Worlds Beyond Number uczy mnie rzeczy, których nie potrafi żadna książka o D&D


Ludzie wydają się dość przygnębieni Lochy i smoki ostatnio i nie bez powodu. Firma, która jest jego właścicielem, Hasbro, nadal stawia na nim stopę – najpierw całością Fiasko OGL tym razem w zeszłym roku, a ostatnio z kilkoma sprzecznymi komentarzami dyrektora generalnego firmy na temat swoje stanowisko w sprawie sztucznej inteligencji. Ale gang w Światy poza liczbąniezwykle popularnego, finansowanego przez Patreona rzeczywista gra podcast, nadal skupia się na nowatorskiej grze RPG. Tak naprawdę ich najnowszy odcinek zza kulis przypomina mi, dlaczego piąta edycja D&D pozostaje tak popularna — zarówno wśród graczy domowych, jak i wykonawców z Wymiar 20, Krytyczna rolai gdziekolwiek.

Światy poza liczbąaktualna fabuła, Czarodziej, Czarownica i Dziki, opowiada historię trójki przyjaciół z dzieciństwa, którzy znajdują się nad przepaścią wydarzeń zmieniających świat. Wiedźma Ame, grana przez Erikę Ishii, staje się filarem relacji królestwa duchów ze światem śmiertelników. Tymczasem wiedźma Suvi, grana przez Aabrię Iyengara, działa z drugiej strony, wykorzystując swoje ciężko zdobyte zdolności magiczne w służbie bardziej świeckim strukturom władzy na świecie. Jest też Ursulon, nieludzki duch, który próbuje chronić swoich najlepszych przyjaciół, szukając drogi do domu. To złożona sieć osobistych relacji, wielkiego dramatu politycznego i starannego budowania świata, a wszystko to zebrane w pyszny pakiet dźwiękowy autorstwa producenta Taylora Moore’a.

Rzecz w tym, że w tym serialu prawie nie ma walki. To skłoniło krytyków, zarówno fotelowych, jak i nie tylko, do głośnego zastanawiania się, dlaczego w ogóle używają D&D, w którym przeważają zasady rozstrzygania walki.

Mistrz Lochów Brennan Lee Mulligan niedawno w zakulisowej rozmowie z 12 marca odniósł się bezpośrednio do tej części szerszego dyskursu dotyczącego TTRPG. D&D nie jest bardziej zorientowany na walkę niż jakiś inny system, twierdzi, a morderczy włóczęgowie z świat, który jest przekonany, że jest inaczej, po prostu nie gra w ten sam sposób, do jakiego on i jego drużyny są przyzwyczajeni:

[Calling D&D a combat-oriented game] to jakby patrzeć na piec i myśleć: To nie ma nic wspólnego z jedzeniem. Nie możesz jeść metalu. Najwyraźniej to urządzenie służy do przemieszczania gazu i umieszczania na nim zegara. Gdyby chodziło o jedzenie, trochę jedzenia byłoby tutaj. […] Powinieneś dostać maszynę, która jest albo zrobiona z jedzenia, albo zawiera żywność. […]

Przyniosę jedzenie. Jedzenie to moja ulubiona część. [People say that] ponieważ D&D ma tak wiele mechanik walki, Twoim przeznaczeniem jest opowiadanie historii walki. Zasadniczo się nie zgadzam. Walka to część, którą najmniej lubię symulować poprzez improwizowane opowiadanie historii. Potrzebuję więc gry, która zrobi to za mnie, a ja zajmę się emocjami, relacjami, rozwojem postaci, bo to gówno jest intuicyjne i dobrze to rozumiem. Nie rozumiem intuicyjnie, w jaki sposób strzała porusza się w fikcyjnej przestrzeni powietrznej.

Ten tok rozumowania bardzo do mnie przemawia. Podczas gdy wiele materiałów D&D opublikowanych przez Wizards of the Coast Czy obfitujący w walkę — włączając w to główne kampanie i niektóre przygody w antologiach — w zasadach nie ma nic, co powstrzymywałoby graczy od współpracy przy opowiadaniu historii i budowaniu wzajemnie powiązanych narracji, które można zobaczyć w Worlds Beyond Number. Ta część zestawu zasad jest celowo pozostawiona otwarta, aby gracze mogli znaleźć własną drogę – korzystając z takich rzeczy, jak rzuty na Wnikliwość, testy Percepcji i inne aspekty gry, które nie są walką. Tak naprawdę interakcje niezwiązane z walką w Worlds Beyond Number są jednymi z najlepszych, jakich doświadczyłem w jakiejkolwiek grze.

Reklama

[Ed. note: What follows contains minor spoilers for The Wizard, the Witch, and the Wild One #22: Bring Them to Me.]

Dobry przykład pojawia się już na początku odcinek 22 z Czarodziej, Czarownica i Dziki. Ulubiona postać niebędąca graczem w serialu nazywa się Pan Callum i jest tamori. W fikcji tego świata oznacza to, że jest świadomym zaklęciem, które przybiera antropomorficzną formę, która trwa przez czas nieokreślony, aby wykonać dane zadanie. Jako świadome ucieleśnienie pomniejszego zaklęcia użytkowego Ręka Maga, pan Callum jest niezwykle utalentowanym właścicielem restauracji, który jest oddany swojemu rzemiosłu, ale istnieje bez wielu innych aspektów swojej osobowości. Nie pozostawia to, jak można sobie wyobrazić, wiele miejsca na osobistą introspekcję. A jednak tego właśnie wymagała postać Ishii, Ame, od tego tamori nad pięknie wykończoną tartą cytrynową. (Można słuchać od 4:20.)

