audioXpress z grudnia 2023 r. zawiera przegląd rynku rozwiązań audio typu multiroom, Brent Butterworth pisze o nowych sposobach pomiaru słuchawek dousznych z technologią ANC, a Stuart Yaniger mierzył nową płytkę wzmacniacza audio klasy D firmy Axign i GaN Systems. Richard Honeycutt pisze o lampach, BJT, JFET, MOSFET i układach scalonych, a Dimitri Danyuk omawia JFET w obwodach audio. Douglas Self wyjaśnia, jak zoptymalizować kontrolę barwy o zmiennej częstotliwości, a Jan Didden dzieli się swoim projektem wzmacniacza z napędem bezpośrednim eDD.
Ciekawostka z okładki audioXpress Grudzień 2023 r. Stuart Yaniger dokonuje przeglądu najnowszej płyty wzmacniacza audio klasy D firmy Axign i GaN Systems, która demonstruje zalety cyfrowych sterowników Axign i unikalne podejście do cyfrowego sprzężenia zwrotnego po filtrze. Płytka referencyjna wykorzystuje urządzenia wyjściowe GaN Systems, skonfigurowane jako dwa kanały BTL o mocy 500 W (2 omów) przy 50 V. I zawiera Oś AX5689, ośmiokanałowy układ scalony kontrolera wzmacniacza audio z wejściami cyfrowymi i wyjściami PWM na poziomie CMOS, umożliwiający cyfrowe pętle sterujące wyższego rzędu ze sprzężeniem zwrotnym po filtrze. To połączenie umożliwia stworzenie unikalnych systemów audio, które są mniejsze, bardziej eleganckie, wydajniejsze i potężniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
W ramach praktycznego testu i pomiaru Brent Butterworth szczegółowo opisuje nowe sposoby pomiaru redukcji szumów, przezroczystości i innych trybów w bezprzewodowych słuchawkach i słuchawkach dousznych oraz prawdziwie bezprzewodowych słuchawkach dousznych. Jako doświadczony recenzent produktów w tej kategorii, Butterworth został zaproszony do amerykańskiej siedziby HEAD akustyki w Brighton, MI, aby zapoznać się ze wszystkimi rozwiązaniami, które firma opracowała w tym celu, w oparciu o techniki pomiarowe określone w normach ETSI. Teraz, gdy w słuchawkach dousznych dodano funkcje świadomości sytuacyjnej oraz ochrony słuchu i poprawy słuchu, firma oferuje nowe metody testowania umożliwiające ocenę tych funkcji, wiernie symulując środowiska, z którymi konsument może zazwyczaj się spotkać podczas korzystania z produktów wyposażonych w te funkcje, które mogą obejmować dowolną kombinację ANC (lub pasywne blokowanie hałasu), funkcja podsłuchu, wzmocnienie głosu i ochrona słuchu.
W swojej kolumnie Sound Control Richard Honeycutt pisze o akustyce sal konferencyjnych i specyfice tych sal, która z biegiem czasu znacznie się zmieniła, szczególnie w miarę ewolucji technologii konferencyjnych wraz z ujednoliconą komunikacją i zdalną współpracą. Projektanci wnętrz i właściciele obiektów mają teraz ciekawe możliwości w zakresie akustyki sali konferencyjnej, szczególnie w kluczowym obszarze zrozumiałości mowy. Należą do nich nowoczesne materiały mikroperforowane do stosowania w powierzchniach szklanych i inne rozwiązania estetyczne, które są również skutecznymi opcjami obróbki akustycznej.
W tym przypadku, audioXpress z dumą oferuje także pokaźną dawkę świetnych artykułów z zakresu elektroniki audio, poczynając od eksperta branżowego Douglasa Selfa piszącego o optymalizacji kontroli tonów o zmiennej częstotliwości. Jak dzieli się autor: „Uważam, że kontrola tonów niskich i wysokich jest absolutnie niezbędna w systemie hi-fi i pójdę dalej, aby powiedzieć, że kontrola tonów niskich i wysokich o zmiennej częstotliwości jest rzeczywiście bardzo pożądana ze względu na ich znacznie większą elastyczność .” W projekcie rozważanym w jego artykule częstotliwość, przy której rozpoczyna się kontrola w każdym paśmie, jest zmienna w zakresie od 16 do 1, co czyni ją znacznie bardziej przydatną do korygowania braków głośników lub anomalii w pomieszczeniu. Coś, co oferuje niewielu producentów.

