UBS pozyskał przywództwo w dziedzinie sztucznej inteligencji (AI) od amerykańskiego giganta bankowego JPMorgan w związku z narastającą wojną z talentami w dziedzinie sztucznej inteligencji w sektorze finansowym.
Szwajcarski bank nazwał Daniele Magazzeni jako dyrektora ds. sztucznej inteligencji, ponieważ technologia staje się „najwyższym priorytetem” dla organizacji.
Magazzeni dołączył do firmy z amerykańskiego banku JPMorgan, w którym spędził prawie sześć lat, pracując w dziale badań nad sztuczną inteligencją i jego centrum doskonałości w zakresie sztucznej inteligencji, kończąc na stanowisku dyrektora ds. analityki w banku komercyjnym i inwestycyjnym.
Niedawne badania wykazały, że amerykańskie banki dominują w pierwszej dziesiątce liderów AI w sektorze bankowym. JPMorgan zajął pierwsze miejsce w najnowszym rankingu Evident Wskaźnik przyjęcia AI w bankowościpodczas gdy UBS znalazł się na 7. miejscut.
UBS powiedział, że Magazzeni „będzie kierować strategią firmy w zakresie sztucznej inteligencji, koncentrując się na przekształcaniu możliwości biznesowych w celu poprawy jakości obsługi klienta i zwiększenia produktywności pracowników”.
Mike Dargan, dyrektor ds. operacji i technologii grupy UBS, powiedział: „Sztuczna inteligencja jest dla UBS najwyższym priorytetem. Jako dyrektor ds. sztucznej inteligencji [Magazzeni] w dalszym ciągu zoptymalizujemy wykorzystanie tradycyjnych, generatywnych i agentycznych możliwości sztucznej inteligencji, aby przekształcić nasze kompleksowe operacje i dostarczać najnowocześniejsze rozwiązania naszym klientom”.
Dyrektor generalny Evident, Aleksandra Mousavizadehpowiedział niedawno Computer Weekly, że w sektorze bankowym trwa wojna z talentami w dziedzinie sztucznej inteligencji, ponieważ firmy próbują przenieść swoje inwestycje w sztuczną inteligencję na wyższy poziom. Powiedziała, że rekrutowanie ekspertów w dziedzinie sztucznej inteligencji, którzy mogą przodować, jest kosztowne, ale niezbędne, jeśli banki nie chcą pozostać w tyle i nie być w stanie nadrobić zaległości. „Jesteśmy w takim momencie, że nadejdzie moment, w którym jako opóźniony bank nie będziemy w stanie nadrobić zaległości” – powiedział Mousavizadeh. „Twój talent jest Twoim przeznaczeniem”.
Mousavizadeh powiedział, że banki potrzebują umiejętności takich jak te w firmach Big Tech przyspieszyć inwestycje w sztuczną inteligencję oraz że będą coraz częściej rekrutować między sobą pracowników.
Ewidencja wykazała, że w 2025 r. wiodące banki pod względem dojrzałości AI odsunęły się od swoich konkurentów, konsolidując wcześniejsze zyski i w coraz większym stopniu realizując zwrot z inwestycji w wydatki na technologię.
Ustaliło, że czołowe banki, w tym UBS i JPMorgan, przyspieszają wdrażanie sztucznej inteligencji ponad dwukrotnie szybciej niż reszta branży już od samego początku Inwestycje w sztuczną inteligencję przekładają się na wartość biznesową.
Według Lloyds Banking Group Badanie nastrojów instytucji finansowych59% ankietowanych firm odnotowało wzrost produktywności dzięki sztucznej inteligencji w ciągu ostatnich 12 miesięcy w porównaniu z 32% w badaniu z 2024 r.
Banki odnotowały również rosnące zyski ze sztucznej inteligencji w innych obszarach. Badanie wykazało, że 21% respondentów uważa, że sztuczna inteligencja bezpośrednio napędza rozwój biznesu, w porównaniu z 8% w ankiecie rok temu.
Tymczasem jedna trzecia (33%) respondentów stwierdziła, że sztuczna inteligencja poprawia doświadczenia klientów, co oznacza wzrost z 14%. Ta sama liczba stwierdziła, że ma głębszy wgląd w klientów dzięki sztucznej inteligencji, w porównaniu z 18% w zeszłym roku.
W wyniku ulepszeń połowa ankietowanych firm finansowych stwierdziła, że planuje zwiększyć wydatki na sztuczną inteligencję w ciągu najbliższych 12 miesięcy.