„Czy jako duch masz jakieś tabu, których musisz przestrzegać?” zapytała. To znaczy, czy istnieją nadprzyrodzone ograniczenia dotyczące twojego zachowania – jak przekraczanie progu lub spożywanie śmiertelnego pożywienia – takie jak te, które odnoszą się do duchów takich jak Ursulon, które w istocie są podobnie magiczne.

Pan Callum zrobił pauzę. „Czy jestem duchem?” – zapytał, a ja wyobraziłam sobie zdziwienie, które nagle pojawiło się na jego upiornej twarzy. Zdając sobie sprawę, że dopuściła się przestępstwa wobec pana Calluma, potencjalnie zasiewając ziarno egzystencjalnego strachu w skromnym piekarzu/zaklęciu, wycofała się. Najpierw padły szczere przeprosiny, a potem test Wnikliwości, mający na celu sprawdzenie, czy istnieje inne wyjście z tego zakątka, do którego się wmówiła. Ishii wyrzuca 24, a Mulligan traktuje to jako pretekst do zrobienia doozy.

„Rozmawiając w ten sposób z panem Callumem” – kontynuował – „zdajesz sobie sprawę, że jesteś stworzeniem z głębokiego końca basenu i nieustannie rozpoczynasz głębokie rozmowy w sposób, który dla wielu osób będzie naprawdę niepokojący . Twoje wyrafinowane zaproszenie dla tego tamori do ataku paniki/kryzysu egzystencjalnego wynika z tego, że nie ma części wszechświata, na którą nie chciałbyś patrzeć. I nagle zdajesz sobie sprawę, że jest to ogromny dar. To supermoc. Jesteś twardy i masz silne serce, a jest mnóstwo ludzi, którzy nigdy nie będą chcieli do ciebie dołączyć.

Spotkanie takie, jakie jest, opuszcza Ishii gracz zdyszany. “To [Insight check] było dla mojego charakteru – wymamrotała, najwyraźniej osobiście odczuwając cios (choć w dobrym humorze). Wracając do jej postaci, Ame, jasne jest, że ona również została zraniona tą dawką Wnikliwości, zranioną głębiej, niż gdyby otrzymała cios mieczem goblina. Tak jak pan Callum zaczął zastanawiać się nad własnym powodem istnienia, zrobił to również Ame. Sposób, w jaki jest emocjonalnie uszkodzona w tym momencie, wydaje się rozciągać na resztę odcinka, w którym od początku do końca jest niespokojna, zdenerwowana i wręcz lekkomyślna. W najprawdziwszym sensie ten pojedynczy rzut zabarwia każde z doniosłych działań, które po nim nastąpią – działania, które dosłownie zmieniają przebieg całej kampanii.

Rzadko na stronach książki D&D można znaleźć tego rodzaju wskazówki, które stają się punktem podparcia, wokół którego kręci się cała fabuła. Dzieje się tak dlatego, że ludzie piszący książki o D&D nigdy nie mogą wiedzieć, kto pojawi się, aby zagrać. To od ludzi przy stole zależy, czy zabiorą ze sobą tego rodzaju pożywienie podczas wieczorów gier, jeśli chcą, i tylko dzięki ciągłej i ostrożnej interakcji między graczami a DM tego rodzaju narracyjne posiłki mogą zostać podane . Oznacza to interakcję z postaciami innych graczy na bardzo osobistym poziomie, ale oznacza to również wykorzystanie wszystkich narzędzi, jakie masz do dyspozycji w szerszym zestawie narzędzi D&D — narzędzi takich jak wgląd, arkana i wszystkich innych, mniej dobrze udokumentowanych aspektów gra.

Każdy, kto zasiada do gry w D&D, otrzymuje broń. Jednak często najpotężniejszym narzędziem, jakim dysponujemy, są słowa — umiejętności miękkie, które pobudzają kreatywność i nagradzają improwizację. Chociaż zręczność i siła często odgrywają dużą rolę podczas machania tą bronią, często to z dużo bardziej intymnych interakcji tak naprawdę wyłania się sedno historii.

Trzeci wątek pierwszej serii Worlds Beyond Number, Czarodziej, Czarownica i Dzikipremiera 9 kwietnia.



Source link

Advertisment

Więcej

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Spy x Family Code: Biała recenzja: Nieudana misja służenia każdemu fanowi

Kocham kiedy Szpieg x Rodzina zmienia się w dramat życia. Lubię patrzeć, jak zdolny szpieg Loid Forger i zabójczy...

Taylor Swift nawiązuje niestandardową współpracę z TikTok, gdy bitwa UMG trwa

TikTok uruchomił nowe centrum promujące nowy album Taylor Swift, w którym możesz zdobywać nagrody w aplikacji za wykonanie określonych zadań, np. śledzenie konta...

24-calowy iMac M3 zaczyna się od 1199 USD, a do tego sprzęt Anker MagSafe i akcesoria Satechi Mac

Najlepsze oferty z piątku pojawiają się na pierwszych stronach gazet Nowy 24-calowy iMac M3 firmy Applektóry się zaczyna z 1199 dolarów. Dołącza...
Advertisment