Następnie ekspert projektant obwodów audio Dimitri Danyuk bada tryb pracy JFET ze zmienną rezystancją i opisuje praktyczny obwód zbudowany wokół tranzystorów JFET pracujących w trybie zmiennej rezystancji z rezystorem obciążającym dren. W przeciwieństwie do tranzystora JFET używanego w trybie nasycenia (pinch-off lub pentoda), w trybie o zmiennej rezystancji (tryb rezystancyjny, obszar omowy lub obszar triody), JFET zachowuje się jak rezystor, którego wartość jest kontrolowana przez napięcie pomiędzy bramką a źródłem Vgs. Przykładowy obwód zastosowano w kompletnym projekcie przedwzmacniacza gramofonowego w trybie transkonduktancji.
Następny artykuł szczegółowo opisuje projekt całego życia autorstwa naszego redaktora technicznego Jana Diddena. Po udanym projekcie renowacji pary cennych głośników elektrostatycznych ESL-63 Quad zdecydował się zaprojektować i zbudować eDD, dobrze działający wzmacniacz wysokonapięciowy do bezpośredniego napędzania głośników elektrostatycznych, którego celem projektowym było 1500 V RMS przy 20 mA RMS w ciągu pełne pasmo audio. Ukończenie tego wymagającego, ale udanego projektu DIY zajęło trochę czasu ze względu na wymagane sygnały sterujące, wymagające zasilacze wysokiego napięcia i obwody dla różnych stopni wzmacniacza, w tym projekt lampowego stopnia wyjściowego. Ostatecznie projekt zakończył się sukcesem, a w tym artykule opisano każdy etap budowy.
Aby zamknąć to wydanie świetnym artykułem na temat elektroniki audio, Richard Honeycutt pisze inspirujący artykuł do swojej kolumny Hollow-State Electronics, w którym omawia ewolucję obwodów audio i wrażenia słyszalne uzyskiwane z lamp, BJT, JFET, MOSFET i układów scalonych. Jak przypomina nam artykuł, historia wzmacniaczy półprzewodnikowych, od złączowego tranzystora polowego (JFET) po tranzystor Bell Labs, czyli tranzystor krzemowy firmy Texas Instruments, przebiega równolegle do wznoszenia się i zmierzchu lamp próżniowych. Podobnie zamienniki lamp półprzewodnikowych pozostają słusznym pomysłem, chętnie oferowanym przez niektórych producentów. Czytaj…

Gdy zamykamy kolejny rok audioXpress, chcielibyśmy delikatnie przypomnieć o przedłużeniu subskrypcji na rok 2024, bo ten tytuł będzie już tylko lepszy. Cała treść zawarta w każdym numerze audioXpress jest powodem, dla którego miesiąc po miesiącu, 12 razy w roku ta publikacja w dalszym ciągu wzmacnia swoją rolę jako istotnego źródła informacji dla branży audio. Dzięki Twojemu wsparciu i wsparciu naszych reklamodawców możemy utrzymać tę publikację w druku i na wszystkich platformach cyfrowych oraz płacić naszym niezależnym autorom i współpracownikom za ich pracę.
Zapisz się, jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, aby nie przegapić przyszłych numerów, lub odnowij subskrypcję. Subskrypcja cyfrowej wersji online umożliwia natychmiastowy dostęp i jest dostępna tutaj: Usługi subskrypcji audioXpress
Jeśli chcesz kupić pojedynczy numer drukowany lub całe archiwum audioXpress na USB, od 2000 do 2023 (tak, łącznie z najnowszym numerem), wystarczy odwiedzić nasz sklep internetowy pod adresem www.cc-webshop.com
Nie przegap tej okazji i zdobądź swoją kopię audioXpress już teraz pod adresem www.gotomyxpress.com
