jeszcze bardziej drastycznie po ulepszeniu do 64 procent.
Jednak wskaźniki kradzieży pojazdów Hyundai i Kia pozostają „podwyższone” w porównaniu z innymi markami, twierdzi instytut — nawet w przypadku modeli z aktualizacją. Częstotliwość roszczeń z tytułu kradzieży dla modeli Hyundai i Kia w drugiej połowie 2023 r. „była ponad 11 razy wyższa niż w pierwszej połowie 2020 r. i ponad 8 razy wyższa niż częstotliwość roszczeń z tytułu kradzieży w okresie lipiec-grudzień 2023 r. dla innych marek”, twierdzi grupa.
Jednym z możliwych powodów podanych przez HLDI jest fakt, że immobilizer programowy aktywuje się tylko wtedy, gdy kierowca pamięta o zamknięciu pojazdu kluczykiem, podczas gdy wiele osób przyzwyczajonych jest do tego używać przełącznika na klamce drzwi.
Właściciele samochodów Hyundai i Kia nadal zgłaszają liczne przypadki wandalizmu, ponieważ potencjalni złodzieje włamują się do pojazdów, kradną przedmioty i uszkadzają wnętrza, po tym jak udało im się udaremnić plany dzięki aktualizacji oprogramowania.